مسابقه دلارا

مصاحبه با برخی فینالیست های مسابقه دلارا

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۷-۱۰

مصاحبه با معماران فینالیست پروژه دلارا قبل از جلسه دفاعیه مسابقه 

آخرین مسابقه پایان یافته "طرح تو طرح"، مسابقه دلارا، در مراحل پایانی اعلام برندگان به سر می‌برد. کارفرمای این پروژه جناب آقای خوب‌بخت هستند. این پروژه با 4000 متر زیربنا در محله آجودانیه تهران واقع شده است. موارد خواسته شده از طراحان، پلان و نما و مبلغ مسابقه 120 میلیون تومان تعیین شده است. این مسابقه در دو مرحله صورت گرفته‌است و اکنون در زمان‌ پایانی مرحله دوم هستیم؛ یعنی فینالیست‌ها مشخص شده‌اند و در حضور کارفرما و مشاور وی، از طرح خود دفاع کرده‌اند. حال فرصتی مجدد در اختیار دارند که بتوانند نظرات و تغییرات مورد نظر کارفرما را در کار خود لحاظ کرده و با طرحی پخته‌تر، مقام‌های برنده را از آن خود کنند. در این مسابقه 380 نفر شرکت کرده و 161 طرح ارسال شده است. از میان این 161 طرح، 11 طرح به انتخاب کارفرما و مشاور وی به مرحله فینال راه پیدا کرده و نفرات اول تا ششم با مبالغی ارزنده برندگان جایزه مسابقه خواهند شد.

آقای نیک افکار، مشاور آقای خوب بخت در مسابقه دلارا

در این مسابقه، علاوه بر جایزه‌ نفرات برتر، مبلغ 20 میلیون تومان برای نفر اول اختصاص داده شده که در صورت تمایل، با تجهیز آلبوم کارها و اخذ تاییدیه نما این مبلغ از آن وی خواهد شد.

با توجه به فاصله مکانی بعضی طراحان و شرایط کرونا، تعدادی از فینالیست‌های عزیز به صورت آنلاین از کار خود دفاع کردند اما از میان عزیزانی که به صورت حضوری تشریف آورده بودند توانستیم فرصت گپ و گفتی با آقایان کیانی و شیرزاد و خانم‌های رونقی و راثی داشته باشیم.

شنیدن سخنان تعدادی از معماران برتر این مسابقه‌ی پر طرح خالی از لطف نیست.

 جناب آقایان خوب‌بخت در جلسه دفاعیه دلارا

شروع روند طراحی معماری

سوال مشترکی که از همه فینالیست‌های محترم پرسیدیم این بود؛ برای پروژه دلارا، پروسه طراحی را از کجا شروع کردید؟

آقایان مهدی کیانی و امین شیرزاد: وقتی که پروژه مورد نظر به شکل مسابقه تعریف شده، باید با فرمت مخصوص مسابقه هم طراحی بشه. یعنی باید دید خواسته‌های کارفرما چی هستن، ضوابط و مقررات مربوط به این پروژه چه مواردی رو شامل میشن و با نیم‌نگاهی به این موضوعات، طراحی رو از حول مهم‌ترین المان‌های مسابقه پیش ببریم. البته همین پروسه در مسابقات مختلف می‌تونه متفاوت باشه، همون طور که تمرین برای مسابقه‌ی دو سرعتی صد متر با تمرین برای مسابقه‌ی دو ماراتن متفاوته.

خانم نجمه رونقی: برای طراحی مسکونی برخلاف طراحی ویلا، هتل و یا رستوران نمیشه خیلی با کانسپت جلو رفت. در عین حال، همیشه شروع طراحی با پلان و مشخص کردن محدوده و ... ما رو به جواب ایده‌آل نمی‌رسونه. برای این پروژه، من خواسته‌های مورد تاکید کارفرما و چالش‌های طراحی رو اصل قرار دادم و پس از پیدا کردن راه حل، با محوریت قرار دادن آن‌ها، پروسه طراحی رو جلو بردم.

خانم سارا راثی: در مسابقه مهم‌ترین مسئله خواسته‌ها و سلایق کارفرماست. من کارم را از پلان و فایل‌های راهنما شروع کردم و با توجه به اهمیت رمپ، تعداد پارکینگ و دسترسی‌ها، اولویت طراحی‌ را بر این المان‌ها گذاشتم و کار را بسط دادم. البته طراحی پلان و نما در طرح من حرکتی رفت و برگشتی داشتن.

