طرح تو طرح

طرح تو طرح از صفر تا صد

نویسنده:

محمدرضا لعلی مفرد

۱۴۰۲-۰۶-۲۱

در این مقاله سعی داریم تا شما را با پلتفرم طرح تو طرح به عنوان اولین استارت آپ جمع سپاری و برگزار کننده مسابقات معماری در کشور آشنا سازیم.
اما در وهله اول می‌خواهیم به اهمیت معماری در جهان و تاثیر آن در زندگی جوامع بشری بپردازیم و دریابیم که تا چه میزان معماری در زندگی شخصی هر فرد نقش خواهد داشت.

اهمیت معماری و نقش آن در جامعه

در تعریف معماری میتوان گفت نوعی هنر به شمار میرود که ترسیمی بوده و امکان خلق محیط‌های خاص را میسر می‌کند که همان هنر ساختن معنا می‌شود.
از همان ابتدا تاکنون هدف معماری برطرف کردن نیازهای جوامع بشری بوده و سبب ایجاد رفاه و آسایش بیشتر برای انسان‌ها شده است.
به طور کلی معماری، علم و هنری است که معمار به واسطه آن می‌تواند ساختمان‌ها و محیط های مختلف را خلق کند.

تاثیر جمع سپاری در معماری

برای اینکه به تاثیر جمع سپاری در معماری عصر کنونی بپردازیم، ابتدا جمع سپاری را تعریف خواهیم کرد.

جمع سپاری یا crowdsourcing به معنای برون سپاری کاری مشخص به یک جمعیت از طریق اعلان عمومی خواهد بود که بر این اساس گروهی از شرکت کنندگان را شامل می‌شود.
اکنون در زمینه‌های مختلف مدیریتی و تحقیقاتی از جمع سپاری استفاده شده و روند آن در حال گسترش است.

جمع سپاری در معماری موجب حضور معماران و طراحان با دانش‌ها و ایده های متفاوت خواهد شد و این امکان را خواهد داد تا با دریافت تعدد و تنوع بالای طراحی برای یک پروژه با دیدگاه های مختلف از افراد متخصص روبرو شویم. به طور کلی جمع سپاری بر پایه خرد جمعی شکل گرفته است که افراد زیادی می‌توانند اثر خاصی را خلق کنند.

از دیگر مزایای قابل توجه جمع سپاری میتوان به افزایش بهره‌وری، کیفیت بالا، صرفه جویی در زمان و هزینه، نتیجه گرایی، تسهیل عملکرد سازمانی و حذف رانت‌ها اشاره کرد.

معرفی طرح تو طرح

طرح تو طرح به عنوان اولین پلتفرم برگزار کننده مسابقات معماری در کشور به شمار می‌رود که به واسطه جمع سپاری پروژه‌های واقعی از معماران دعوت خواهد کرد تا در مسابقات شرکت کرده و مهارت خود را به چالش بکشند.

همین امر این امکان را به کارفرمایان خواهد داد تا ایده های مختلف را برای موارد طراحی پروژه خود دریافت کنند و بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

پلتفرم طرح تو طرح از سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرد و در طی این سال‌ها توانست با معماران و کارفرمایان زیادی همکاری داشته باشد. ثمره این همکاری تجارب ارزنده ای است که توانسته کمک شایانی در طول راه به مجموعه ما داشته باشد. همچنین در طول این سال‌ها بیش از 100 مسابقه معماری برگزار شده که با رضایت حداکثری کارفرمایان و معماران همراه گردیده است.

در مجموع طرح تو طرح پلی میان کارفرمایان و معماران است که برقراری ارتباط را میان این دو قشر تا حد زیادی سهل کرده است و بستری فراهم کرده تا تمامی معماران از سراسر کشور بتوانند در مسابقات معماری شرکت نمایند و پروژه‌های مختلف را طراحی کنند.

خدمات طرح تو طرح

اکنون می‌خواهیم به خدماتی که طرح تو طرح برای معماران و کارفرمایان ارائه میدهد، بپردازیم.
کارفرمایان توسط این پلتفرم میتوانند با معماران زیادی ارتباط برقرار کنند و با نگرش های روز دنیای معماری آشنا شوند. همچنین برای پروژه خود بهترین گزینه را از میان طرح‌های ارسالی انتخاب کنند.

