بازاریابی در معماری

شروع کسب‌وکار معماری؛ بازاریابی در معماری فریلنس

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۸-۱۵

بازاریابی برای معماران فریلنسر

در هفته‌های گذشته، در سری مقالات "شروع کسب‌وکار معماری" راجع به فریلنسینگ و دورکاری، مزایا و معایب این مدل از کسب‌وکار، نحوه‌ی خروج از چالش‌های فریلنسینگ و همچنین مهارت‌ها و وظایفی که از یک معمار فریلنسر انتظار می‌رود نوشتیم. حال می‌خواهیم به این بپردازیم که برای شروع فعالیت، کار خود را کجا نمایش دهیم، چگونه نمایش دهیم و اصلا، چه بخش‌هایی از کار را به نمایش بگذاریم.

سوال‌هایی که باید از خود بپرسید:

شما هنگام شروع کارتان باید جواب چند سوال را مشخص کرده باشید؛

  1. مهارت شاخص شما در چه حوزه‌ای است؟

با شناخت کامل از توانایی‌هایتان و نیاز بازار، می‌توانید حوزه فعالیت خود را محدودتر کنید اما به عنوان یک متخصص در آن حوزه‌ی خاص، اعتماد کارفرمایان را جلب کنید.

نقل‌قول از فریلنسرها

نقل قول 1 مصاحبه با فریلنسرها


 

  1. چه خدماتی به کارفرمای خود ارائه می‌دهید؟

با جواب به این سوال می‌توانید نیازهای شروع کسب‌وکار خود را دقیق‌تر لیست و تهیه کنید. برای مثال، آیا قرار است به عنوان ناظر پروژه در کارگاه حاضر شوید؟ پس به یک لپ‌تاپ سبک و کوچک نیاز دارید تا مدیریت و نظارت پروژه را انجام دهید و احتمالا، خرید یک سیستم یا لپ‌تاپ گران‌قیمت با کارت گرافیک بالا فقط یک هزینه‌ی بی‌دلیل است. آیا می‌خواهید هنگام خرید مبلمان و اکسسوری ساختمان، کارفرمای خود را همراهی کنید؟ پس باید از آخرین مدل مبلمان و محل تهیه ارزان و به صرفه آن‌ها آگاه باشید و ارتباطات خود را با مسئولان فروش این محصولات گسترش دهید. همان طور که می‌بینید مشخص کردن خدمات قابل ارائه برای شما مسیر مشخص‌تری را از کارهایی که باید قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار خود انجام دهید، ترسیم می‌کند.

حوزه تخصصتان را مشخص کنید


  1. کجا خدمات خود را ارائه می‌کنید؟

آیا قرار است در محدوده‌ی جغرافیایی خاصی خدمات خود را ارائه دهید؟ در این حالت می‌توانید حضوری به دیدار کارفرمای خود بروید و در هنگام اجرا به صورت منظم به سایت پروژه سرکشی کنید. همچنین ممکن است بخواهید پروژه‌های بین‌المللی قبول کنید. با توجه به نرم‌افزارها و خدماتی که برای دورکاری تهیه شده است و همچنین پتانسیل‌های معماری، این انتخاب می‌تواند تصمیم بسیار خوبی باشد. مشخص کردن اینکه "کجا" خدمات‌تان را ارائه می‌دهید، در مشخص کردن پلتفرم‌های مجازی حضورتان و تعریف خدمات‌تان به شما بسیار کمک می‌کند.

مشخص کنید که کجا خدماتتان را ارائه می‌کنید


  1. از چه نرم‌افزارهایی برای کار خود استفاده می‌کنید؟

اگر قرار است مشتریان خود را از میان شرکت‌های معماری و یا معمارانی پیدا کنید که به دلیل کار زیاد، زمان کم و ... بخشی از کار خود را می‌خواهند برون‌سپاری کنند و به شما ارجاع دهند، بسیار مهم است که بدانید آن‌ها با چه نرم‌افزارهایی کار را انجام می‌دهند و همچنین، شما باقی کار را در کدام نرم‌افزار می‌خواهید ادامه دهید. اطمینان حاصل کنید که نرم‌افزارها یکی هستند و یا قابلیت توسعه از نرم‌افزار مبدا در مقصد را بدون باگ و مشکلات سیستمی خواهند داشت.