آقای شیرزاد و آقای کیانی در جلسه دفاعیه‌ی دلارا

زمان انجام پروژه‌ معماری

شاید برای خوانندگان عزیز اینکه هرکدام از این عزیزان چه میزان روی طرح خود زمان گذاشته‌‎اند جذاب باشد؛ آقایان شیرزاد و کیانی هر دو با هم روی طرح‌ها کار کرده و با توجه به اینکه دفتر معماری میدو را مدیریت می‌کنند و پروژه‌های متفاوتی را همزمان پیش می‌بردند، نتوانستند زمان دقیقی به ما بدهند. با وجود اینکه خانم رونقی فریلنسر هستند اما ایشون هم دو پروژه دیگر همزمان با پروژه دلارا داشتند و روی هر سه به مدت یک ماه فعالیت داشتند. خانم راثی هم فریلنسر هستند اما با توجه به اینکه به صورت منسجم بر روی این پروژه کار نکرده بودند، زمان دقیقی به ما ارائه ندادند اما لازم به ذکر است که ایشان تا دو سال پیش در دفتر معماری کار می‌کردند ولی از زمان کرونا به فریلنسینگ روی آورده‌اند. ما در سلسله مقالاتی به دو مفهوم دورکاری و فریلنس پرداخته‌ایم و شاید برای شما جالب باشد بدانید که چرا این تعداد از معماران برتر مسابقه به فریلنسینگ روی آورده‌اند. خانم راثی معتقد هستند که کار در دفاتر معماری برای ایشان اتلاف وقت و انرژی به همراه داشته و بسیار از شرایط فریلنسینگ خود راضی بودند. برادر ایشان، آقای امیر راثی، از همراهان قدیمی‌تر "طرح تو طرح” هستند و در مسابقه قیطریه رزیدنس از فینالیست‌های مسابقه بوده‌اند. خانم راثی از طریق برادرشان با "طرح تو طرح" آشنا شده و در این مسابقه شرکت کرده‌اند.

خانم سارا راثی و آقای امیر راثی در جلسه دفاعیه دلارا

خانم راثی در ادامه صحبت‌هایشان اشاره کردند که پنل پرسش و پاسخ با کارفرما یکی از بهترین راهنماهایشان در طراحی بوده و از اطلاعات آن قسمت بسیار در پیشبرد کارشان استفاده کرده‌اند.

نرم افزارهای معماری

برای کمک به عزیزانی که در ابتدای مسیر معماری هستند و یا هنوز برنامه یادگیری نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را نچیده‌اند، از فینالیست‌ها پرسیدیم در پروسه طراحی خود از چه نرم‌افزارهایی استفاده کرده‌اند؟ خانم سارا راثی از نرم‌افزار اتوکد در طراحی پلان، نرم‌افزار تری‌دی‌مکس برای مدل‌سازی و از پلاگین وی‌ری برای متریال‌دهی و گرفتن خروجی (رندر) استفاده کرده‌اند. خانم نجمه رونقی از نرم‌افزار اسکچاپ برای ایجاد آلترناتیوهای اولیه و حجم‌سازی استفاده کرده‌اند، سپس طرح منتخب خود را در تری‌دی‌مکس توسعه داده‌اند. برای رندرگیری ایشان با توجه به زمان باقی‌مانده و حساسیت پروژه از نرم‌افزار لومیون و یا پلاگین وی‌ری استفاده می‌کنند. ایشان در رابطه با پروژه‌ی خود در مسابقه دلارا اضافه کردند: من نسبت به این طرحم خیلی حس خوبی دارم چرا که به یک پلان بسیار کاربردی رسیدم و تمامی جزئیات، تاسیسات و ... در حد یک پروژه بسیار لوکس دارای کیفیت هستند.

خانم نجمه رونقی در جلسه دفاعیه دلارا

برای آخرین سوال از تمامی فینالیست‌های عزیز پرسیدیم آیا فکر می‌کنند طرحشان بین 6 طرح منتخب نهایی خواهد شد یا نه؟ همگی نسبت به طرح خود مفتخر بودند و امید بهترین نتیجه را داشتند اما خانم راثی افزودند: اینکه بین طرح‌های فینالیست انتخاب شدم یعنی تونستم به همه‌ی نیازها و خواسته‌های کارفرما پاسخ مناسب رو بدم، از این به بعد تنها سلیقه شخصی کارفرماست که نتیجه نهایی رو مشخص می‌کنه. امیدوارم که در این قسمت هم مطابق میل ایشون کار کرده باشم.

قابل ذکر است با توجه به آنلاین بودن دفاع‌های بعضی دوستان و زمان محدود باقی عزیزان فرصت گفت‌وگو با دیگر فینالیست‌های عزیز مسابقه دلارا را نداشتیم اما در همین مقاله، به ایشان و همگی شرکت‌کنندگان مسابقه خسته نباشید می‌گوییم.

باقی فینالیست‌های عزیز مسابقه دلارا به ترتیب حضور در جلسه دفاعیه:

حسین یزدان منش و الناز اردلانی:

توسعه پایدار هزاره سوم:

امید برازیان:

مهران مرادی:

دیگر عزیزان فینالیستی که به دلایل شخصی نتوانستند در جلسه دفاعیه حضور داشته باشند؛

امیر سعید ایصالی

مرتضی نقیب زاده

 

آقای دکتر ولی نژاد، از اعضای هیئت مدیره طرح تو طرح و ناظر جلسه دفاعیه دلارا

 

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

تعداد 1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  • سلام گروه ما از فینالیست های نهایی بود ولی متاسفانه اسمی از ما نبرده شده بود

    • طرح تو طرح

      ۱۴۰۰-۰۷-۱۲
      پاسخ

      با سلام خدمت آقای دانشور عزیز. ممنون از دقت و وقت شما. به دلیل آنلاین بودن برخی دفاعیه ها و محدود بودن زمان باقی دوستان، تنها با معدودی از فینالیست ها فرصت مصاحبه داشتیم اما نظر شما برای ما ارزشمند است و نام باقی فینالیست های عزیز هم به متن مقاله اضافه شد.

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)