مزیت مسابقه طراحی پلان

5 مزیت مسابقه معماری در طراحی پلان

نویسنده:

محمدرضا لعلی مفرد

۱۴۰۲-۰۹-۲۷

طراحی پلان یکی از مهم ترین ارکان طراحی در امر ساخت و ساز به شمار خواهد رفت و پروژه به واسطه یک پلان مناسب می‌تواند محیطی جذاب و ایده‌ال را شامل شود.

هم‌چنین یک طراحی پلان بی نقص می‌تواند به خلق فضایی بهینه منجر شود که علاوه بر زیبایی و راحتی، از لحاظ اقتصادی هم برای کارفرما سودمند واقع شود.
در نهایت یک پلان خوب باید نیازهای کاربران را به‌طور کامل برآورده کند و در عین حال، از نظر زیبایی‌شناسی نیز چشم‌نواز باشد.

معایب طراحی پلان با یک معمار یا دفتر معماری

با توجه به این که طراحی پلان، لازمه پروژه‌های ساختمانی به شمار می‌رود و بر اساس آن بنای اصلی یک سازه شکل می‌گیرد، از این رو حائز اهمیت خواهد بود و باید به دست افراد حاذق و مجرب انجام پذیرد.

به همین دلیل بسیاری از کارفرمایان برای پروژه خود به دفاتر معماری و طراحان به نام  و مشهور روی خواهند آورد و پروژه را به آن‌ها می‌سپارند.
گفتنی است طراحی های صورت گرفته در این دفاتر بسته به میزان تخصص این افراد ممکن است از کیفیت بالایی برخوردار باشد و رضایت کارفرمایان را به همراه داشته باشد اما این امر حتمی نبوده و طی این فرآیند، کارفرما را با چالش های زیادی روبرو خواهد کرد.

طراحی پلان در دفاتر معماری می‌تواند معایب مختلفی داشته باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • عدم توجه به بعضی از نیازهای کارفرما: در برخی موارد، دفاتر معماری ممکن است به نیازهای کارفرما توجه کافی نداشته باشند و طراحی پلان را بر اساس سلیقه و دیدگاه خود نسبت به پروژه انجام دهند. این امر می‌تواند منجر به عدم رضایت کارفرما از طرح نهایی شود.
  • عدم امکان تغییر در طراحی: پس از امر طراحی، امکان تغییر در طراحی پلان وجود ندارد یا اصلاحات بسیار محدود است. این نکته می‌تواند در مواردی که نیاز به تغییراتی در طراحی باشد، مشکل‌ساز شود.
  • هزینه بالا: طراحی پلان در دفاتر معماری شناخته شده معمولا هزینه بالایی را برای کارفرمایان پروژه شامل می‌شود.
  • زمان‌بر بودن: فرآیند طراحی پلان امکان دارد زمان مشخصی نداشته باشد و تا حد زیادی به طول انجامد.
  • عدم امکان تعامل مستقیم با طراح: در برخی موارد، کارفرما امکان تعامل مستقیم با طراح پلان را ندارد و این امر می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در ارتباط بین کارفرما و طراح شود.

طراحی پلان

گفتنی است برای کاهش معایب و چالش های این چنینی طراحی پلان در دفاتر معماری می‌توان اقداماتی مانند موارد زیر انجام داد اما باز هم امری حتمی نخواهد بود و امکان بروز مشکلاتی از این قبیل وجود خواهد داشت.

اقداماتی که می‌تواند صورت پذیرد این است که در حین قرارداد طرفین حتما ذکر شود که در صورتی که طرح نهایی نیاز به اصلاحات داشته باشد، تا درصد مشخصی از جانب طراح انجام شود.
دیگر روش این است که کارفرما در طراحی پلان مشارکت داشته باشد و نیاز ها و خواسته های خود را به طور کامل و شفاف شرح دهد تا مطابق به خواسته ایشان، طرح نهایی ارائه شود.
همچنین در قرارداد ذکر شود که طرح ها به نحوی صورت پذیرد که بتواند تاییدیه لازم از سازمان ها و کمیته های مربوطه را اخذ نماید.

مزایای برگزاری مسابقه معماری برای طراحی پلان

به معایب طراحی پلان در دفاتر معماری اشاره کردیم. حال می‌خواهیم در این بخش به مزایای برگزاری مسابقه طراحی پلان در خصوص پروژه های واقعی بپردازیم و با امتیاز های ویژه ای که این روش دارد آشنا شویم.

دستیابی به ایده‌های متنوع

یکی از مهم‌ترین مزایای مسابقه معماری، تنوع ایده‌هایی است که ارائه می‌شود. در مسابقه معماری، طراحان از سراسر کشور می‌توانند شرکت کنند. این امر باعث می‌شود تا ایده‌های متنوع و خلاقانه‌ای برای طراحی پلان ارائه شود و کارفرمایان با دیدگاه ها و تفکر های متفاوت در رابطه با یک پروژه آشنا شوند. حتی در صورت نیاز از تعدادی ایده، برای اجرا پروژه استفاده نمایند.

بهبود کیفیت طراحی

مسابقه معماری می‌تواند کیفیت طراحی پلان را بهبود ببخشد. در یک مسابقه معماری، معماران می‌دانند که طرح‌هایشان توسط منتورها مجرب و کارفرمایان به طور کامل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این امر باعث می‌شود تا معماران نهایت تلاش خود را برای ارائه طرحی باکیفیت انجام دهند تا بتوانند با دیگر طراحان رقابت کنند.

