در حاشیه ویلا ترنج

مصاحبه با برخی فینالیست‌های مسابقه ویلای ترنج

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۳۹۷-۱۱-۲۸

روز سه‌شنبه و چهارشنبه، مورخ نهم و دهم آذر ماه 1400، فرصت این را داشتیم تا با برگزاری جلسات دفاعیه مسابقه ویلای ترنج در مجموعه "طرح تو طرح"، حضوری با اکثر فینالیست‌های این مسابقه گپ‌ و گفتی داشته باشیم، با همراهان جدید "طرح تو طرح" آشنا شویم و با طراحان قدیمی این بستر، دیداری تازه کنیم.

مسابقه ترنج، متفاوت‌ترین مسابقه "طرح تو طرح" تا به حال بوده است. این مسابقه دو تفاوت چشمگیر با باقی مسابقات ما دارد؛ مبلغ ورودی جهت شرکت در مسابقه و مهلت محدود جهت اعلام حضور در مسابقه. همچنین با وجود برگزاری مسابقات متعددی با حضور مشاور در کنار کارفرما همچون پروژه دلارا، مسابقه ویلای ترنج اولین مسابقه برگزار شده با حضور تیم داوری که از پیش مشخص شده بودند. تیم داوران متشکل از آقای مهندس کوروش فتحی و خانم مهندس زهره حسینمردی بوده است.

مسابقات طرح تو طرح

این مسابقه‌ی دو مرحله‌ای حتی در لحظات پایانی نیز دستخوش تغییراتی شده است؛ با دیدن کیفیت کارهای ارسالی و پس از شنیدن سخنان طراحان در جلسات دفاعیه، تیم کارفرمایان این پروژه یعنی گروه توسعه آرمان، با افزایش مبلغ جایزه مسابقه، تعداد طراحان برتر را از پنج نفر به ده نفر تغییر داده است و این عزیزان در مرحله دوم برای کسب مقام اول تا دهم با هم رقابت خواهند کرد.

برای این مسابقه 117 طرح و ایده از 117 معمار خلاق و شرکت معماری توانا ارسال شده است که 30 نفر از این عزیزان فینالیست شده و 10 نفر از این تعداد پس از جلسه دفاعیه به مرحله دوم مسابقه راه یافته‌اند. در مسابقات دو مرحله‌ای، طراحان فینالیست از نظرات کارفرما و تیم داور یا مشاوران باخبر می‌شوند، تغییرات مورد نظر ایشان را اعمال می‌کنند و با کاری پخته‌تر به رقابت برای مقام‌های برتر مسابقه می‌پردازند.

در روزهای جلسات دفاعیه، گفت‌وگویی با برخی فینالیست‌های این مسابقه داشتیم. لازم به ذکر است برخی عزیزان به دلیل انتخاب دفاع به شکل آنلاین و همچنین، ضیغ وقت سایر دوستان که حضوری تشریف آورده بودند، شانس صحبت با همگی طراحان را نداشتیم اما امیدواریم در مسابقات آتی، شاهد موفقیت ایشان باشیم و باز فرصتی دست دهد تا با هم به صحبت بنشینیم.

معماران و طراحان

در فرصت محدودی که برای گفت‌وگو با فینالیست‌ها داشتیم، از تفاوت‌های برگزاری مسابقه ترنج گفتیم و از بازخوردشان پرسیدیم، دلیل و معیارهای شرکت در مسابقات "طرح تو طرح" را جویا شدیم و تاثیر حضور داور مسابقات را در پروسه طراحی ایشان بررسی کردیم.

شما می‌توانید با کلیک بر نام هر فینالیست، رزومه ایشان را مطالعه کنید و همچنین سخنان ارزشمند این اشخاص را بخوانید.

سوال: دلیل حضور شما در "طرح تو طرح" چیست؟

 

آقای مهندس کتانی، نماینده دفتر معماری سکویا که در تامین مصالح ساختمانی، طراحی معماری و نظارت بر پروژه فعالیت دارند در پاسخ این پرسش گفتند: معماری رشته‌ای است که برای پیشرفت، دیده شدن و همچنین دیدن طرح‌های باقی فعالان این صنعت باید در مسابقات شرکت کنید. "طرح تو طرح" هم یک بستر خوب و قابل دسترس برای معماران ایرانی است. به همین دلیل، ما در فرصت‌هایی که پیش بیاید، در مسابقات شرکت می‌کنیم.

