در حاشیه ویلا ترنج

نظر برخی فینالیست‌های مسابقه ترنج در مورد دلیل قبولی طرح ارسالی خودشان توسط داوران

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۹-۲۲

مسابقه ویلای ترنج، متفاوت‌ترین مسابقه "طرح تو طرح" تا به حال، در آخرین لحظات تعیین نفرات و تیم‌های برتر معماران به سر می‌برد. روز شنبه بیست آذرماه، فینالیست‌های راه‌یافته به مرحله دوم مسابقه ویلای ترنج تغییرات و اصلاحات خواسته شده توسط کارفرما را اعمال کرده و آثار نهایی خود را ارسال کردند تا برای مقام اول تا دهم مسابقه، با یکدیگر رقابت کنند. حال که تمام طرح‌های این پروژه ارسال شده‌اند، فرصت خوبی است تا به پاسخ یکی از سوال‌ها هنگام گفت‌وگو با فینالیست‌های مسابقه ترنج در جلسات دفاعیه روزهای نهم و دهم آذرماه بپردازیم؛ به نظر شما المان شاخص طرح‌تان که سبب شد جزء سی نفر برتر مسابقه ترنج شوید، چه بود؟

 


گروه معماری آرکسل، آقایان مهندس ذوقی و علیخانی، از فینالیست‌های راه‌یافته به مرحله دوم:

فکر می‌کنم نتیجه‌ی مثبتی که از کارهای حاضرمان می‌گیریم حاصل تجربه کار از 8 سال پیش است که در دفاتر معمارانی همچون آقای مهندس دانشمیر و یا آقای مهندس فیروز فعالیت کرده‌ایم. آنجا قدم‌ها و مراحل طراحی را یاد گرفتیم و ظرافت معماری را در طرح‌ها وارد کردیم.

همچنین ما سعی می‌کنیم به جای یک ایده‌ی عجیب و خارق‌العاده که هزینه پروژه را بالا ببرد و طراحان سازه نتوانند آن را اجرایی کنند، از خرده ایده‌هایی در فضا استفاده کنیم که کیفیت طرح بالا رود و کار چشمگیر شود ولی در عین حال، اجرایی و طبق بودجه باشد.


دفتر طراحی سکویا، به نمایندگی آقای کتانی، از فینالیست‌های راه‌یافته به مرحله دوم:

ما در طراحی سعی می‌کنیم حرکتی دیاگراماتیک داشته باشیم؛ یعنی کانسپت اولیه کار را مد نظر قرار دهیم و از روی فرم و ایده اولیه به یک پلان مطلوب و کاربردی برسیم. همچنین در این مسابقه، کارهایی کردیم و جسارت‌هایی در طراحی به خرج دادیم که در پروژه‌های دیگر جایی ندارند؛ یعنی المان‌های طراحی جدید و ایده‌های غیرمعمول خود را در مسابقات نمایش می‌دهیم. فکر می‌کنم همین مساله در نظر داوران آمده است.

 


سام استودیو، آقای مهندس تدین و خانم مهندس همتی:

فکر می‌کنم شاخصه‌ی اصلی طرح ما زون‌بندی و تفکیک مشخص فضاهای عمومی از خصوصی است چون یکی از مسائلی که همیشه در طراحی ویلا سبب آزار کاربران آن می‌شود، ادغام بودن فضاهای تفریح پر سر و صدا و فضاهای استراحت یا اتاق‌خواب‌ها است. ما در این طرح، کاملا فضاهای گفته‌شده را تفکیک کرده‌ایم.

همچنین برای همه فضاها، نور مستقیم داده‌ایم تا استقلال فضاها کاملا حفظ شود. علاوه بر این، کاربری‌های مختلف این پروژه با تفکیک حجم و نحوه رسیدن به این فرم کاملا مرتبط است؛ یعنی هر فضا تعریف مشخصی دارد و با دلیل، در هر قسمت حجم جانمایی شده است.


آرشیتکت محسن حوضی:

اگر در یک کلام بخواهم جواب دهم باید بگویم زمینه‌گرایی. اکثر پروژه‌ها با توجه به بستری که در آن قرار گرفته‌اند طراحی نمی‌شوند، به پتانسیل‌های پروژه و همچنین بستر آن دقت نمی‌شود و در نهایت، ساختمان‌های بی‌ربط به نیاز کاربران در بسترهای بی‌ربط به ساختمان، ساخته می‌شود. می‌توان خیلی از ساختمان‌های شهر تهران را برداشت و در زاهدان یا اهواز یا سنندج گذشت و هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌شود! در حال حاضر شهرمان فدای ساختمان‌های نامتعارفی شده است که تنها به هدف خودنمایی طراحی شده‌اند.

من معتقدم یک طراح باید بتواند از بستر و سایت پروژه تا روان کاربر آن، یک ارتباط متداوم شکل دهد و به تک تک اجزای طراحی فکر کند. من هم سعی کرده‌ام در این پروژه همین کار را انجام دهم.


گروه معماری همکار، خانم مهندس حقیقی، آقایان مهندس آقابابایی و خیرخواه:

در تک تک فضاهای طراحی شده سعی کردیم به خلوص فضا و تفکیک درست کاربری‌ها از هم بپردازیم یعنی با چند بار رفت و برگشت در پلان، به بهترین تقسیم‌بندی ممکن رسیدیم.

همچنین توانستیم در جانمایی بازشوها در نمای ساختمان، هم حریم‌ها را رعایت کنیم و هم ریتم مناسبی ایجاد کنیم؛ یعنی با بازشوها در نما و فضابندی در پلان، آستانه‌های مختلفی تعریف کرده‌ایم.


