مسابقات معماری و دستمزد معماران

بهترین روش کسب درآمد در معماری و معماری داخلی

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۲-۱۲-۰۸

در مقالات گذشته به کسب‌وکار معماری پرداخته‌ایم. در هر صنف یا دسته‌بندی شغلی، از مهم‌ترین مسائل آن می‌توان به بازار کار، میانگین حقوق، فرصت‌های شغلی مرتبط و نحوه افزایش حقوق فرد اشاره کرد. محوریت اصلی این مقاله، مورد آخر خواهد بود؛ روش‌های افزایش حقوق و کسب درآمد معماران.

روش‌های کسب درآمد در معماری و معماری داخلی

همان‌طور که در مقاله‌‍ حدود دستمزد معماران با توجه به رتبه شغلی آنان  نوشتیم، معماران می‌توانند دو نوع درآمد کلی داشته باشند؛ درآمد اصلی و درآمد فرعی. درآمد اصلی از موقعیت شغلی شما (چه در استخدام یک شرکت باشید و چه به عنوان فریلنسر کار کنید) حاصل می‌گردد. شما می‌توانید در شغل معماری خود در جایگاه کارآموز، کارشناس معمار، ایده‌پرداز (conceptual architect) مدیر تیم (team manager) و یا مسئول پرزنت و ارائه مدارک معماری (CG artist) باشید.

درآمد فرعی معماران از جنبه‌های مختلفی می‌تواند تامین شود؛ شما می‌توانید عکاسی معماری کنید، محتوای معماری تولید کنید و یا پروژه‌های ارائه محور دیگران را قبول کنید و انجام دهید. (برای مثال پورتفولیو یا سی‌وی معماران یا دانشجویان دیگر را بسازید، شیت‌بندی پروژه‌های دیگران را متقبل شوید و ...) یکی دیگر از روش‌های بسیار مهم و موثر برای درآمدزایی در معماری، شرکت در مسابقات است که در ادامه مقاله بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

نکته قابل ذکر در این مرحله آن است که راه‌های کسب درآمد جانبی در معماری آنقدر زیاد و عمیق هستند که ممکن است یک معمار تصمیم بگیرد با متخصص شدن در یک حیطه، درآمد و شغل اصلی خود را از یکی از راه‌هایی که در این مقاله به عنوان روش کسب درآمد فرعی معرفی شده‌اند، تامین کند.

مزایای شرکت در مسابقات معماری

همان‌طور که بالاتر گفتیم یکی از راه‌های بسیار خوب برای درآمدزایی در معماری، شرکت در مسابقات معماری است. از مزایای شرکت در مسابقات (تنها با محوریت درآمدزایی و بدون در نظر گرفتن مزایای جانبی آن) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

با شرکت کردن در مسابقات معماری، رزومه و پورتفولیوی شما پربارتر می‌شود. این یعنی شانس بیشتر در استخدام شدن در شرکت‌های معتبرتر و بزرگتر معماری و تبعاً، حقوق بالاتر.

با انتشار مدارک و فایل‌هایی که در مسابقات ارسال کرده‌اید، محتوای صفحاتی همچون لینکداین یا اینستاگرام حرفه‌ای شما تامین می‌شود. به عنوان یک معمار فعال احتمال پیدا کردن مشتری از این صفحات خیلی بیشتر از کسانی خواهد بود که در این فضا، فعالیت ندارند یا تنها محتواهای کلی و آموزشی منتشر می‌کنند. (در خصوص فعالیت معماران در شبکه‌های مجازی به تفصیل در مقالات گذشته نوشته‌ایم. برای اطلاعات بیشتر و ایجاد تغییرات چشمگیر در میزان حرفه‌ای بودن صفحات خود پیشنهاد می‌کنیم مقالات منتشر شده را مطالعه کنید)

در صورت برنده شدن یا حتی نامزد جایزه شدن در مسابقات معتبر و بزرگ، بسیاری از معماران معروف شما را خواهند شناخت و مشتاق به همکاری با شما خواهند شد. کار شما در صفحات و شبکه‌های مجازی توسط برگزارکنندگان مسابقات به نمایش در خواهد آمد و همین یعنی تبلیغ رایگان و موثر برای شما.