 

 

آقای مهندس تدین و خانم مهندس همتی، شرکت‌کنندگان سام استودیو که مستقلا چهارسال است که پروژه‌های معماری، اجرا و نظارت انجام می‌دهند، در خصوص دلیل حضورشان فرمودند: اولین دلیل به چالش کشیدن خودمان، مقایسه کارمان با باقی همکاران و اطلاع از نقاط ضعف و قوت‌مان است. دومین دلیل حضورمان نیز آگاهی بیشتر کارفرمایان و مردم از برندمان و همچنین گرفتن ارتباط با کارفرمایان مختلف است.

 

  

آقای مهندس مقتدر که نماینده دفتر معماری بیش در این مسابقه بودند و دفترشان در آرژانتین مستقر است، اضافه کردند: خیلی از کارهای ما دولتی و در مقیاس بزرگ است. "طرح تو طرح" کارفرماهای خصوصی دارد که مشخصا برای اجرای هر چه سریعتر پروژه‌های خود به این بستر می‌آیند. این موضوع، جذاب‌ترین دلیل برای حضور ما در پلتفرم "طرح تو طرح" است.

 

 

آقای مهندس حوضی که از سال 92 دفتر شخصی خودشان را راه اندازی کرده‌اند، این‌گونه پاسخ دادند: نکته مثبت مسابقات "طرح تو طرح" این است که به یک منطقه یا شهر محدود نمی‌شود. همین طور، معماران حاضر در این بستر هم از شهرهای مختلف و نقاط گوناگون کشور هستند. این گونه تنوع کارفرمایان، پروژه‌ها و طرح‌های ارسالی زیاد می‌شود.

 

 

آقای مهندس ادریسی، معمار فریلنسر از شهر اصفهان، گفتند:  مسابقات "طرح تو طرح" چالش بسیار خوبی است چون با کارفرماهایی رو به رو می‌شوم که در حالت عادی شاید به دفتر من نیایند. در "طرح تو طرح" کارفرما، خواسته‌های ایشان و زمان پروژه مشخص است و این موارد برای کسانی که فریلنسر هستند بسیار نکته مثبتی است. همچنین در این مسابقات فرصت آشنایی با کارفرماهای زیادی را خواهیم داشت.

 

 

آقایان مهندس خاکشور و خیاط که در زمینه پرزنت معماری، طراحی و نظارت در شهر مشهد فعالیت می‌کنند، در پاسخ به دلیل حضور در مسابقات گفتند: با یکی از دوستان در مورد استارت‌آپ‌های معماری حرف می‌زدیم تا راه‌حل‌هایی جدید برای ایجاد امکان همکاری و درآمد بیشتر پیدا کنیم. دوست‌مان شما را معرفی کردند و گفتند یکی از دوستان‌شان در این پلتفرم طرح ارسال می‌کند و نسبت به زمانی که در این حوزه فعالیت می‌کند، خیلی خوب مطرح شده و  نتایج خوبی گرفته است. این صحبت دقیقا منطبق شد با راه‌اندازی مسابقه ویلای ترنج و ما هم شرکت کردیم.

 

در پاسخ باقی دوستان هم محک زدن توانایی‌شان و همچنین آشنایی با کارفرماهای متعدد ذکر شده بود. تیم "طرح تو طرح" بسیار مفتخر است که توانسته است هدف ایجاد این استارت‌آپ را به شناسه ی خود تبدیل کند.

سوال: نظرتان راجع به دو مشخصه‌ی متفاوت ویلای ترنج، مبلغ ورودی و مهلت محدود شرکت در مسابقه، چه بود؟

اکثریت دوستان با مثال زدن مسابقات استاندارد و خارجی، این عمل را کاری روتین دانسته و همین طور، با توجه به حضور داوران و هزینه‌های مازاد این مسابقه نسبت به سایر، مبلغ ورودی را هزینه‌ای منطقی و معقول دانستند. مهلت محدود در مسابقه را فیلتری برای غربال کسانی دانستند که بدون تعهد به مسابقات طراحی می‌کنند و یا زمان کافی و شایسته را برای ورود به مسابقه در نظر نمی‌گیرند. همچنین، اکثرا این کارها را به سمت حرفه‌ای‌تر شدن و پیشرفت مجموعه "طرح تو طرح" دیدند.

