سانیاگو کالاتراوا معمار،

سانتیاگو کالاتراوا

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۷-۱۶

سانتیاگو کالاتراوا معمار، مهندس سازه و مجسمه‌ساز اسپانیایی که به عنوان یک طراح نخبه، شهرت جهانی دارد. کالاتراوا برنده مدال طلای موسسه آمریکایی معماران AIA در سال 2005 است  و پس از دریافت جایزه خود گفت وقتی این خبر در زوریخ و از طرف مدیر ایوژنس هاپکینز به من رسید گفتم شگفت‌آور است. متشکرم، خیلی احساس افتخار می‌کنم و من سعی خواهم کرد در این سطح افتخار برای باقیمانده مسیر زندگی‌ام بمانم و به شما و کارم افتخار می‌کنم.

سانتیاگو کالاتراوا معماری که معتقد است، معماری یک هنر است. هنری که یک گام فراتر نقاشی و مجسمه‌سازی حرکت می‌کند و پاسخگو عوامل محیطی و کاربری ما برای رسیدن به هماهنگی و تعادل است. کالاتراوا درک درستی از مهندسی در معماری است که با معماری گیرا و الهام‌دهنده خود، معانی جدیدی در هر بار دیدن آثار او به ما القا می‌کند، معماری که با کارهایش مشابه موسیقی موزون و گیرا همانند ارکستر عمل می‌کند. 

معماری تحسین برانگیز کالاتراوا

سانتیاگو کالاتراوا متولد 1951 در والنسیا کشور اسپانیا است. کالاتراوا در والنسیا تحصیلات معماری خود را آغاز کرد و در سال 1975 به‌ منظور تحصیل در رشته سازه وارد موسسه فنی فدرال سوئیس در زوریخ شد. او تز دکترای خود را با موضوع چین‌خوردگی قاب‌های سه بعدی در سال 1981 به اتمام رساند و فعالیت مهندسی و معماری خود را آغاز کرد.

کالاتراوا فعالیت خود را با طراحی پل‌ها و ایستگاه‌های قطار آغاز کرد. طراحی‌های او جایگاه پروژه‌های عمرانی را ارتقا داده است. طراحی برج مخابراتی زیبا و چشم‌گیر مونتویی در بارسلون اسپانیا در سال 1991 در مقر برگزاری بازی‌های المپیک 1992 باعث جلب توجهی جهانی به این مهندس عمران و آرشیتکت اسپانیایی شد. 

کالاتراوا معمار پرافتخاری است، او جوایز ارزشمندی از سراسر جهان کسب کرده است. مدال نقره پژوهش و فناوری در سال 1990 از پاریس، مدال طلایی از انجمن مهندسان سازه در سال 1992 و در سال 2005 جایزه یوجین مک‌ درموت از انجمن هنرهای انستیتوی تکنولوژی ماساچوست به وی تعلق گرفت. این جایزه یکی از معتبرترین جوایز هنری در آمریکا است. در سال 1993 موزه هنرهای زیبای نیویورک نمایشگاه بزرگی از آثار او را تحت عنوان سازه و زیبایی برپا کرد و در سال 1998 وی به عضویت انجمن هنر و فرهنگ پاریس انتخاب شد. 

    

عناصر و فرم‌های سانتیاگو به لقبی با عنوان “elemental and lyrical”  که می‌توان در فارسی آن را خالص و موسیقیایی ترجمه کرد در سراسر دنیا مشهور تحسین شده‌اند. کالاتراوا در طراحی مرکز تجارت جهانی قطب حمل‌ونقل که با بودجه 2 میلیارد دلاری در فضای باز طراحی شده و ارتباط و هارمونی مناسبی با قطارها، مسافرهای برون‌شهری و خطوط قطار زیرزمینی دارد، شباهت زیادی دارد. از سوی دیگر میلیون‌ها نفر از هارمونی آفریده‌شده در سال 2004، در المپیک بازی‌های تابستانی در آتن به خاطر طراحی جامع و زیبای کالاتراوا و به خاطر طراحی دیدنی استادیوم المپیک و مجموعه آن، سانتیاگو را تحسین نمودند. از کارهای اخیر برجسته کالاتراوا می‌توان طرح توسعه موزه هنری میلواکه که از سال 2001 ساخت آن آغاز شده است را نام برد و نکته مهم اینکه نخستین ساختمان وی در آمریکا است. فرودگاه سندیکا و بیلبو نیز در سال 2000 و پل جیمز در دوبلین در سال 2003 و تالار اجلاس تنریفه در سانتاکروز و جزیره‌ قناری در سال 2003 و چندین پل زیبای دیگر در نقاط مختلف جهان از کارهای برجسته مشهور سانتیاگو هست. آخرین اثر سانتیاگو ساختمان هنرها و علوم در شهر والنسیا است.

کالاتراوا، فردی است که بیش‌تر به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه معماری معروف شده است، اما در خلق آثار خود همواره هنر را در نقش انگیزه و محرک به کار برده است. وی در طی 20 سال اخیر، بیش‌تر از 65000 اسکیس در آرشیو خود جمع کرده است. او اظهار می‌دارد که تنوع و گوناگونی طرح‌هایش نشان می‌دهد که او برای هر جزء، اهمیت قائل است، طوری که حتی اندازه و کیفیت کاغذ، گفتگوی بین خود و طراحی را سبب می‌شود.

یکی از عوامل موفقیت سانتیاگو کالاتراوا پیشینه آکادمیک وی بود. او به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی و فرانسوی تسلط کامل داشت و مرزهای میان معماری و سازه را طی کرد. وی یک چهره معروف است که با سبک و سیاق خاص خود شناخته می‌شود.

خانه نزدیک سواحل‌زویخ - سی، هم خانه اوست و هم نقش دفترش را بازی می‌کند. این خانه، ویژگی‌های کاری او را به خوبی بیان می‌کند. خانه او که سنگی‌است، با وجود مجسمه‌هایی که در محوطه قرار دارند، ظاهر خانه‌های طبقه متوسط را دارد. این خانه ممکن است خانه یک نقاش یا مجسمه‌ساز به نظر برسد، نه خانه یک معمار. ممکن است طرح‌ها یا ماکت‌های معماری اندکی در خانه وی به چشم بخورند، اما مجسمه‌ها در همه‌جا دیده می‌شوند.

 معماری کالاتراوا ، الهام‌بخش به روح و تخیل انسان است که همه را شگفت‌زده می‌کند. آثار کالاتراوا، روح انسانی را در خلق محیطی برای زندگی، بازی می‌دهد.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

نویسنده: میر کیارش خمسی

برای خواندن مطالب بیشتر:

فراکتال | نظم در بی نظمی

پورتفولیو

تهاجم رومی | نابسامانی نمای رومی هیچ قاعده و قانونی ندارد!


 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)