مشخص کنید با چه نرم‌افزارهایی کار می‌کنید


در ادامه این مقاله، فرض را بر این می‌گیریم که همه چیز آماده شده است، به سوال‌های بالا به درستی و کاملی پاسخ داده‌اید و نمونه کارهایتان را، از زمان دانشجویی، کارآموزی و یا اشتغال در یک دفتر معماری، مرتب کرده و آلبوم کاری خود را تنظیم کرده‌اید. حالا باید به فکر نحوه ارائه خودتان و کارهایتان در فضای مناسب حوزه فعالیت‌تان باشید تا مخاطبان‌تان را جذب کرده و اعتمادشان را جهت ارجاع پروژه جلب کنید. در این مرحله باید مطمئن شوید که پیدا کردن شما برای کارفرمایان ساده و خوش‌آیند است. پس چندین نکته را هنگام شروع حضورتان در بسترهای مختلف کاری باید در نظر بگیرید؛

  • حضور مستمر و مفید در فضای مجازی

  1. پورتفولیو

اینکه انتخاب می‌کنید در چه پلتفرم‌هایی حضور داشته باشید تصمیم شماست اما در نظر داشته باشید که مخاطبان‌تان باید با چند وجهه از شما آشنایی پیدا کنند؛ شخصیت شما، حوزه خدماتی که ارائه می‌دهید و نمونه کارهایتان. پس ساخت یک اکانت در لینکدین و ارائه نمونه کارهایتان (پورتفولیو) در یک بستر مجازی می‌تواند شروع خوبی باشد. برای آپلود مدارک خود می‌توانید از سایت‌های ISSUU، Adobe portfolio، Behance و یا Coroflot استفاده کنید. هنگام انتخاب پلتفرم نهایی، به این توجه کنید که کدام سایت تجربه آسان‌تری از دیدن پورتفولیو شما را به مخاطبان می‌دهد، هر کدام چه مزایا و چه معایبی نسبت به باقی انتخاب‌ها دارند و از همه مهم‌تر، به این نکته دقت کنید که کارفرمایان‌تان در کدام پلتفرم حضور بیشتری دارند.

پورتفولیو خود را نمایش دهید


  1. وب‌سایت

هرچند داشتن وب‌سایت نسبت به استفاده از بسترهای آماده‌ای که در بالا ذکر شده، هزینه و انرژی بیشتری می‌طلبد اما چندین مزیت دارد؛ سبب اعتبار بیشتر کسب‌وکار شما می‌شود، امکان توسعه و آپدیت شدن سایت همراه با گسترش حوزه کاری شما وجود دارد، می‌توانید محدوده بیشتری از نمونه‌کارها و فعالیت‌های خود را نمایش دهید و یا اگر تصمیم گرفتید با تولید محتوا، ساخت پادکست، عکاسی معماری و ... درآمد جانبی داشته باشید، سایت‌تان به شما امکان نمایش و ساخت بستر مناسب آن را می‌دهد.

گزینه‌های زیر مواردی است که باید در سایت شما ذکر شود؛

  1. نام‌ و نام‌خانوادگی و اطلاعات تماس (شماره تلفن، ایمیل، شماره واتس‌اپ و ...)
  2. اطلاعات خدمات ارائه شده
  3. لیستی از اصلی‌ترین مهارت‌های حرفه‌ای و نرم‌افزاری‌تان
  4. پورتفولیو
  5. فراخوان به عمل (call to action): با دعوت به اقدام مخاطبان به مواردی همچون وارد کردن اطلاعات تماس‌شان، وارد کردن ایمیل برای دریافت خبرنامه، کانکت شدن در لینکداین و ... می‌توانید اطلاعات خوبی از کارفرمایان بالقوه جمع‌آوری کنید.