 

آقایان مهندس علی‌آبادی و دانشور، نمایندگان شرکت معماری توسعه پایدار هزاره سوم گفتند: دو مطلب برای معمار انگیزه می‌شود که بیشتر در مسابقات معماری وقت بگذارد، بهتر طراحی کند و به کار متوسط راضی نباشد. یک) بحث مالی جایزه. دو) داوری حرفه‌ای‌تر و نوع انتخاب نفرات برتر. اگر هر دوی این مسائل با وجود تغییراتی که در این مسابقه داده شد، صورت بپذیرد، مشکلی با این مسائل نخواهیم داشت.

 

 

خانم مهندس مریم ربیعی با سابقه 13 ساله فعالیت در زمینه طراحی معماری افزودند: البته بهتر است همچنان مسابقات رایگان هم داشته باشید. ممکن است افرادی حضور داشته باشند با ایده‌های نو و توانایی بالا که به هر دلیل نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند این مبلغ را بپردازند. البته در کل مبلغ بالا نبود. مهلت محدود هم باعث می‌شود کسانی که از قبل، عزمشان را برای حضور در مسابقه جزم کرده‌اند شرکت کنند و می‌تواند فیلتر تاثیرگذاری باشد اما باید زمان را کمی تغییر دهید.

 

 

خانم مهندس نجمه اعتمادی هم با ایشان هم‌نظر بودند و گفتند: برای این مسابقه خاص، کسانی هستند که با سه هفته زمان می‌توانند به طرح و نتیجه‌ای مناسب برسند. بهتر بوده به جای یک ماه و نیم زودتر از پایان مسابقه، از سه هفته قبل از این زمان، محدودیت زمانی را اعمال می‌کردید.

 

 

 

در مقابل تعداد زیادی از دوستان که پیشنهاد دادند مبلغ ورودی بالاتر از مبلغ فعلی تعیین شود تا فیلتر قوی‌تری در مقابل کسانی که تصمیم جدی برای شرکت در مسابقه ندارند قرار گیرد، آقای مهندس ریاحی خرمشاهی، دارنده مقام سوم در مسابقات طراحی ساختمان ارگ و ساختمان بورس، گفتند: معمار دارد به صورت رایگان، وقت و طرح خود را در اختیار این مجموعه قرار می‌دهد. به نظرم مبلغ ورودی به کلی باید برچیده شود.

 

 

خیلی از دوستان هم مبلغ و محدودیت زمانی را مشروط به حضور داوران و کیفیت داوری آنان دانستند. آقای مهندس محمد خلیل ریاحی و تیم‌شان آقایان مهندس محمدرضا رئوفی و محمدامین سعیدمنش از شهر اصفهان گفتند: وقتی تعداد کارهای ارسالی بالا می‌رود، کار کسی که باید این موارد را بررسی و داوری کند سخت می‌شود. قاعدتا داوری هزینه دارد و هرچه کیفیت داوری بالاتر باشد، هزینه آن هم بالا می‌رود.

 

 

لازم به ذکر است تیم "طرح تو طرح" با امتحان راه‌اندازی مسابقات مختلف و متفاوت در صدد است که برای تمامی نیازهای جامعه معماران حاضر در این پلتفرم، پاسخ مناسب را پیدا کند.

سوال: آیا با در نظر گرفتن حضور داوران، روند طراحی معمول خود را تغییر دادید؟ داوران سبب چه تفاوتی در کار شما شدند؟

اکثریت دوستان معتقد بودند حضور داوران سبب دلگرمی و آرامش خاطر آن‌ها شده است؛ با علم بر اینکه کسی طرح‌شان را بررسی می‌کند که با علم معماری آشناست، زبان مشترکی برای گفت‌و‌گو وجود دارد و همچنین از مسائل فنی و سازه‌ای طرح مطلع است. همچنین اکثریت دوستان پاسخ دادند که حضور داوران تاثیری در طراحی ایشان نداشته است و در همه مسابقات سعی می‌کنند بهترین خود را ارائه دهند، مسائل زیبایی شناسی را مد نظر قرار دهند و در عین حال، علم معماری را در طرح خود نمایان کنند.

 

دوستانی هم نظرات متفاوتی در این مورد داشتند. مثلا خانم مهندس زهرا دشتی که در دفاتر معماری مختلفی کار کرده‌اند و سه سال است که مستقلانه و به شکل فریلنس فعالیت می‌کنند گفتند: حضور داوران باعث شد به جزییات معماری بیشتر دقت کنم و با حساسیت بیشتری به طراحی بپردازم.