واضح‌ترین و ساده‌ترین مزیت شرکت در مسابقات معماری؛ اکثر مسابقات جایزه نقدی ارزنده دارند که در صورت برنده شدن، این مبلغ به شما تعلق خواهد گرفت.

معرفی سایت‌های برگزارکننده مسابقات معماری

  1. آرک‌دیلی

یکی از مشهورترین سایت‌ها در زمینه انتشار مطالب مختلف معماری، معرفی پروژه‌ها و همچنین فراخوان مسابقات معماری آرک‌دیلی است. آرک‌دیلی طیف وسیعی از مسابقات را از سراسر جهان پوشش می‌دهد. در این سایت مسابقاتی هم برای دانشجویان و هم برای معماران حرفه‌ای وجود دارد. در وبسایت آرک‌دیلی می‌توانید مسابقات پروژه‌محور و همچنین مسابقات ایده‌محور را مشاهده کنید.

  1. وبسایت competitions

وبسایت دیگری که در زمینه انتشار فراخوان مسابقات معماری فعالیت دارد، competitions  است. در این وبسایت علاوه بر فراخوان‌ها، نتایج مسابقات مختلف نیز منتشر می‌شود و به این ترتیب دانشجویان و معماران با ایده‌های مختلفی که توانسته‌اند در رقابت‌های گوناگون موفق شوند نیز آشنا خواهند شد. در این  سایت، علاوه بر مسابقات و نتایج آن‌ها، بخش‌های دیگری مانند مقالات و مصاحبه با معماران نیز وجود دارد.

  1. وبسایت archi

یکی دیگر از سایت‌های مطرح در همین مورد competitions.archi  است. این وبسایت پلتفرم معتبری برای انتشار فراخوان مسابقات معماری و نتایج آن‌ها است. در کنار این دو موضوع، بخشی به جوایز معماری اختصاص دارد. مقالات جالبی نیز در رابطه با مسابقات معماری و ساختمان در این وبسایت منتشر می‌شود.

  1. وبسایت iida

اگر به طور خاص به دنبال مسابقات طراحی داخلی هستید، وبسایت iida  بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید در آن جستجو کنید. iid مخفف international interior design association  یا انجمن بین‌المللی طراحی داخلی است. در این وبسایت فراخوان مسابقات معماری داخلی منتشر می‌شود. مقالات بسیاری نیز در رابطه با رویکردها و مطالب مرتبط با طراحی و معماری داخلی در iida وجود دارد.

  1. سایت طرح تو طرح

سایت طرح تو طرح بزرگترین سایت برگزارکننده مسابقات معماری در ایران با کارفرماهای حقیقی و پروژه‌های اجرایی است. در این سایت، ماهانه چندین مسابقه معماری با خواسته‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف برگزار می‌شود. شما می‌توانید انتخاب کنید که در مسابقات طراحی پلان، نما، داخلی و یا ترکیبی از این موارد شرکت کنید. همچنین در این سایت مسابقات طراحی ساختمان مسکونی، شهرک یا مجتمع‌های چند بلوکه، ساختمان اداری و یا ویلا برگزار می‌گردد که برای اجرا کردن طرح منتخب راه‌اندازی شده‌اند. طرح تو طرح تمامی تلاش خود را می‌کند تا با لینک‌سازی درست بین کارفرمای پروژه و معمار منتخب سبب فعالیت معمار در اجرای پروژه و نظارت بر آن شود.

