خرید و فروش واحدهای آپارتمانی

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نکات هنگام فروش آپارتمان

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۳۹۸-۰۱-۰۲

نکات مهم هنگام فروش آپارتمان و واحدهای ساختمان‌های مسکونی

فروش آپارتمان و املاک یکی از مسایل پیچیده و حساسی است که دردسرهای خاص خود را دارد. گاهی افراد اقدام به فروش آپارتمان خود می‌کنند و آگهی فروش می‌دهند ولی تا ماه‌ها خریداری برای ملک خود پیدا نمی‌کنند.

همچنین ممکن است در نهایت و پس از طی یک دوره طولانی مدت، آپارتمان خود را به قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی به فروش برسانند. در این‌گونه مواقع فروشنده از خود این سوال را می‌پرسد: من که تمام کارهای لازم را انجام دادم، پس مشکل چیست؟ چرا آپارتمان من در مدت کوتاه و به قیمت مناسب به فروش نرسیده است؟ و بسیاری از سوالات دیگر که ممکن است پیش بیاید.

در واقع برخی فروشندگان تصور می‌کنند پس از تماس با دفاتر مشاور املاک و دادن آگهی فروش آپارتمان، دیگر کار آن‌ها تمام شده و دفتر مشاور املاک باید مابقی کارهای فروش آپارتمان را به انجام برسانند. چنانچه به طور دقیق به مسئله نگاه کنیم درمی‌یابیم که این تصور اشتباه است. دفاتر مشاور املاک نقش زیادی در خرید و فروش املاک دارند ولی برخی مسایل نیز به خود مالک و فروشنده برمی‌گردد. در این مطلب برخی از موارد مهم در فروش آپارتمان را بررسی می‌کنیم.

فروش واحدهای آپارتمانی


نکات مهم در فروش آپارتمان شامل دو دسته می‌شوند. برخی نکات مربوط به داخل آپارتمان و وضعیت آن بوده و مستقیما به مالک بر می‌گردد و برخی دیگر به روش فروش واحد مسکونی و نحوه آن برمی‌گردد.

شما می‌توانید با یک مرتبه هزینه در "طرح تو طرح"، ده‌ها ایده و طرح معماری مخصوص پروژه خود دریافت کنید. در این پلتفرم بیش از 7000 معمار و دفتر معماری خلاق و توانا حضور دارند تا بهترین نتیجه ممکن را برای ساختمان شما رقم بزنند. می‌توانید در هر مرحله‌ای از ساخت‌وساز که هستید، پلان، نما یا طراحی داخلی خود را به ما بسپارید. برای اطلاعات بیشتر، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

فرم اطلاعات اولیه


اقدام به فروش آپارتمان از طریق مشاورین املاک

چنانچه قصد فروش واحد مسکونی خود را دارید، در مرحله اول با یک دفتر مشاور املاک معتبر و مورد اطمینان مشورت کنید. کارشناسان ملکی دفتر مشاور املاک، شما را از واقعیت‌های بازار مسکن، وضعیت تقاضا، میزان قیمت و موارد مرتبط آگاه می‌نمایند. در مورد قیمت آپارتمان خود با کارشناسان ملکی مشورت و سپس اقدام به اعلام قیمت نمایید. هر چند در مقاله "نکات حقوقی پیش‌فروش واحدهای آپارتمانی" گفتیم خیلی به مشاورین املاک اعتماد نکنید، چرا که این صنف در زمینه "پیش‌فروش" آپارتمان اجازه فعالیت رسمی و حقوقی ندارند، اما در مورد فروش واحدهایتان می‌توانند بهترین کمک‌دهنده باشند.

مشاورین املاک در فروش آپارتمان

اعلام قیمت مناسب و واقعی توسط فروشنده در زمان انتشار آگهی تاثیر زیادی دارد؛ به طوری که تعیین‌کننده فروش فوری و یا با تاخیر زیاد ملک شما خواهد بود. همچنین توصیه می‌شود هنگام اعلام قیمت آپارتمان خود، هزینه‌های جانبی فروش آپارتمان مانند هزینه‌های دارایی، انتقال مالکیت و سند زدن را نیز در نظر بگیرید. کمک گرفتن از خدمات مشاوره دفاتر مشاور املاک همواره سودمند است.