 

 

 

آقایان مهندس ذوقی و علیخانی از گروه معماری آرکسل افزودند: ما سعی می‌کنیم هیچ‌وقت به قول معروف بازاری‌پسند طراحی نکنیم و به کیفیت فضاها بیشتر توجه کنیم. حضور داوران باعث شد با خیال راحت‌تری انرژی خود را بر جزییات معمارانه بگذاریم.

 

 

 

آقای مهراز، مدیر عامل دفتر معماری چکاد، گفتند: شاید حضور داور در مورد طرح شرکت ما باعث ایجاد تغییر چشم‌گیری نشود اما قطعا تاثیرگذار و مثبت است. طراح وقتی بداند که کسی با ذره‌بین معمارانه کارش را بررسی می‌کند خیلی موارد و جزییات بیشتری را هنگام طراحی مد نظر قرار می‌دهد و این مسئله، روی کیفیت کارها تاثیر بسزایی دارد.

 

خانم مهندس کشاورز هم اضافه کردند: شاید این حضور در پروسه طراحی من تاثیر نداشت اما قطعا نحوه پرزنت کارم را متفاوت کرد. در عموم کارها، من سعی می‌کنم زیبایی طرحم را به کارفرمایان نشان دهم اما در این مسابقه، به تفکر طراحی یا کانسپت کارم و کیفیت‌های فضایی ایجاد شده در طرحم بیشتر پرداخته‌ام.

 

 

 

پاسخ خانم مهندس حقیقی و آقایان مهندس خیرخواه و بابایی، شرکت‌کنندگان گروه معماری همکار با 4 سال سابقه حضور فعال در بازار کار معماری در این سوال این بود: در ارائه کار به کارفرما، خواه ناخواه نوع نگاه به پروژه بازاری می‌شود یعنی شما باید بتوانید از متر به متر زمین و نقشه، بیشترین استفاده را داشته باشید تا برای کارفرما طرح‌تان توجیه اقتصادی داشته باشد. وقتی داور حضور داشته باشد در کنار این صرفه‌ی اقتصادی، مسائل معمارانه هم اهمیت بیشتری می‌گیرند.

 

 

آقای مهندس محمدی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد معماری با گرایش مسکن از دانشگاه علم و صنعت هم با خیال راحت‌تری طرح‌شان را پرزنت کردند چون معتقد بودند ارزش نهفته در طرح معماران با حضور داورانی که تحصیلات و سابقه کاری معمارانه دارند، شفاف‌تر دیده می‌شود.

 

 

 

به همه‌ی شرکت‌کنندگان این مسابقه خدا قوت می‌گوییم و از تمامی فینالیست‌های عزیزی که وقت‌شان را برای این گفت‌وگو به ما اختصاص دادند تشکر می‌کنیم. در صحبت با این عزیزان، انتقادات و پیشنهادهای بسیار سازنده‌ای به "طرح تو طرح" داده شد که بسیار برای تیم ما ارزشمند است و در جلسات متعدد با مدیران مسئول این مجموعه، به اشتراک گذاشته خواهد شد تا شاهد تغییرات مثبت و پیشرفت روز افزون "طرح تو طرح" باشیم. همچنین ایشان از شاخصه‌های طرح خود و نحوه مدیریت زمان هنگام شرکت در مسابقات "طرح تو طرح" گفتند که بسیار خواندنی است. در مقالات آتی مجموعه "ویلای ترنج" همراه ما باشید.

باقی فینالیست‌های عزیز این مسابقه:

 

 

آرشیتکت رها دشتی

 

 

 

 

فاریا دیزاین

 

 

 

 

آرشیتکت کمیل حق‌پناه

 

 

 

 

آرشیتکت رضا عباس‌نژاد

 

 

 

 

 آرشیتکت امین شیرزاد ، آقای مهندس مهدی کیانی به نمایندگی از چارچوب استودیو  ، آرشیتکت بشرا اصفهانی

 

 

 

 

آرشیتکت مهدیس شبیری

 

 

 

 

آرشیتکت محمد سیاحی و گروه

 

 

 

 

استودیو طراحی SH

 

 

 

 

آرشیتکت حامد جوادی و آقای مهندس علی نوروزی

 

 

 

 

آرشیتکت آرمان حبیبی

 

 

اگر؛

پیشنهادی جهت بهبود روند کاری "طرح تو طرح" دارید

از نحوه برگزاری مسابقات دو مرحله‌ای و یا حضور داوران مسابقه سوالی دارید

نظری راجع به ویژگی‌های مختلف مسابقات "طرح تو طرح" دارید

در بخش دیدگاه‌های همین مقاله با ما در میان بگذارید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)