مزایا و معایب فریلنسینگ

شروع کسب و کار معماری؛ مزایا و معایب فریلنسینگ

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۷-۲۶

مزایا و معایب کار فریلنس در معماری 

در مقاله گذشته راجع به تعاریف و تفاوت‌های دورکاری و کار فریلنس در معماری صحبت کرده‌ایم. حال، با توجه به روی آوردن روزانه معماران به کار فریلنس، می‌خواهیم فریلنسینگ را بیشتر مورد مطالعه قرار داده و از جوانب مختلف این نحوه‌ی نوین و رو به رشد کار را بسنجیم.

از همین ابتدا باید ذکر شود که تصمیم به کار فریلنسینگ دقیقا مانند تصمیم به گشودن استودیو معماری شخصی باید دقیق، سنجیده و فکر شده باشد تا شما را به نتیجه برساند. ممکن است در هزینه اولیه، این دو مورد با هم متفاوت باشند اما چه بسا کار فریلنسینگ سخت‌تر از مدیریت یک استودیو باشد. دلایلش را در ادامه مقاله می‌خوانیم اما اول باید مشخص کنیم که چرا با وجود سختی‌ها، برخی معماران این ریسک را به جان می‌خرند و بعضا بسیار با تصمیم خود خوشحالند.

معمار فریلنسر


مزایای فریلنسینگ در معماری

قطعا مهم‌ترین مزیت فریلنسینگ و همچنین بزرگ‌ترین انگیزه برای جدا شدن از دفاتر معماری و شروع کار فریلنسینگ، استقلال معمار در این مدل نحوه‌ی کار کردن است. یک معمار فریلنس با استانداردهای خودش کار می‌کند، قابلیت انتخاب کارفرمای خود را دارد و همچنین تصمیم می‌گیرد که در کدام پروژه‌ها ورود کند و کدامین پروژه‌ها را رد کند. یک معمار فریلنس درگیر بوروکراسی معمول در دفاتر مهندسی نمی‌شود، برای پیشبرد کارش در هر مرحله منتظر تایید رئیس خود نمی‌ماند و در نهایت، خودش چهارچوب‌ها و مقررات مورد نیاز جهت گرفتن پروژه، انجام کار و تحویل آن را مشخص می‌کند. به همین دلیل، انعطاف هم یکی دیگر از دلایل انتخاب معماران برای فریلنسینگ است؛ ممکن است مجبور باشید برای بعضی جلسات با کارفرمایان، خود را مقید به ساعات اداری معمول کنید اما حتی در این شرایط هم می‌توانید مکان جلسه را، و یا حتی حضوری یا آنلاین بودن جلسه را، خودتان انتخاب کنید. شما به عنوان فریلنسر ممکن است ساعات بیشتری را نسبت به کار در یک دفتر معماری مشغول طراحی باشید اما انتخاب این ساعات به عهده‌ی خود شماست. ممکن است انتخاب کنید که به مدت دو هفته، آخر هفته‌ها هم بر روی پروژه کار کنید اما بعد از آن، یک هفته استراحت کنید. ممکن است بخواهید از 5 صبح مشغول به کار شوید اما برنامه‌ی نهار و عصر آزادی داشته باشید. همین طور که می‌بینید تنوع شرایط، ساعات و روزهای کاری در فریلنسینگ بسیار هستند و این به دلیل انعطاف این مدل کسب‌وکار است.

انعطاف زمانی در فریلنسینگ


یکی دیگر از مزیت‌های کار فریلنس همان‌طور که در بالاتر هم به طور خلاصه ذکر شد قدرت انتخاب شماست. اگر شما در یک دفتر معماری مشغول به کار باشید، هر پروژه‌ای که توسط مسئولین به شما ارجاع می‌شود باید در زمان مقرر پایان یابد، مستقل از اینکه آیا پروژه سبب شکل‌گیری ایده در ذهن شما شده است یا خیر، آیا کارفرما را فردی مناسب کار می‌دانید یا خیر و ده‌ها دلیل دیگری که ممکن است باعث شود وقتی به صورت فریلنس کار می‌کنید، از قبول پروژه خودداری کنید. البته لازم به ذکر است که ممکن است در ابتدای شروع کار فریلنس در معماری این قدرت انتخاب را نداشته باشید بلکه به عنوان یک تازه‌کار در فریلنسینگ، هر کاری را، حتی با استانداردهای پایین‌تر از چیزی که برای خود تصور کرده‌اید، قبول کنید تا برندینگ اسم شما جا بیفتد و کارفرماهای ثابت و مورد علاقه خود را پیدا کنید اما با توجه به بطن کار فریلنس، در دورنمای این کار، قدرت انتخاب بسیار زیادی برای شخص فریلنسر وجود دارد.

توافق با کارفرمای انتخابی


بعضی افراد هم دنبال تغییر در روند کاری خود هستند. همه‌ی آدم‌ها برای کار در دفاتر، شرکت‌‌ها و استودیوهای چندین نفره ساخته نشده‌اند. فریلنسینگ امکان تغییر و تنوع در فضا و نحوه‌ی کار کردن را به معماران می‌دهد. البته باید در نظر داشت که همه‌ی این مزیت‌ها با خود معایب، یا بهتر است بگوییم چالش‌هایی را به همراه دارند که حتما قبل از شروع کسب و کار خود به شکل فریلنسینگ باید بدانید و با اطلاعات کامل پا به میدان بگذارید؛

آینده ی مبهم؛

شما نمی‌توانید مانند زمانی که در یک دفتر معماری مشغول به کار هستید، از چک حقوق خود، ماه به ماه، مطمئن باشید. در واقع نه از زمان آن خبر خواهید داشت و نه از مقدار آن. البته که در صورت موفقیت در کار، می‌توانید پس از زمانی به یک ذهنیت نسبی از میزان حقوق خود برسید اما باز هم ممکن است دلیلی به ظاهر نامرتبط تمام ترتیب ذهنی شما را بر هم بزند.