رفع ایرادات جزئی قبل از فروش ساختمان

نکته مهم دیگر در فروش آپارتمان، رفع ایرادات جزئی ملک قبل از اقدام برای آگهی فروش واحد مسکونی است. شیرآلات، دستگیره‌ها، لولای در و پنجره‌ها و همچنین اجزای سیستم روشنایی باید بدون عیب و نقص باشد. همچنین دقت کنید که وسایلی مانند سینک ظرفشویی، هود، اجاق گاز، شیشه پنجره‌ها، سرویس‌های بهداشتی و حمام، دیوارها و سقف، کف آپارتمان و تراس تمیز و پاکیزه باشد.

وسایل غیرضروری را به بیرون از آپارتمان منتقل کنید تا فضا بزرگ‌تر نشان دهد. وسایل خصوصی، عکس‌های خانوادگی و نظیر آن را حتی‌الامکان دور از چشم بازدیدکنندگان نگه دارید تا ایشان بتوانند خود را ساکنان این خانه تصور کنند. نکته مهم دیگر نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان است. توجه داشته باشید که خیلی از افراد از دیدن حیوانات خانگی، ظرف غذا و پشم، مو و پر آن‌ها در محیط منزل بیزار بوده و ممکن است که تنها به این دلیل نامرتبط، از خرید منصرف شوند.

آماده سازی خانه برای فروش


رعایت برخی نکات در مورد خریدار هنگام فروش ساختمان

هنگام بازدید مشتری از آپارتمان این نکته را در نظر داشته باشید که با خریدار خیلی گرم و صمیمی نشوید. این رفتار ممکن است موجب بروز برخی مشکلات در حین فروش آپارتمان گردد؛ شما به کمی فاصله و روابط رسمی نیاز دارید تا هنگام فروش، منافع خودتان را در معامله به دست بیاورید. همچنین هنگام بازدید مشتری سعی کنید که همه جا او را همراهی نکنید. این کار ممکن است سبب شود به خریدار حس ناخوشایندی دست دهد؛ فرصت دهید که بازدیدکننده در کمال آرامش و فرصت، اقدام به بازدید آپارتمان کند و در صورت پرسیدن سوال، با کمال ادب و متانت پاسخ دهید. نکته مهم دیگر این است که در ابتدا و یا انتهای بازدید، تمام مشخصات آپارتمان خود را برای مشتری بیان نمایید. ذکر نکاتی مانند نزدیکی مراکز خرید، فروشگاه‌ها، ایستگاه مترو و اتوبوس نزدیک به محل، مراکز تفریحی و پارک‌ها و … در تصمیم‌گیری خریدار بسیار تاثیرگذار است.


مهمترین سوالاتی که هنگام فروش خانه باید به آن ها پاسخ دهید!

در ادامه، سوالاتی را جمع‌آوری کرده‌ایم که ممکن است خریدار بخواهد از فروشنده راجع به ملکی که می‌خرد، بپرسد. البته که اکثر خریداران از تعدادی از این سوال‌ها باخبر نیستند اما؛

  1. شما به عنوان فروشنده باید در صورت پرسش، جواب درستی به خریدار بدهید تا اعتمادش جلب شود.
  2. با سوالات و انگیزه پرسش آن توسط خریداران آشنا شوید.
  3. این مطلب می‌تواند برای خریداران نیز مفید باشد تا بدانند هنگام خرید یک آپارتمان باید دانش خود را درمورد ملک مورد نظر، چگونه تکمیل کنند.

آیا گارانتی و رسید برای نصب تاسیسات جدید و یا بازسازی خانه در اختیار دارید؟

خریداران باید برای بازسازی خانه و یا تجهیزاتی که اخیراً نصب شده‌اند، از صاحب‌خانه درخواست رسید کتبی کنند. این رسید در صورتی که نوسازی غیرقانونی انجام شده باشد، برای آن‌ها ارزشمند خواهد بود. در اکثر موارد، گارانتی حتی به فرد جدیدی که خانه را می‌خرد نیز ارائه می‌شود. همچنین، در صورت قانونی بودن بازسازی‌ها و تغییرات انجام گرفته در واحد، ارزش افزوده بر ملک شما و اعتبار قانونی بودن آن، سبب سود بیشتر شما در معامله می‌شود.