معماران هم به واسطه بستری که فراهم شده می‌توانند با صاحبان پروژه همکاری داشته باشند و از این راه درآمد قابل توجهی کسب کنند.

خدمات طرح تو طرح در قالب‌های مختلفی ارائه می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

طراحی پروژه های معماری از طریق مسابقه

طرح تو طرح برگزار کننده مسابقات معماری طراحی پلان، طراحی نما، طراحی داخلی برای ساختمان مسکونی، تجاری و ویلاها است که به این طریق صاحبان پروژه را به معماران وصل خواهد کرد.

در این شرایط آرشیتکت‌ها، در فضای سالم با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و طرح‌های مورد نیاز کارفرما را ارسال خواهند کرد. کارفرما هم برندگان را اعلام کرده و جوایز نقدی معین شده را اهدا خواهد کرد.
در مجموعه ما این امکان وجود دارد تا مالکان بتوانند در هنگام مسابقه از حضور منتور بهره‌مند شوند. بر این اساس در صورت نیاز کارفرما، لیستی از منتورها در اختیارشان قرار گرفته می‌شود و پس از بررسی رزومه‌ها، از میان آن ها، منتور مدنظر خود را انتخاب می‌کنند.
حضور منتور باعث می‌شود تا فرآیند انتخاب برندگان راحت تر شود و سطح کیفی مسابقه افزایش پیدا کند.
همچنین منتورها می‌توانند نقطه نظرات خود را در رابطه با طرح‌ها با کارفرما به اشتراک بگذارد و از منظر تخصصی به بررسی مسائل بپردازد.

فراخوان پیشنهاد بهینه

برخی از کارفرمایان به دلیل کمبود وقت و دلایل دیگر تمایلی به برگزاری مسابقه ندارند. از همین رو این دسته از کارفرمایان می‌توانند با مشاوران ما ارتباط برقرار کرده و برای پروژه خود فراخوان اعلام کنند.

بر این اساس بسته به درخواست صاحب پروژه، طی فراخوان‌های اعلام شده در شبکه‌های اجتماعی و سایت طرح تو طرح از معماران و طراحان دعوت می‌شود تا رزومه‌های خود را بر اساس پروژه کارفرما، سبک طراحی، هزینه موارد طراحی و مدت زمان مورد نیاز  ارسال کنند.

سپس رزومه‌ها و هزینه های پیشنهادی توسط مالک بررسی خواهد شد. بعد از طی شدن این فرآیند، کارفرما، معمار مدنظر خود را انتخاب کرده و با نظارت طرح تو طرح قراردادی میان آن‌ها منعقد خواهد گشت.

فراخوان پیشنهاد بهینه در قالب مسابقه برگزار نمی شود و صرفا جهت برقراری ارتباط به صورت مستقیم بین معمار و کارفرما خواهد بود.
از اصلی ترین مزیت‌های فراخوان میتوان به سرعت عمل بالای فرآیند ارتباط و انتخاب راحت تر اشاره کرد.

موارد طراحی مسابقات معماری طرح تو طرح

مسابقات معماری طرح تو طرح شامل طراحی نما، طراحی داخلی، طراحی پلان، محوطه، توده گذاری ها و … برای پروژه‌های مسکونی، اداری، تجاری و ویلا خواهد بود که بسته به نیاز کارفرما برای موارد طراحی برگزار خواهد شد.

این لزوما به این معنا نیست که کارفرما تنها یکی از موارد بالا را در قالب مسابقه برگزار کند، بلکه امکان دارد کارفرما پکیج طراحی نیاز داشته باشد و تمامی یا بخشی از موارد نام برده را لازم داشته باشد.

در آن صورت معماران ملزم هستند تمامی موارد مشخص شده توسط کارفرما را طراحی نمایند و به طبع این دسته از پروژه‌ها مهلت بیشتری هم برای طراحان شامل می‌شود.
اطلاعات اولیه پروژه، موارد طراحی و توضیحات کارفرما بر روی صفحه هر مسابقه در سایت قرار می‌گیرد و معماران بر اساس آن ها طراحی خواهند کرد.

میتوان گفت قابلیت برگزاری مسابقه برای تمامی طراحی معماری مورد نیاز یک ساختمان با هر نوع کاربری در پلتفرم میسر است.