کار و مسئولیت بیشتر؛

بالاتر گفتیم که با کار فریلنسینگ شما از تاییدیه گرفتن، بوروکراسی و طی کردن روندهای اداری زمانبر خلاص می‌شوید. شاید اینجا باید به دلیلش هم اشاره کرد؛ به احتمال زیاد در فریلنسینگ شما خودتان رئیس، بازاریاب، منشی، آبدارچی و ... هستید. یعنی علاوه بر وظایف طراحی پروژه باید بتوانید با مشتریان بالقوه خود در ارتباط مثبت بمانید، انتظارات تمام مشتریان بالفعل خود را برآورده کنید، به شکل‌های مختلف کار خود را بازاریابی کنید و مشتریان جدید کسب کنید، مسائل مالی، بیمه، همکاری در پروژه‌ها و ... را حل و فصل کنید و این لیست ادامه دارد. ممکن است در آینده‌ی کاری خود، کسی را مخصوص رسیدگی به کارهای این‌چنینی استخدام کنید اما هنگام شروع فریلنسینگ باید بدانید توانایی‌هایی که از شما انتظار می‌رود بسیار جامع‌تر از یک "طراح یا معمار" معمولی، هر چند با کیفیت بالا، است. در مقالات آتی، به مهارت‌ها و توانایی‌های مورد انتظار از یک معمار فریلنسر بیشتر خواهیم پرداخت.

بالا و پایین شدن کار؛

قبلا گفتیم یکی از مزایای کار فریلنسینگ این است که می‌توانید کارفرما و پروژه‌تان را خودتان انتخاب کنید اما این زمانیست که در کار خود شناخته شده ‌باشید و تعداد پروژه‌هایتان بیشتر از حدی باشد که حداقل دستمزد مورد نظرتان را محقق کند. اما حتی آن زمان هم باید بدانید که ممکن است یک ماه، دو ماه و یا حتی بیشتر پروژه‌های کم یا کوچکی سراغ شما بیایند. چه بسا که اصلا پروژه‌ای دریافت نکنید. همیشه باید پس‌اندازی جدا از پس‌انداز زندگی شخصی‌تان برای زنده نگه‌داشتن کسب‌وکارتان کنار گذاشته باشید. در مقالات آتی بیشتر و به تفصیل درمورد راهکارهایی که شما را از چالش‌های فریلنسینگ دور نگه خواهند داشت، خواهیم نوشت اما اگر به تازگی تصمیم خود را برای شروع کار به شکل فریلنسینگ گرفته‌اید، اولین کاری که باید بکنید باز کردن یک حساب بانکی جدا از حساب‌های مخارج شخصی، حساب پس‌انداز شخصی، حساب مخارج کاری و در کل، جدا از هر حسابی است که تا کنون باز کرده‌اید.

مدیریت زمان؛

پیشتر به اینکه در کار فریلنس باید وظایف یک شرکت را به تنهایی اداره کنید اشاره کرده‌ایم اما باید جداگانه بخشی از مقاله را به همین موضوع اختصاص دهیم چرا که برنامه‌ریزی غلط زمانی می‌تواند عامل شکست شما در کار باشد. شما باید بدانید چه زمانی، چه کارهایی و برای چه پروژه‌هایی باید انجام شود، باید بدانید چه زمانی از کارفرماهای سابق خود خبر بگیرید چرا که ممکن است پروژه‌ی جدیدی را شروع کرده باشند و به هر دلیلی فراموش کرده‌اند که با شما در این زمینه همکاری کنند. باید بتوانید با وجود اینکه زمان مشخصی برای کار شما تعیین نشده به برنامه خود وفادار بمانید و در زمان معین به کارهایتان برسید. برای رهایی از این چالش‌ها در مقالات آتی بیشتر می‌نویسیم اما بهتر است با جست‌وجو در اینترنت، نگاهی به اطلاعات سیستم‌های CRM: Customer Relationship Management  بیندازید.

مدیریت زمان در فریلنسینگ


پیدا کردن کارفرما و پروژه:

به عنوان یک فریلنسر باید بدانید که فقط تجربه و مهارت می‌تواند جای خالی اعتبار یک شرکت معماری را در نظر کارفرمایان پر کند. پس حتما در پروژه‌های اولیه خود سخت‌گیری نکنید و مزایای بیشتری به مشتریان خود بدهید؛ مزایایی همچون همراهی و مشاوره در خرید، ایجاد اصلاحات و اعمال تغییرات مورد نظر کارفرما، همراهی در گرفتن تاییدیه‌ها و ... . یکی از روش‌هایی که می‌توانید برای بالا بردن تجربه و پرمحتوا کردن رزومه‌ی خود در ابتدای کار استفاده کنید، شرکت در مسابقات است. پلتفرم "طرح تو طرح" اولین پلتفرم برگزاری مسابقات معماری با پروژه‌های واقعی و اجرایی است. شرکت در این مسابقات یکی از راه‌های کسب درآمد و همچنین ارتباط گرفتن با سازندگان مطرح ایران است.

اعمال تغییرات مورد نظر کارفرما


به عنوان کلام آخر؛ برای تمام کسانی که به دنبال شروع کسب‌وکار خود در حوزه معماری هستند آرزوی موفقیت و سربلندی داریم و امیدواریم سلسله مقالات "شروع کسب‌وکار معماری" در بلاگ "طرح تو طرح" بتواند برای این عزیزان و تمام علاقه‌مندان مفید واقع شود.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)