آرشیتکت محمدرضا ریاحی خرمشاهی:

با ایجاد حیاط داخلی در طراحی این پروژه توانستم در تک تک فضاها کیفیت بالایی ایجاد کنم چون دید و نور بسیار خوبی به ریزفضاهای پروژه داده شد.

همچنین حیاط و یا پله‌های ویلا نه الحاقی هستند و نه یک المان اضافه در طراحی بلکه در خود پروژه و کانسپت تعریف شده و حل شده‌اند. سعی کردم در طراحی حجم و پلان، به آن کانسپت اولیه وفادار بمانم و با ادیت‌های فراوان، در همان کانسپت به بهترین ارتباطات پلانی برسم.


آرشیتکت پریسا کشاورز:

سادگی حجم به نظر خودم شاخص طرحم است. قبلا در کارها سعی می‌کردم با استفاده از رنگ‌ها و متریال‌های خاص، کاری کنم که طرحم به قولی جلب توجه کند تا کارفرمایان بیشتر آن را بپسندند اما فکر می‌کنم به دلیل حضور داوران در این مسابقه، معمارانه‌تر طراحی کرده‌ام. با سادگی حجمم در متریال، فرم آن خودش را بهتر نشان می‌دهد. 


آرشیتکت حمیدرضا ادریسی:

من کلا تفکر هندسی دارم؛ یعنی در پلان من هیچ خطی نیست که با خط دیگری در ارتباط نباشد. مثلا نورپردازی سقف با خط‌های کف‌سازی هم‌راستا است. سعی کردم این تداوم، تناسب و هم‌راستایی در همه‌ی المان‌های طراحی تکرار شود.


آرشیتکت مریم ربیعی:

از نظرم دو ویژگی شاخص در طرح من برای این پروژه وجود دارد؛

یک) از درون به بیرون طراحی کردم؛ یعنی به کیفیت زندگی کاربر فکر کردم و به طراحی فضاها پرداختم.

دو) خلوص و سادگی تعمدی در فضا داشتم؛ من سابقه ده ساله کار در دفتری معماری‌ دارم که تاکیدش در دقت به جزییات بود. من همه چیز را با جزییات بالا طراحی کردم اما در عین حال این جزییات، ساده طراحی شده‌اند تا خود ایده اصلی خودش را نشان دهد و به نظرم داورها این موضوع را دیده‌اند.


امیدواریم از اطلاعات داده شده بتوانید استفاده کنید تا با خلاقیت خود، در طرح‌ها و پروژه‌های‌تان همیشه المانی شاخص و قابل توجه داشته باشید.

اگر

راجع به طرح‌ها و توضیحات طراحان نظری دارید

راجع به برگزاری مسابقات "طرح تو طرح" سوالی دارید

در بخش دیدگاه‌های همین مقاله با ما در میان بگذارید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

تعداد 1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  • AMIR HOSSEIN
    ۱۴۰۰-۰۹-۲۵

    واقعا با دیدن طرحهای برگزیده حیرت کردم.مشخص نیست ایا واقعا داوران محترم خواسته های طرحو مطالعه کردند ؟؟؟ در یکی از خواسته های مهم طراحی این بود که در ارتفاع 9.20 هیچ سازه ای طراحی نشه . حالا کار گروه ارکسل رو ببیند یک قسمت از روف گاردن رو مسقف کردند و به اصطلاح بازاری شاه نشین درست کردند . مثلا کار دفتر طراحی سکویا، در خواسته ای طرح قسمت پرسش و پاسخ چندین بار تاکید شده بود که ساختمان دو یا چند تکه ساخته نشه . حالا طراحی رو ببنید در قسمت مرکزی با یک فضای وید بزرگ کل طرح دو قسمت شده . از همه جالب تر طرح سام استودیو، آقای مهندس تدین و خانم مهندس همتی : چندین بار در پرسش و پاسخ ذکر سده که استخر در طبقه اول اصلا توجیه فنی نداره و یکی از موارد ممنوعیت طراحی بود . دقیقا برعکس این موضوع انجام شده و استخر در طبقه اول طراحی شده . واقعا حیف از اون همه وقت و انرژی که برای این مسابقه گذاشتم .

    • طرح تو طرح

      ۱۴۰۰-۱۰-۰۶
      پاسخ

      سلام آقای امیرحسین ممنونیم از اعلام نارضایتی شما. امیدواریم با توضیحات زیر کمی از این دلخوری را برطرف کنیم: در طراحی تیم سکویا، با استفاده از متریال شیشه در سقف و جداره های قسمت میانی به نظر میاد که حجم دو قسمت مجزا شده اما این طور نیست و یک حجم یکپارچه طراحی شده که فضاهای ارتباطی را در این قسمت جانمایی شده اند. در مورد اعتراضتان به طرح سام استودیو، طراحی استخر در طبقه اول ممنوع نبود بلکه انتخاب طراح بود که استخر در طبقه اول باشد و یا در محوطه. اگر سوال چهل و یک پنل پرسش و پاسخ را هم مطالعه کنید، نوشته اند المان های غیر ثابت در ارتفاع بالاتر در بام بلامانع است. این سوال در مورد اشکالی که به طرح تیم آرکسل ذکر کرده اید، جوابگو است. ممنونیم از دقت شما و امیدواریم در این پاسخ، به همه مشکلاتی که ذکر کردید اشاره کرده باشیم. در ادامه اگر نظرات دیگری دارید، لطفا بیان کنید.

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)