انواع مسابقات معماری در طرح تو طرح

در حال حاضر دو نوع مسابقه در طرح تو طرح برگزار می‌شود که هر کدام مزیت‌های مختص به خود را دارد.
در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

مسابقات عمومی

اکثر مسابقات طرح تو طرح به صورت عمومی برگزار می‌شود که تنها شرط شرکت در این مسابقات برای معماران این است که به عضویت سایت طرح تو طرح درآمده باشند. از همین رو هیچ گونه محدودیتی برای شرکت در مسابقه برای طراحان وجود نخواهد داشت و به راحتی می‌توانند مهارت خود را به چالش بکشند.

این مسابقه برای سازندگانی مناسب خواهد بود که تمایل دارند ایده‌های مختلف دریافت کنند و همچنین تنوع و تعدد طرح‌های ارسالی برای آن‌ها در اولویت خواهد بود.

مسابقات محدود

بر اساس مسابقه محدود ابتدا کارفرما جزئیات پروژه را با همکاران طرح تو طرح به اشتراک می‌گذارد. سپس طی فراخوان پروژه مربوطه از معماران دعوت می‌شود تا با توجه به شرایط مسابقه و میزان تطابق با توانمندی هایشان نسبت به حضور در آن اعلام آمادگی کنند و رزومه‌های خود را ارسال نمایند.

کارفرما پس از بررسی رزومه‌های دریافتی، تعداد محدودی از آرشیتکت‌ها و گروه‌های معماری را مشخص خواهد کرد و میان آن‌ها مسابقه برگزار خواهد شد.
این تعداد محدود معمولا بین 5 الی 12 معمار و گروه معماری خواهد بود.
معمولا مسابقات محدود به این صورت است که تنها معماران واجد شرایط می‌توانند در آن شرکت نمایند.

شرایط حضور در مسابقات محدود شامل حداقل امتیاز  مشخص شده برای معماران یا برنده شدن در مسابقات معماری خواهد بود.

از مزایای برگزاری مسابقه محدود این است که آرشیتکت‌های منتخب بسته به سلیقه کارفرما در آن حضور خواهند یافت و معمولا افرادی شرکت خواهند کرد که دارای تجربه بیشتری هستند که همین امر به بالا بردن سطح کیفی مسابقه کمک خواهد کرد.

روند برگزاری مسابقه در طرح تو طرح

روند برگزاری مسابقات طرح تو طرح به این صورت است که ابتدا به ساکن، کارفرما توضیحات پروژه را برای همکاران ما ارسال خواهد کرد و سپس پروژه کارفرما در قالب مسابقه در سایت بارگذاری خواهد شد.
گفتنی است جوایز در نظر گرفته شده توسط قیمت گذاری موارد طراحی سایت طرح تو طرح به کارفرما پیشنهاد داده میشود.

بعد از آن از گروه‌های معماری و طراحان تیم طرح تو طرح دعوت خواهد شد تا در مسابقه شرکت نمایند و طی زمان مقرر شده توسط مالک طرح‌های خود را ارسال کنند.

پس از ارسال طرح‌ها توسط معماران، کارفرما به همراه منتور مسابقه آن‌ها را بررسی کرده و فینالیست‌های مسابقه را مشخص خواهند کرد.
افراد منتخب که به فینال راه پیدا کردند موظف هستند طی جلسه دفاعیه حضور پیدا کنند و از طرح‌های ارسالی خود دفاع کنند.
گفتنی است جلسه دفاعیه با حضور کارفرما و منتور‌های پروژه در مجموعه طرح تو طرح برگزار می‌شود.
پس از این جلسه، صاحب پروژه برندگان را انتخاب خواهد کرد و جوایز در نظر گرفته شده به برندگان مسابقه اهدا میشود. در برخی از مسابقات که نیاز به طراحی نما وجود دارد، به این دلیل که طرح منتخب قرار است اجرا شود، ذکر خواهد شد که طرح های ارسالی باید به نحوی باشد تا تاییدیه کمیته نما را اخذ نماید.
به فرض مثال برنده مسابقه طراحی پلان،نما و داخلی ساختمان مسکونی پروژه MG که گروه معماری رکن اعلام شد، پس از برگزاری مسابقه توانست تاییدیه کمیته نما را اخذ نماید.