اهمیت طراحی پلان

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

مسابقه معماری در زمان و هزینه کارفرما تا حد زیادی صرفه‌جویی می‌کند. در یک مسابقه معماری، کارفرما فقط یک بار نیاز به ارائه اطلاعات پروژه خود دارد. سپس، معماران با توجه به نیازها و بودجه کارفرما، طرح‌های خود را ارائه می‌دهند. این امر باعث می‌شود تا کارفرما بتواند بدون نیاز به مذاکره با چندین معمار، بهترین طرح را انتخاب کند.
همچنین در مسابقه معماری، صاحب پروژه تنها با یک‌بار هزینه کردن به چندین طرح متفاوت دست پیدا خواهد کرد.

ایجاد ارتباط بین کارفرما و معمار به صورت مستقیم

مسابقه معماری می‌تواند فرصتی برای ایجاد ارتباط بین کارفرما و معمار به صورت مستقیم فراهم کند. در یک مسابقه معماری، کارفرما می‌تواند با معماران مختلف آشنا شود و با آنها شخصا ارتباط برقرار کند. این امر می‌تواند در انتخاب معمار مناسب برای پروژه کمک کند.

افزایش اعتبار پروژه کارفرما

یکی دیگر از مزایای قابل توجه برگزاری مسابقه معماری این است که اعتبار پروژه کارفرما را افزایش خواهد داد. چرا که معمولا پروژه هایی که به مسابقه گذاشته خواهند شد در فضای مجازی بازنشر می‌شود و در سایت های مختلف و معتبر به اشتراک گذاشته خواهد شد.
همین امر باعث می‌شود تا پروژه شناخته شود و دیگر سازندگان و سرمایه گذاران از آن با خبر شوند.
برگزاری مسابقه معماری بیانگر این موضوع است که کارفرما برای طراحی پروژه خود اهمیت قائل است و به دنبال بهترین گزینه ممکن است. این امر می‌تواند در جلب اعتماد مشتریان و سرمایه‌گذاران کمک کند.

مزیت طراحی پلان

در مسابقات طراحی پلان چه کسانی شرکت می‌کنند

در مسابقات معماری سراسر جهان معمولا افرادی شرکت می‌کنند که در حوزه معماری تحصیل کردند و در این زمینه تخصص لازمه را کسب نموده‌اند.
اما مسابقات معماری طرح تو طرح طیف گسترده ای از معماران و آرشیتکت‌ها را شامل می‌شود.
در صورتی که پروژه در قالب مسابقه به صورت عمومی برگزار شود تمامی معمارانی که در سایت طرح تو طرح عضو هستند میتوانند در آن شرکت نمایند.
معمولا این افراد شامل: اساتید دانشگاه‌های کشور، برندگان جوایز معماری، دفاتر معماری مجرب، اعضای فعال یا سابق دفاتر معماری معتبر کشور و فارغ التحصیلان با استعداد دانشگاه های معماری هستند.
همین طیف گسترده شرکت کنندگان پلتفرم طرح تو طرح موجب شده تا پروژه هایی که در قالب مسابقه برگزار می‌شوند از تعدد و تنوع بالایی برخوردار باشد و در نهایت ایده ها و نگرش های مختلفی را شامل شود.

طراحی پلان در طرح تو طرح

یکی از موارد طراحی در پلتفرم طرح تو طرح که کارفرمایان، سازندگان و صاحبان پروژه میتوانند پروژه خود را در قالب مسابقه برگزار کنند طراحی پلان می‌باشد.
فرآیند کار به این ترتیب است که در ابتدا کارفرمایان، پروژه خود را با مجموعه در میان می‌گذارند و اطلاعات اولیه بر این اساس تعریف می‌شود.
سپس پروژه در قالب مسابقه در پلتفرم طرح تو طرح و در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و به معماران و طراحان اطلاع رسانی می‌شود.
در وهله بعد معماران خوش ذوق از سراسر کشور اطلاعات پروژه را بررسی کرده و در صورتی که با توانمندی هایشان مطابقت داشته باشد در آن شرکت می‌کنند.
طی مدت زمان مشخص شده توسط خود کارفرما، آرشیتکت ها موظف هستند طرح های خود را ارسال نمایند.
پس از ارسال طرح ها، کارفرما به همراه منتور های مسابقه (در صورت حضور) آن‌ها را بررسی کرده و چندین طرح را به عنوان فینالیست انتخاب می‌کنند.
بعد از این فرآیند طی جلسه دفاعیه، معماران منتخب از طرح های خود دفاع می‌کنند و در نهایت کارفرما برندگان مسابقه را مشخص خواهند کرد.
امکان همکاری با معماران و طراحان برتر در ادامه روند میسر خواهد بود.

گفتنی است در طرح تو طرح این امکان وجود دارد که در صورت نیاز، کارفرما بتواند از حضور منتور های با تجربه و صاحب نظر مجموعه بهره‌‌مند شوند.
برای مشاهده لیست منتور های طرح تو طرح کلیک کنید.

جمع‌بندی

مسابقات معماری می‌توانند فرصتی عالی برای کارفرمایان و معماران فراهم کنند تا بتوانند به راحت ترین شکل ممکن با یکدیگر همکاری داشته باشند و به بهترین پلان ممکن برای یک پروژه دست پیدا کنند.
به طور کل اگر به دنبال طراحی پلان باکیفیت و خلاقانه برای پروژه خود هستید، شرکت در یک مسابقه معماری می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)