سوال از شما، جواب از ما

اگر معمار در طرح خود ضوابط را رعایت نکرده باشد، چه می‌شود؟

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۷-۰۷

سوال: اگر در طرح‌های ارسالی ضوابط معماری و قوانین شهرداری رعایت نشده بود، چه اتفاقی میفتد؟

قطعا نام پلتفرم مسابقات معماری "طرح تو طرح" را شنیده‌اید. این بستر برای ایجاد ارتباط صحیح کارفرمایان و معماران طراحی و ساخته شده تا کارفرمایان با هزینه کمتر بتوانند از امتیاز طرح‌های متعدد برای پروژه خود بهره‌مند شوند و همچنین، معماران بتوانند جهت طراحی یک پروژه واقعی و اجرایی و برنده شدن جایزه مسابقه با هم رقابت کنند. این بستر با استفاده از الگوریتم مشخصی قیمت طراحی پروژه را تعیین می‌کند که برای سنجش هزینه یک پروژه یا حتی تخمین دستمزد معماران بسیار مفید واقع می‌شود.

بهتر دیدیم در ابتدای مقاله شما را با روند کار "طرح تو طرح" از مرحله ارجاع پروژه به مجموعه تا مرحله نهایی آشنا کنیم و سپس با مشخص کردن مراحل و زمان خدمات پشتیبانی مربوط به سوال ذکر شده، پاسخ جامع و کاملی به شما عزیزان ارائه دهیم.

روند کاری مجموعه "طرح تو طرح"

  1. کارفرما به مجموعه مراجعه کرده و یا با نیروهای متخصص ما تماس می‌گیرد و پروژه خود را جهت قیمت‌گذاری و عقد قرارداد به ما معرفی می‌کند.
  2. توافقات صورت گرفته و مدارک اولیه پروژه همچون سایت پلان، عکس‌ هوایی و همچنین خواسته‌ها و نیازهای کارفرما جمع‌آوری می‌شود.
  3. مسابقه راه‌اندازی می‌شود و به طراحان و معماران خبررسانی می‌شود. در همین حین، پنلی مخصوص پرسش و پاسخ معماران و کارفرما ساخته می‌شود و در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد.
  4. مسابقه پیش می‌رود، سوالات پرسیده و پاسخ‌ها داده می‌شوند و با اتمام مهلت مسابقه، زمان ارسال مدارک نیز پایان می‌یابد.
  5. طرح‌های ارسالی در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد تا ایشان طرح‌های مورد علاقه خود را مشخص کند.
  6. طرح‌های فینالیست، فرصت حضور در مقابل کارفرما و دفاع از طرح خود را خواهند داشت.
  7. سه طرح برتر از نظر کارفرما پس از جلسه دفاعیه مشخص شده و به عنوان "طرح‌های منتخب کارفرما" در مقام‌های اول تا سوم برنده مسابقه می‌شوند.

این هفت قدم، مراحل آشکار برگزاری مسابقات "طرح توی طرح" هستند اما در تمامی این مراحل فعالیت‌های مشخصی برای اعضای تیم پشتیبانی مجموعه تعریف شده تا درصد خطای کار و نگرانی‌های کارفرما به حداقل برسد. در ادامه به ذکر خدمات پشتیبانی مجموعه "طرح تو طرح " در مراحل متفاوت مسابقه می‌پردازیم؛

  • هنگام معرفی مسابقه و انتشار اطلاعات اولیه، فایل‌هایی از ضوابط و مقررات مربوط به پروژه و مکان آن در لیست فایل‌های راهنما در اختیار طراحان قرار می‌گیرد تا بدون فوت وقت، اطلاعات پایه به دست معماران رسیده و در طراحی لحاظ گردد.
  • هنگام پرسش و پاسخ در پنل اختصاصی مسابقه، اعضای پشتیبان  "طرح تو طرح" حضوری فعال دارند که در کمترین زمان سوالات مخصوص به ضوابط را پاسخ دهند تا هم از حجم سوال‌هایی که کارفرما شخصا باید پاسخ دهد کمتر شود و هم معماران در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت کرده و در روند طراحی ایشان وقفه‌ای حاصل نگردد.
  • چک لیستی از خواسته‌ها و نیازهای کارفرما و مدارک خواسته شده تعبیه می‌گردد تا هنگام پایان مسابقه، طرح‌های ارسالی طبق این چک لیست بررسی شوند. تنها طرح‌های تایید شده به کارفرما داده می‌شود تا از بین آن‌ها طرح‌های مورد علاقه خود را انتخاب کند.
  • پس از انتخاب طرح‌های برتر توسط کارفرما، نیروهای پشتیبان مجموعه "طرح تو طرح" طرح‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا از وارد شدن طرح‌هایی در لیست فینالیست‌ها که اشتباه‌های فاحش دارند و قابل حل در 15 الی 20 درصد اصلاحات و تغییرات از پیش توافق شده نیستند، جلوگیری شود.
  • پس از استخراج لیست فینالیست‌ها، برگزاری جلسه دفاعیه و انتخاب سه طرح منتخب کارفرما تیم پشتیبانی مجموعه "طرح تو طرح" بر اصلاح طرح‌ها در محدوده توافق شده نظارت می‌کند تا تمامی مقررات و ضوابط در تغییرات لحاظ شود.

 

امیدواریم در این مقاله اطلاعات لازم و کافی را جهت رفع نگرانی و پاسخ به سوال‌های شما عزیزان داده باشیم. شما در بخش تعیین قیمت طراحی، مسابقات در حال اجرا و مسابقات پایان یافته می‌توانید از نزدیک با مراحل مسابقات مجموعه "طرح توطرح" آشنا شوید. همچنین در قسمت سوالات متداول کارفرما می‌توانید پاسخ بسیاری از سوال‌های خود را بخوانید و یا در مقالات بعدی به تفصیل با روند کاری مجموعه جهت پاسخ به سوالات آشنا شوید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)