نشان دادن آپارتمان


آیا لوله‌کشی ساختمان قبلاً دچار مشکل شده است؟

آیا تاکنون لوله‌های ساختمان آسیب دیده‌اند و آب در خانه جمع شده است؟ خریدار باید از لوله‌کشی در کف ساختمان به اندازه کافی اطمینان حاصل کند و بفهمد که قبلاً لوله‌ها نشتی داشته‌اند و یا دچار ترکیدگی شده‌اند یا خیر.

در صورت وجود چنین مشکلی، شما به عنوان فروشنده باید قسمتی از خانه که لوله در آن ترکیده بوده را بررسی کنید تا خیالتان از عدم وجود نم و رطوبت در آن مکان راحت شود؛ تنها در این صورت می‌توانید خریدار را مجاب به سلامت آپارتمان کنید. گاهی اوقات خرابی تاسیسات ساختمان مشمول بیمه می‌شود، از این رو از بازرس بیمه بخواهید آن‌ها را بررسی نماید.


عمر سقف خانه چند سال است؟

این موضوع توسط بازرس خانه حتما بررسی می‌شود اما یکی از مهم‌ترین مسائلی است که حتماً باید قبل از خرید خانه به آن توجه نمایید. به طور مثال، یک سقف شینگل حدود 15 الی 20 سال عمر می‌کند. تعویض سقف یکی از پرهزینه‌ترین امور در نوسازی است و هزینه آن بستگی به اندازه خانه دارد.

علاوه بر آن نوع متریالی که برای ساخت آن استفاده شده نیز حائز اهمیت می‌باشد. یک سقف شینگل آسفالتی عمر بالایی دارد اما تعویض تایل‌های آن نیازمند هزینه بالا می‌باشد.


دفع فاضلاب ساختمان چگونه انجام می‌شود؟

اگر خانه‌ای که قصد فروش آن را دارید در منطقه شهری واقع نشده قطعاً به جای اینکه مسیر لوله‌کشی آن به لوله‌های فاضلاب شهری متصل باشد، به چاه فاضلاب می‌رسد. بنابراین باید بفهمید آخرین زمان تخلیه چاه فاضلاب چه زمانی بوده است تا از بروز مشکلات ناشی از فاضلاب، همچون بوی بد، گرفتگی لوله‌ها و ... هنگام بازدید خریدار از واحد، جلوگیری کنید. تخلیه چاه باید 3 الی 5 بار در طول سال انجام شود که این میزان، به جمعیت خانواده بستگی دارد.


چه مواردی در فروش خانه عنوان می‌شوند؟

اینکه در فروش خانه چه چیزهایی به خریدار تعلق می‌گیرند بسیار مهم است. برای مثال گاهی اوقات لوستری که از سقف آویزان است و یا قفسه‌هایی که در اتاق‌ها نصب شده به خریدار تحویل داده نمی‌شوند و مالک می‌تواند آن‌ها را با خود ببرد. اگر دارید مواردی را به خریدار می‌دهید که مازاد بر معامله‌های ملکی معمول است، آن را هنگام بازدید مشتری و همچنین در قرارداد ذکر کنید که خریدار متوجه سودهای این معامله بشود. در واقع اینگونه برای واحد خود نسبت با باقی گزینه‌های مد نظر خریدار، مزیت رقابتی ایجاد کرده‌اید.


خانه دارای چه تعداد مالک است؟

این که چند نفر صاحبِ‌ خانه هستند، نکته‌ای بسیار مهم در خرید ملک و فروش محسوب می‌شود. خانه‌های بسیار بزرگ معمولا متعلق به چند نفر هستند و خرید آن باید با رضایت تمام مالکین صورت گیرد؛ در غیر این صورت بعداً مشکلاتی حقوقی پیش خواهد آمد که نه برای فروشنده و نه خریدار، مثبت نخواهند بود.


فضاهای مختلف خانه، خصوصاً مکان‌هایی نظیر پارکینگ، چقدر بزرگ هستند؟

بررسی فضای خانه هنگام خرید آن بسیار حائز اهمیت است. یک طرح اولیه از اینکه چگونه وسایل در خانه چیده خواهند شد در ذهن تصور کنید. در این صورت می‌توانید به کافی بودن فضا برای زندگی پی ببرید.

اینکه آیا ماشین شما در پارکینگ جا می‌شود و یا می‌توان در حمام یک وان قرار داد، از جمله مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه شود. قبل از خرید خانه به این فاکتورها دقت کنید تا پس از خرید آن، اگر با کمبود فضا مواجه شدید از خرید خود پشیمان نشوید.

