پرزانته معماری | طرح تو طرح | ارائه در معماری | پرزنت معماری

اهمیت پرزانته در معماری | چگونه طرح پیشنهادی خود را خوب ارائه دهیم؟

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۷-۱۶

در این مطلب به اهمیت پرزانته در معماری می‌پردازیم و اینکه چرا اصلا پرزانته مهمه!؟ پرزانته در یک کلام به مخاطب شما می‌فهماند طرح‌تان دقیقا چه چیزی برای گفتن دارد. میزان اهمیت پرزانته به قدری زیاد است  که می‌توان گفت یک پرزانته بد، یک کار فوق العاده را زمین می‌زند و یک پرزانته خوب، یک کار عادی را بسیار فراتر از حد واقعی نشان می‌دهد. در واقع کارفرما راجع به هریک از طرح‌ها،  باگ‌هایی در ذهن خود دارد که بعد از دفاع ممکن است نظرش تغییر کند در ادامه به مطالبی از جمله؛ اهمیت درک خواسته‌ی کارفرما، مجاب کردن کارفرما به انتخاب طرح شما و... می‌پردازیم.

نحوه دفاع نفرات برتر در مسابقه

در واقع هریک از طراحان فایل خود را برای پرزنت ارائه می‌دهند و با حضور کارفرما زمان مشخصی دارند تا توضیحات کلی درباره‌ی طرح خود بدهند در همین حین کارفرما سوالات خود را راجع به طرح و باگ های آن می‌پرسد و شرکت کنندگان می‌توانند از طرح خود دفاع کنند.

مواردی که طراحان باید برای بهتر شدن طرح در نظر بگیرند

به طور کلی شرکت کنندگان با توجه به خواسته کارفرما و ضوابط شهرداری باید طرح خود را ارائه دهند ( رعایت نکردن کامل ضوابط اگر به‌گونه‌ای باشد که قابل پوشش باشد ایرادی ندارد) و سعی کنند ذوق و سلیقه خود را در طرح به‌کار ببرند ایده گرفتن از دیگر طرح‌ها ایرادی ندارد اما کپی اصلا مورد پسند قرار نمی‌گیرد. در واقع نحوه بیان و طرز صحبت کردن و تسلط کافی  بر جزئیات طرح  از اهمیت بالایی برخوردار است. 

مجاب کردن کارفرما به انتخاب کردن طرح شما

در واقع پرزنت کردن خود و سوابق، دقت در پرزنت کردن گروهی بدون پریدن در حرف هم و بر اساس یک ریتم خوب، توضیح از کانسپت خود، توضیح های اقتصادی در قالب یک پاورپوینت از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت درک خواسته‌های کارفرما

به طور کلی شما همه چیزهایی که در ذهن کارفرما است را باید در طرح خود لحاظ کنید برای مثال: بودجه کارفرما و در نظر گرفتن ایده‌های کارفرما، ضوابط شهرداری و... در مجموع طرح ارائه شده باید به گونه‌ای باشد که کارفرما را تحت تاثیر قرار بگیرد. در نظر گرفتن حجم، چیدمان صحیح اتاق ها، چیدمان مرتب پارکینگ به گونه‌ای که استفاده از آن برای تمام افراد ساختمان راحت باشد، استفاده از متریال صحیح برای نما، نورگیر بودن اتاق‌ها با توجه به موقعیت از موارد حائز اهمیت است. بسیار مهم است که بدانید مسائل زیبایی شناختی در برانگیختن احساسات افراد بسیار تاثیر گذار است. بنابراین وقتی یک کارفرما پرزانته حرفه‌ای کار شما را ببیند قطعا تحت تاثیر قرار میگیرد.

سلسله مراتب را رعایت کنید

اگر آیتم ها را بدون در نظر گرفتن سلسله مراتب و به صورت رندوم روی طرح جایگذاری کنید، به احتمال خیلی زیاد با سردرگمی چشم در هنگام نگاه کردن به کار مواجه می‌شوید. یک طرح خوب باید به ‌گونه‌ای چیدمان پیدا کرده باشد که آیتم ‌های آن با ترتیب مناسب به چشم آیند.

از تصاویر شماتیک بهره بگیرید

از جمله ترفندهایی که به طرح  شما جلوه می‌دهد و باعث بهتر بیان شدن ایده  شما می‌گردد، استفاده از تصاویر شماتیک است. در واقع باید به دنبال راهی باشید که به ساده ترین شکل ممکن، ایده‌تان را شرح دهد. تصاویر شماتیک، نشانه‌ها و علامت‌ها در معماری از اهمیت زیادی برخوردارند.

روی رنگ بندی حساس باشید

اگر می‌خواهید طرح شما حرفه‌ای به نظر برسد، فکر استفاده از طرح‌های تند و متنوع را از ذهن خود بیرون کنید. معماری با نقاشی فرق دارد. قرار نیست کسی به خاطر رنگ و لعاب بیش از حد به طرح شما امتیاز دهد. یک پرزانته خوب با استفاده از حداقل رنگ ‌های موجود صورت می‌پذیرد.

در پرزانته معماری خود خلاق باشید

برای اینکه طرح خود را در مرکز توجه قرار دهید، باید علاوه بر رعایت اصولی که گفته شد به این هم توجه داشته باشید که جذابیت، حرف اول و آخر را می‌زند. یک طرح جذاب به واسطه ایده‌های خود شما جلب توجه می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت طرح های خوب نیازی به نشان داده شدن ندارد و به خودی خود جلب توجه می‌کنند، اما خوب است همیشه با یک حرکت جالب و خلاقانه به پرزانته بپردازید و طرح خود را به‌گونه‌ای شکل دهید حرف تازه‌ای در میان بقیه کارها داشته باشد.

کلیت کار را ساده نگه دارید

هیچ وقت فراموش نکنید که زیبایی در سادگی است. حتی فکر طرح‌های شلوغ و پرزرق و برق را به ذهن خود راه ندهید طرح‌های خوب در عین سادگی، متفاوت و جذاب هستند. اگر قرار است حرکت خاصی در طرح دیده شود، بهتر است سایر قسمت ها ساده بمانند تا از هرگونه افراط جلوگیری شود.

کارفرمای خود را بشناسید

شناخت کافی از کارفرما و سوابق آن نکته بسیار مهمی است اینکه شخصی که به آن پرزنت می‌کیند از چه شرایطی برخوردار است، توضیح کانسپت خود با استفاده از اصطلاحات مناسب و کاربردی با توجه به شناختی که از کارفرما دارید.

اگر از این مطلب خوشتان آمد برای دیدن دیگر مطالب به بلاگ طرح تو طرح مراجعه کنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

نویسنده: فاطمه محمدخانی






 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)