در صورت امکان وب‌سایت داشته باشید


  1. لینکدین

لینکدین فضایی حرفه‌ای برای ایجاد ارتباط‌های B2B است؛ یعنی مخاطبان این پلتفرم همگی می‌توانند مشتریان بالقوه شما باشند. هنگام ساخت اکانت لینکدین به چند مورد خیلی دقت کنید؛

  • عکس پروفایل شما باید حرفه‌ای و همچنین پذیرا باشد یعنی سبب جذب مخاطب برای نگاه دقیق‌تر به اکانت شما شود.
  • از عکس بک‌گراند غافل نشوید، این عکس می‌تواند سبب بهتر شناخته‌شدن شما شود اما همچنین نباید توجه را از عکس پروفایل شما منحرف کند؛ این عکس می‌تواند لوگو شما باشد، بخشی از نمونه کارهایتان را نمایش دهد و یا حتی اطلاعات تماس شما را نشان دهد.
  • مهم‌ترین و هم‌چنین سخت‌ترین بخش وارد کردن اطلاعات شما، عنوان شغلی شماست! با وجود اینکه تعداد حروفی که در این بخش می‌توانید وارد کنید محدود است اما تنها به بازگویی شغلتان قناعت نکنید. این عنوان باید گیرا و به یادماندنی باشد؛ توضیح دهید که دقیقا چه کار می‌کنید، چرا می‌توانید برای مخاطب مفید باشید، چرا با دیگران متفاوتید!

زمانی که همه این موارد را در اکانت لینکدین خود وارد کردید می‌توانید شروع به کانکت شدن و ارتباط گرفتن با باقی اعضای حاضر در این پلتفرم کنید. موضوع‌های مورد علاقه‌تان برای مطالعه و صحبت را مشخص کنید، محتوای خود را منتشر کنید و در محتوای دیگران فعالیت کنید. همه‌ی این موارد زمان می‌برند اما با توجه به پتانسیل این بستر، فعالیت مفید در آن می‌تواند در آینده کاریتان بسیار تاثیرگذار و موفقیت‌بخش باشد.

در لینکداین فعال باشید


  1. شبکه‌های اجتماعی

پس از شناخت کامل بازار، اگر فکر می‌کنید کارفرمایان شما در شبکه‌های دیگری جز لینکدین (مثلا اینستاگرام) حضور دارند، بهتر است ساخت اکانت در آن شبکه‌ها را هم در نظر بگیرید اما توجه کنید که باید در هر بستری که پروفایل می‌سازید فعالیت مستمر داشته باشید؛ پس تعداد شبکه‌ها را در حداقل تعداد ممکن نگه دارید ولی کیفیت فعالیت خود را بالا ببرید.

  1. بلاگ کردن تجربیات کاری

بلاگ کردن و ثبت کردن تجربیات‌تان در مورد پروژه‌های کاری، مهارت‌های تازه‌ای که در این مسیر کسب می‌کنید و اطلاعات ارزشمندی که مشتریان شما ممکن است در صنعت ساخت‌وساز نیاز داشته باشند، راه بسیار خوبی است که بتوانید محتوای بسترهای مجازی‌تان را تامین بکنید، کارفرمایان‌تان را نسبت به فعالیت‌تان به‌روز کنید و همچنین باعث می‌شود که خیلی سریع‌تر در مسیر حرفه‌ای خود پیشرفت کنید.

تجربیات خود را بلاگ کنید


  • ارتباط حضوری یا تلفنی منظم با مخاطبان

بازاریابی همچون یک بازی بی‌انتهاست. درست است که در هر مرحله سختی کارتان متفاوت است اما هیچگاه این بازی تمام نمی‌شود. نمی‌توانید با چند پست در شبکه‌های اجتماعی و تعدادی کانکشن در لینکداین انتظار داشته باشید پروژه‌ها به سویتان سرازیر شوند!