ابعاد و اندازه ملکفروشنده نیز باید نسبت به بزرگی یا کوچکی فضاهای مختلف خانه اشراف کامل داشته باشد تا بتواند خریدار را متقاعد کند. اگر خریدار ماشین شاسی بلند و حجیمی سوار می‌شود و نگران فضای پارکینگ است، از قبل ابعاد مفید پارکینگ را بدانید تا با دلیل و منطق، نگرانی خریدار را برطرف کنید. اگر خریدار از جا شدن یخچال و فریزر سایدبای‌ساید خود در آشپزخانه و یا عبور بدون مشکل آن از در، مطمئن نیست، با متر کردن خیال وی را راحت کنید تا تجربه فروش موفق‌تری داشته باشید.


سن، سبک و شرایط لوازم خانه چگونه است؟

لوازم خانگی گران هستند و از این مورد، فراری نیست. برای تخمین سن و وضعیت هر یک از آن‌ها زمان بگذارید. به عنوان مثال، ممکن است شما از پخت‌‍وپز با اجاق گاز لذت ببرید و از استفاده از اجاق برقی خوشتان نیاید. اگر قصد دارید برخی از لوازم خانگی را به همراه خانه خریداری کنید حتما این موارد را در نظر بگیرید.

در هر خانه‌ای وسایلی مانند کولر، فر توکار، اجاق گاز، در برخی موارد حتی پرده و وسایلی از این قبیل هستند که متناسب با آن خانه کار گذاشته شده‌اند. در هنگام خرید دقت کنید که این وسایل سالم و مطابق میل‌تان باشد یا خرید و جایگزینی آن‌ها شما را متحمل هزینه‌ای سنگین نکند.

به عنوان یک فروشنده، اگر قرار نیست آیتمی از موارد بالا را هنگام فروش به خریدار واگذار کنید، بد نیست زودتر آن را از جلوی چشم بردارید. شاید به خاطر پرده‌ای که از اول قرار نبوده به خریدار برسد، خانه به چشم و سلیقه خریدار نازیبا جلوه کند.


محدوده قیمت فروش خانه‌تان چقدر است؟

خریدار باید محدوده قیمت خود را تعیین کرده و در صورتی که نیاز به گرفتن وام دارد، در مورد آن تصمیم‌گیری کند. خرید خانه سرمایه‌گذاری بزرگ است. خریدار باید در مورد چگونگی پرداخت هزینه آن فکر کند.

شما نیز باید بدانید با توجه به برنامه‌های خود تا چه حد امکان تخفیف یا پایین آمدن از قیمت خود را دارید. برای مثال ممکن است خانه‌ای را قولنامه کرده باشید که مبلغ مشخصی را برای تحویل گرفتن خانه، باید تامین و پرداخت کنید و به همین دلیل، تصمیم به فروش واحد فعلی خود کرده‌اید. ما به تفاوت و هزینه‌های جابه‌جایی، خرید مبلمان یا تاسیسات و تجهیزات جدید و ... را بسنجید و بدانید که واحد فعلی شما باید با چه قیمتی به فروش برستد تا متحمل ضرر نشوید.


طرح تو طرحاگر در حال حاضر، می‌خواهید پروژه‌ی ساخت‌و‌سازی را شروع کنید و هنوز مدارک معماری آن را تکمیل نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان "طرح تو طرح" با شماره 22826318-021 تماس بگیرید و یا جهت اطلاع از هزینه حدودی راه‌اندازی پروژه خود در "طرح تو طرح" از بخش تعیین قیمت‌ طراحی استفاده کنید. "طرح تو طرح" با ارائه چندین طرح مخصوص پروژه‌تان، به شما امکان انتخاب طرح برتر از میان ده‌ها طرح و ایده می‌دهد.

اگر؛

       برای انتخاب طرح پروژه خود نیاز به مشاوره دارید

       هنوز معمار مورد نظر خودتان را پیدا نکرده‌اید

       مایل هستید که حضوری و یا تلفنی، توضیحات بیشتری از روند کاری "طرح تو طرح" کسب کنید

با ما به شماره 22826318-021 تماس بگیرید یا با کلیک بر دکمه زیر، اطلاعات تماس خود را بگذارید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)