شما می‌توانید به صورت رایگان در این سایت حساب کاربری بسازید و در مسابقات متنوع آن، شرکت کنید. همچنین با ساخت حساب کاربری، می‌توانید صفحه پروفایل شخصی خود را داشته باشید؛ یعنی در یک صفحه همانند پورتفولیو آنلاین، نمونه کارهای خود را قرار می‌دهید (چه در مسابقات شرکت کرده باشید و چه نکرده باشید) و لینک آن را برای هر کس که بخواهید، ارسال می‌کنید. همچنین اگر کسی در گوگل نام شما را جستجو کند، این لینک در صفحه اول گوگل نمایش داده خواهد شد.
همین امر موجب دریافت پروژه‌های معماری در لوکیشن‌های مختلف برای تمامی معماران و آرشیتکت‌ها خواهند شد که می‌توانند در شرایط برابر با یکدیگر به رقابت بپردازند و طرح خود را ارسال نمایند.
جدا از این که در صورت برنده شدن جوایز در نظر گرفته شده را اخذ خواهند کرد، طراحی پروژه‌ها در پلتفرم طرح تو طرح و در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته خواهد شد و به شناخته شدن شما و تخصصتان در حوزه فعالیتی که انجام می‌دهید کمک شایانی خواهد کرد.

نمونه‌ای از کسب درآمد معماران طرح تو طرح در سه ماه اول سال گذشته

سایت طرح تو طرح با برگزاری مسابقات معماری از سال 1396 تا کنون توانسته به هدف خود یعنی انحصارزدایی خدمات معماری و کمک به آشنایی سازندگان با معماران جوان و توانای کشور رسیده و راه کسب درآمد و ورود به بازار کار بسیاری از معماران را هموار کند.

در 3 ماه اول سال 1401، 7 مسابقه به پایان رسید و جوایز در نظر گرفته شده به معماران برتر آن اهدا گردید. در طی این 7 مسابقه، برندگان آن توانسته‌اند در مجموع یک میلیارد و دویست و هفتاد میلیون تومان را از آنِ خود کنند. در صدر این لیست، برندگان توانا و محترم مسابقات قرار دارند که به ترتیب میزان درآمد کسب شده در سه ماه اول سال 1401، به معرفی آنان خواهیم پرداخت. همچنین با کلیک بر عکس می‌توانید وارد صفحه معماران برتر سه ماه اخیر شوید.

برای آشنایی بیشتر با این معماران می‌توانید بر عکس هرکدام کلیک کنید تا وارد صفحه پروفایل آنان شوید.

گفتنی است تا اسفند ماه سال 1402 بیش از 116 پروژه در مسابقه طرح تو طرح به مسابقه گذاشته شده که بسته به نیاز طراحی کارفرمای آن پروژه، جوایز متفاوتی برای آن در نظر گرفته شده است.
برای پروژه‌هایی که مقیاس بزرگتری را شامل می‌شود و یا پکیج طراحی مورد نیاز کارفرمای پروژه است هزینه مقرر شده افزایش پیدا خواهد کرد.
به فرض مثال در مسابقه طراحی برج باغ مسکونی هامون که در تاریخ 12 شهریور ماه 1402 برگزار شد و طراحی نما، پلان و روف گاردن مورد نیاز بود، جایزه 640 میلیون تومان برای برندگان مسابقه در نظر گرفته شد که پس از پایان جلسه دفاعیه و انتخاب طرح ها به نفرات برتر آن اهدا شد.
برای مشاهده طرح‌های ارسالی و اطلاعات پروژه طراحی برج باغ هامون میتوانید از طریق لینک کلیک کنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود

مطالب مرتبط

آخرین مطالب مرتبط با این مطلب مجله را بخوانید

فراخوان مسابقه معماری

موقعیت‌ های شغلی و حدود حقوق معماران  یکی از تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی هر شخص، انتخاب رشته تحصیلی و م�

ادامه مطلب
در حاشیه‌ی ویلای ترنج

در حاشیه‌ی بزرگترین مسابقه "طرح تو طرح" تا به این لحظه؛ ویلای ترنج خبررسانی برگزاری مسابقه‌ی ویلای ترنج، �

ادامه مطلب
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)