معمار خوب

چگونه یک معمار خوب پیدا کنیم؟ | یک معمار خوب چه مشخصاتی دارد؟

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۸-۰۶

 

یک سازه خوب نیاز به دو چیز دارد: مهندس عمران خوب و معمار ماهر

اگر هر دوی این‌ها در یک پروژه همکاری داشته باشند، شاهد یک هنرنمایی چشم‌نواز و اصولی خواهیم بود.

این روزها که تعداد معماران بیشتر از سازه‌ها شده، در عین حال هنوز پیدا کردن یک معمار ماهر معضل بزرگی است. ما در این مطلب به شما طریقه‌ی پیدا کردن یک معمار خوب را یاد می‌دهیم و کمک می‌کنیم معمار مورد نظر خود را پیدا کنید.

 

یک معمار ماهر چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

یک معمار موفق باید مهارت یک مهندس و خلاقیت یک هنرمند را داشته باشد و در حالی که از اصول معماری تمام تمدن‌های گذشته پیروی می‌کند، محصول نهایی کار او باید جذاب و کاربردی باشد. معماری و طراحی تنها المان‌هایی هستند که آثار تاریخی را به مناطق و ملل خاص ارتباط می‌دهند. انتظار می‌رود یک معمار دانش گسترده‌ای از رشته‌های مربوط به ساخت و ساز داشته باشد. او وظایف متعددی را به عهده دارد و جنبه ساختاری، مکانیکی و الکتریکی کل فرآیند ساخت و ساز را می‌داند. بیایید صادق باشیم، شغل معماری نیاز به هوش و استعداد دارد. هوشمند بودن به طور پیش فرض موفقیت در معماری را تضمین نمی‌کند، اما اصل خوبی برای شروع کار است. حتی درخشان‌ترین طرح‌ها بدون محاسبات دقیق و مناسب و درک عمیق از مواد و مسائل ایمنی، کارساز نخواهند بود. معماری یک ساختمان از همان ابتدا تا انتها نیازمند هوش و استعداد می‌باشد.

 

4 ویژگی یک معمار خوب

 

  1. کار گروهی

مهندسان سازه و مکانیک، معماران منظر، طراحان شهری، مشاوران ویژه، جامعه شناسان، هنرمندان و طراحان گرافیک ممکن است همزمان در یک پروژه همکاری کنند. معمار می‌داند که دانای کل نیست. این قابل درک است ولی معماران این سمفونی را رهبری می‌کنند. آن‌ها بهترین را از هر متخصصی گرفته تا پاسخ‌های غنی و پیچیده به مشکلات پیچیده دهند. این بحث جدیدی نیست اما توانایی معمار در همکاری هوشمندانه با متخصصان زمینه‌های مختلف می‌تواند توانایی ارزشمند باشد. معمولا گفته می‌شود که معماران اطلاعاتی کم ولی در مورد همه چیز دارند. وقتی در تیم‌های متنوعی از متخصصان کار می‌کنید این ویژگی همه چیز دان بودن، یک معمار را به یک رهبر گروه موثر تبدیل می‌کند که قادر است هدفی مشترک را با انتخاب متخصصان و همساز کردن آن‌ها به سرانجام رساند.

 

  1. تفکر تعاملی

معماران معتقدند برای هر مسئله راه حل‌های مناسب متعددی وجود دارد. اما این راه حل‌ها بلافاصله و به صورت خودکار به دست نمی‌آیند. به همین دلیل است که معماران در روند پاسخ دادن به مسئله و آزمایش، راه حل را تکرار و تکرار می‌کنند. برای بسیاری از معماران روند تکرار روشی مهم در کار است؛ روشی که گزینه‌های قابل قبول متعددی را به موازات هم به دست می‌دهد. انتخاب ایده‌ها و راهکارهای نهایی از میان راه حل‌های به دست آمده نتیجه نهایی را غنی می‌کند. زمانی که معمار با پیچیدگی رو برو می‌شود راه حل‌های ممکن متعددی را پیش‌روی خود می‌بیند.

 