در نهایت طرح انتخابی توسط کارفرما وارد فاز اجرایی خواهد شد.

اعلام نتایج مسابقات

پس از آن که کارفرما برندگان مسابقه را مشخص کرد و اصلاحات مورد نیاز کارفرما توسط طراحان برنده اعمال شد، همکاران ما نتایج مسابقه را از طریق تیکت به تمامی معماران اعلام می‌کنند.
سپس جوایز نقدی در نظر گرفته شده به نفرات برتر اهدا خواهد شد.

جوایز مسابقات معماری

به طور کلی جوایز مسابقات معماری با صلاحدید کارفرما مشخص خواهد شد. اما عوامل زیادی در تعیین جایزه مسابقه نقش خواهد داشت.
یکی از این عوامل حجم پروژه است. به طبع به هر میزان حجم آن بیشتر باشد، طراحی مورد نیاز، زمان بیشتری را می‌طلبد.
از همین رو برای پروژه‌های بزرگ، قیمت‌های بالاتری در نظر گرفته می‌شود.

از دیگر عوامل تاثیرگذار در تعیین جایزه، موارد طراحی است. کارفرمایانی که نیاز به پکیج طراحی دارند هزینه بالاتری برای جایزه درنظر خواهند گرفت.
به هر حال جوایز مسابقه معماری به نحوی تعیین میشود که هم برای کارفرما هزینه تمام شده، بسته به تعدد طرح‌های دریافتی مقرون به صرفه باشد و هم باعث ایجاد انگیزه مضاعف برای معماران و گروه‌های طراحی باشد.
بسته به مدت زمان کوتاه پروژه‌ها و جوایز در نظر گرفته شده، معمارانی که به عنوان برنده اعلام می شوند، علاوه بر اینکه به شناخته شدن آن‌ها کمک می‌شود، مبلغ قابل توجهی دریافت خواهند کرد.

جوایز مسابقات بنا بر عواملی که ذکر شده دارای طیف گسترده‌ای است. به فرض مثال هزینه طراحی توده گذاری ویلاها و مشاعات پروژه تنیاتاون 450 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

پروژه توده گذاری شهرک تنیاتاون
پروژه توده گذاری ویلا ها در شهرک تنیاتاون

 

شرایط شرکت در مسابقات طرح تو طرح

یکی از اهداف تیم طرح تو طرح ایجاد بستری مناسب برای سهولت ارتباط جامعه معماران و کارفرمایان است که بتوانند به راحتی با صاحبان پروژه‌های واقعی همکاری کنند و در فضای سالم با یکدیگر به رقابت بپردازند.
از همین رو تمامی معماران و گروه‌های معماری می‌توانند در مسابقات عمومی طرح تو طرح شرکت کرده و با کمترین هزینه ممکن در طراحی پروژه های ساختمانی حضور داشته باشند و در نهایت از این طریق کسب درآمد کنند.

گفتنی است معماران مبلغ ناچیزی جهت شرکت در مسابقه پرداخت خواهند کرد و پس از آن می‌توانند طراحی را آغاز کنند.
هزینه در نظر گرفته شده به عنوان ورودی مسابقه صرفا جهت بالا بردن سطح کیفی خواهد بود. 

در حال حاضر بیشتر از 10 هزار شرکت طراحی و معمار به عضویت سایت طرح تو طرح درآمده‌اند و تعداد کثیری از این افراد در مسابقات شرکت کردند و توانایی خود را در معماری به نمایش گذاشتند.

مزایای برگزاری مسابقه در طرح تو طرح

برگزاری مسابقه در طرح تو طرح هم برای کارفرما و هم برای معماران مزیت‌های زیادی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

از مزیت‌های مسابقات طرح تو طرح برای کارفرمایان این است که میتوانند تنها با یک بار هزینه، چندین طرح برای پروژه خود دریافت کنند و با ایده‌های مختلف و نگرش‌های جدید معماران روز از سراسر کشور آشنا شوند.
یکی دیگر از مهم ترین امتیازهای مجموعه ما این است که حتی پس از جلسه دفاعیه، تا 20% امکان اصلاح طرح ارسالی وجود خواهد داشت.
در صورتی که اگر کارفرمایان و مالکان تنها با یک شرکت معماری و یا طراح طرف قرارداد باشند ممکن است هزینه زیادی را متقبل شوند.