ارتباط مستقیم‌تر با مخاطبان‌تان می‌تواند به شکل‌های مختلفی صورت پذیرد؛ ممکن است هر از چند گاهی تلفن را بردارید و احوالی از مشتریان قدیمی خود بپرسید، ممکن است لینک پروژه جدیدتان در فضای مجازی را برای همه کانتکت‌های کاری خود پیامک کنید، سال نو را تبریک بگویید و ... . هدف همه‌ی این کارها این است که یاد شما همیشه در ذهن مخاطبان‌تان تازه باشد؛ یعنی وقتی یکی از این اشخاص برای کار خود به یک معمار یا طراح نیاز پیدا کرد، اولین نفری که به یادش میفتد شما باشید.

 

در آینده کاری‌تان شاید به شکل اتوماسیون این کار را جلو ببرید و از سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری CRM: COSTUMER RELATIONSHIP MANAGEMENT استفاده کنید اما تا آن زمان حتما یک تقویم مخصوص پیگیری مخاطبان برای خود تنظیم کنید که بدانید چه زمانی، چرا و با چه کسی باید صحبت کنید. همچنین سعی کنید این ارتباط به شکل منظم و مستمر شکل بگیرد.

 با کارفرمایان خود در ارتباط بمانید


  • دریافت بازخورد و ایجاد اعتبار

از مشتریان سابق یا فعلی خود بخواهید از همکاری با شما بازخوردی بدهند که قابل پخش در بستر مجازی مورد نظرتان باشد. در ابتدا مشخص کنید که در چه بستری می‌خواهید این بازخوردها را ثبت کنید؛ منطقی است بستری را انتخاب کنید که بیشترین تعداد مشتریان بالقوه شما در آن حضور دارند، سپس از مشتریان خود بخواهید مطابق با آن بستر، بازخوردشان را در مورد همکاری با شما ثبت کنند. مثلا در لینکداین کارفرمایان می‌توانند از بخش "ثبت بازخورد" مستقیما متنی را برای شما بنویسند، همچنین می‌توانید از کارفرما بخواهید در یک مصاحبه صوتی یا ویدئویی با شما شرکت کند و آن را در سایت یا پیج اینستاگرام خود قرار دهید و ...

به هر شکلی که این بازخوردها را ثبت می‌کنید، در نظر داشته باشید که فرمت آن‌ها مطابق بستر هدف شما باشد تا بتوانید همه فایل‌ها را در یک جا جمع‌آوری کنید. هر چه تعداد بازخورد کارفرمایان قدیمی از شما بیشتر شود، کارفرمایان جدید راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند.

از مشتریان خود بازخورد بگیرید


  • درخواست ارجاع پروژه

بهترین روش بازاریابی، تبلیغ دهان به دهان است؛ یعنی مشتری شما که از کارتان راضی بوده، شما را به کس دیگری معرفی کند. این‌گونه اعتبار شخص معرفی‌کننده به اعتبار خدمات شما اضافه می‌شود و مشتریان بعدی راحت‌تر به شما اعتماد کرده و پروژه‌شان را به شما می‌سپارند. از مشتریان سابق و یا فعلی خود بخواهید شما را به باقی همکاران و یا آشنایان خود که به خدمات شما نیاز دارند معرفی کنند. اگر کار شما رضایت‌بخش باشد و مشتریان‌تان از تجربه همکاری با شما خشنود باشند، حتما این کار را برای شما انجام خواهند داد.

موارد بالا برای بازاریابی در کسب و کار فریلنسینگ است. ممکن است همه این موارد را یک‌جا نتوانید در برنامه خود بگنجانید اما حتما در آینده کاری خود سعی کنید زمانی را برای به‌روز شدن و کامل کردن خدمات بازاریابی خود اختصاص دهید و با برنامه‌ریزی بلند مدت، راحت‌تر به اهداف کاری خود برسید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)