  1. نتیجه‌گیری و قانع کردن مخاطب

معمار معمولا مجبور است ایده‌های پیچیده را به صورت فشرده در قالب یک تصویر یا یک متن کوتاه بیان کند. برای این کار او باید متوسل به عواطف و احساسات مخاطب شود. بسیاری از بحران‌هایی که ما امروز با آن‌ها مواجه  هستیم برای ما خیلی دور و بعید به نظر می‌رسند و مبهم هستند. توانایی معمار در بصری‌سازی این بحران‌ها می‌تواند کمک کند جمعیت بیشتری نسبت به ابعاد واقعی این چالش‌ها آگاه شوند. همینطور زمانی‌ که لازم است راه حلی ارائه شود معماران مهارت‌های فنی و خلاقانه برای ارائه توضیحات مستقیم و شفاف و تصویری از آن‌چه که به عنوان راهکار ارائه شده است، دارند. امروزه رسانه از تصاویر اشباع شده است و این خیلی سخت خواهد بود که درون یک فضای درهم، یک بیانیه شفاف تصویری ارائه کنید. با این حال معماران مدت زیادی است که از ابزارهای گرافیکی برای بیان مسئله، پیشنهاد راهکار و قانع‌سازی مخاطب استفاده می‌کنند. مهارت نظم بخشیدن امروز بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است. ما می‌توانیم از طریق تصاویر نتیجه‌گیری کنیم، ارتباط برقرار کنیم و مخاطب را قانع کنیم. زمانی‌ که با مشکلات پیچیده مواجه هستیم این مهارت می‌تواند از مهمترین مهارت‌های موردنیاز برای جذب کردن و بسیج کردن گروهی از مردم باشد که مصرانه بر سر اندیشه‌ها و تفکر خود ایستاده‌اند.

 

  1. منطق پروژه محور

معماران در قالب یک پروژه به راهکارهای خود می‌رسند. اپیزودهایی مشخص با ابتدا و میانه و پایان که البته گاهی این اپیزودها به‌هم وابسته‌اند. اگر ما به طور مثال درصد پرداخت به موضوع تغییرات اقلیمی هستیم، این کار به صورتی غیرممکن بعید و پیچیده به نظر می‌آید. یک رویکرد معمارانه می‌تواند به تقسیم این چالش پیچیده به مراحل مشخص و قابل انجام کمک کرده تا به یک مشکل سیستماتیک از طریق کنش‌های سازماندهی شده اما واقعی و امتحان شده پاسخ داده شود. معماران در اینجا می‌توانند کارگشا باشند.

درخواست مشاوره

معماران وظایف زیر را برعهده دارند:

 

  • طراحی و تهیه پروژه ساختمانی ساده مانند حمام، مدرسه، خانه مسکونی

  • تهیه پروژه ساختمانی اداری و مسکونی و ساختمان‌هایی که علاوه بر معماری از جنبه تخصصی نیز مهارت به‌خصوصی لازم دارند مانند بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، مراکز بهداشتی و آموزشی

  • تعیین مشخصات فنی و امور تزئینی ساختمان‌ها و نظارت بر اجرای عملیات ساختمانی فوق‌الذکر

  • مطالعه و بررسی روش‌های معماری قدیم و جدید

  • بازدید محل ساختمان و اراضی به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات جهت طرح نقشه و پروژه

  • بررسی ابعاد فضایی نقاط مسکونی کشور

  • مطالعه جهت تهیه و توصیه ضوابط معیارهای مورد نیاز و پروژه‌های ساختمانی

  • نظارت بر اجرای عملیات ساختمانی فوق‌الذکر

  • شرکت در کمیسیون‌های تخصصی

 

حال با در نظر گرفتن این شرایط باید به دنبال معمار خوب با این شرایط بگردیم. برای راحتی کار در این زمینه دفترهای مهندسی به انتخاب شما کمک خواهند کرد. اما این روش تقریبا با گذشت زمان رو به منسوخ شدن و فرسودگی می‌رود. این روزها شرکت‌هایی تاسیس شده که شما می‌توانید با مراجعه به آن‌ها به طور مستقیم با معماران در ارتباط باشید. رزومه آن‌ها را ببینید، بررسی کنید و با هر کدام از آن‌ها که مورد نظرتان است جلسه بگذارید و تصمیم خود را بگیرید.

یکی از این شرکت‌ها طرح تو طرح نام دارد که شما می‌توانید از قابلیت‌های مختلف آن استفاده کنید. اگر کارفرما هستید به دنبال معمار مورد نظر خود باشید یا طرح خود را به مسابقه بگذارید. اگر معمار هستید در طرح تو طرح رزومه بسازید و کارفرمای خود را پیدا کنید یا در مسابقات طراحی شرکت کنید، برنده جوایز نفیس و مشغول به کار بشوید. اگر کارفرما هستید می‌توانید از بخش محاسبه قیمت گذاری آنلاین استفاده کنید و در وقت و هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

در طرح تو طرح با کادر بسیار حرفه‌ای و مجرب خود آماده خدمت به کارفرمایان و معماران هستند و در صورت نیاز می‌توانند به شما مشورت بدهند تا بهتر و راحت‌تر تصمیم خود را بگیرید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

برای خواندن مطالب بیشتر:

الهام گرفتن یا کپی برداری

کاربرد نرم افزار اتوکد

خانه رقصان | نماد عشق و زیبایی

 

نویسنده: نیما قیطانی


 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)