دیگر مزیت موجود برای صاحبان پروژه این است که طی زمان مقرر طرح‌ها ارسال خواهد شد و مشخص کردن زمان طراحی به عهده خود مالک خواهد بود.
بنابراین کارفرمایان می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن و با برنامه ریزی طرح های پروژه را دریافت کرده و اجرایی نمایند.

یکی از مهم ترین فاکتورها در امر طراحی، قیمت است. در مسابقات برگزار شده، قیمت طراحی به واسطه سایت طرح تو طرح به کارفرمایان پیشنهاد میشود.

حال به مزایای مسابقات برای معماران خواهیم پرداخت.

معماران و شرکت‌های طراحی، با حضور در مسابقات می‌توانند به بیشتر دیده شدن خود و حضور در صنعت کمک کنند و هنر معماری خود را به نمایش بگذارند. چرا که پلتفرم طرح تو طرح جامعه بزرگی متشکل از مالکان، سازندگان، معماران جوان، طراحان با تجربه داراست.

در صورت برنده شدن، طراحان می‌توانند با کمترین هزینه ممکن، جوایز ارزنده ای کسب کنند و درآمد خود را از این طریق داشته باشند. از همین رو اگر آرشیتکت های عزیز بتوانند طرح های بی نقص و حرفه ای به صورت پیوسته در مسابقات ارائه دهند و برنده شوند می توانند بدون هزینه خرید یا اجاره دفتر معماری و بدون نیاز به جذب صاحبان پروژه از طریق این پلتفرم حق‌الزحمه هنر معماری خود را کسب کنند.
در آخر از این طریق با سازندگان و کارفرمایان زیادی آشنا خواهند شد و در ادامه شانس همکاری با این افراد را خواهند داشت.

 

معماران طرح تو طرح

در طی سال‌های فعالیت معماران و شرکت‌های طراحی زیادی در سایت طرح تو طرح عضو شدند که در حال حاضر بیش از 10000 معمار و گروه طراحی فعال دارد.
طرح تو طرح شامل چندین دسته از معماران است.
دسته اول معمارانی است که به صورت پروژه ای فعالیت می‌کنند و به واسطه کسب تجربه در سال‌های فعالیت با کارفرمایان و سازندگان زیادی همکاری کردند.

شرکت‌های طراحی و دفاتر معماری دیگر دسته معماران مجموعه هستند که به صورت تیمی در مسابقه شرکت می کنند.
بر این اساس فرصتی فراهم شده تا شرکت‌های نوپا و خوش فکر بتوانند در کنار شرکت های با تجربه که چندین سال است کسب و کار خود را آغاز کردند در شرایط یکسان با یکدیگر به رقابت بپردازند.
دسته بعدی معمارانی خواهند بود که در دفاتر معماری مشغول به کار هستند و به صورت فریلنسری در کنار کار خود پروژه دریافت می‌کنند و همچنین پایه ثابت مسابقات طرح تو طرح هستند.
دسته آخر طراحان جوان و خوش فکری هستند که سابقه کار کمتری دارند و تلاش می‌کنند تا نگرش نو و جدید خود در معماری را به نمایش بگذارند.

چشم انداز طرح تو طرح

طرح تو طرح در طول این سال‌ها همواره سعی کرده تا نقش کوچکی در بهبود معماری کشور ایفا کند و مسیر آشنایی کارفرمایان را با معماران خوش ذوق و با استعداد هموار سازد.
تاکنون تعداد زیادی پروژه با طراحی آرشیتکت های عضو در مجموعه ما اجرایی شده است که میتوان گفت نسبت به دیگر ساختمان‌ها متمایز هستند. ایده‌های جدید و نوآورانه طراحان وجه تمایز پروژه‌هایی است که در طرح تو طرح به مسابقه گذاشته شده است.
امید است تا در آینده با همراهی شما عزیزان بتوانیم گامی بزرگ در این راستا برداریم و بتوانیم با بکارگیری از هنر معماری، موجب بهبود ساخت و سازهای شهری شویم.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)