کسب درآمد فریلنسری معماری

روش های کسب درآمد فریلنسرهای معماری

نویسنده:

محمدرضا لعلی مفرد

۱۴۰۲-۱۲-۲۷

امروزه با گسترش فضای مجازی و پلتفرم‌های آنلاین، فرصت‌های جدیدی برای کسب درآمد در رشته‌های مختلف از جمله معماری به وجود آمده است. فریلنسری معماری یکی از این فرصت‌ها است که به معماران اجازه می دهد تا به صورت مستقل و بدون وابستگی به شرکت یا سازمان خاصی، خدمات خود را به مشتریان ارائه دهند.
از این رو دیگر با مسائلی نظیر نیاز به حضور تمام وقت در شرکت و یا کم بودن دستمزد طرف نخواهند بود و پروژه‌های متفاوتی را با شرایط موجود، میزان تطابق با توانایی خود و دستمزدهای مختلف می‌توانند گزینش کرده و شروع به کار نمایند.

خدمات طراحی که از جانب معماران ارائه می‌شود به شکل‌ها و انواع مختلفی دسته بندی خواهد شد. اما در این بخش به دو مورد اصلی انواع خدمات را به آن پرداختیم.

ارائه خدمات طراحی:

  • طراحی پلان و نما: معماران فریلنسر می توانند با ارائه طرح‌های پلان و نما برای ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف به مشتریان خود کمک کنند تا ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کنند.
  • طراحی داخلی: طراحی داخلی فضاهای مختلف مانند منزل، رستوران، هتل و ... از دیگر خدمات پرطرفدار در حوزه ی فریلنسری معماری است. در این طراحی هم افرادی که به صورت گسترده در حوزه معماری فعالیت دارند و هم افرادی که به صورت تخصصی در زمینه دیزاین و طراحی داخلی معماری مشغول به کار هستند کاربرد خواهد داشت.

خدماتی که به صورت فریلنسری توسط معماران صورت می‌پذیرد تنها به این دو بخش منتهی نخواهد شد و روش‌های دیگری برای کسب درآمد از این حوزه وجود دارد. اما تمامی آن‌ها نیاز به تلاش مستمر و فعالیت مداوم خواهد داشت تا در نهایت ثمره مطلوبی را شامل شود.
در رابطه با این خدمات به فرض مثال فریلنسرهای معماری می‌توانند در زمینه مدل‌سازی سه بعدی فعالیت داشته باشند و یا در صورتی که تجربه لازمه را داشته باشند و به کار با نرم افزارهای مختلف معماری مسلط باشند، می‌توانند به دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه به صورت مجازی آموزش دهند.

تولید محتوا در پلتفرم‌ها و بسترهای مختلف و بازنشر آن‌ها دیگر روشی است که موجب کسب درآمد و شناخته شدن معماران خواهد شد.
هم‌چنین معماران می‌توانند به عنوان مشاور در پروژه‌های مختلف معماری و ساختمانی حضور پیدا کنند و تجربه خود را در اختیار کارفرمایان بگذارند.

فریلنسری معماری

نکاتی برای موفقیت در فریلنسری معماری:

  • ایجاد یک نمونه کار قوی: داشتن یک نمونه کار قوی از پروژه‌های قبلی، یکی از مهمترین عوامل برای موفقیت در فریلنسری معماری است. به میزانی که می‌توان گفت در بخش تایید کارفرما از حیث میزان اهمیت حرف اول را خواهد زد. هر چه رزومه معماری شما پربارتر باشد، احتمال پذیرش شما برای انجام پروژه بیشتر خواهد بود.
  • حضور در پلتفرم‌های فریلنسری: با حضور در پلتفرم‌های فریلنسری مختلف و درج اطلاعات و نمونه کارها به شناخت شما در حوزه فعالیتتان کمک شایانی خواهد کرد و به این طریق می‌توانید به مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشید.
  • شبکه سازی: ایجاد و حفظ روابط با معماران، مهندسان و دیگر متخصصان و فعالان در صنعت ساخت و ساز می تواند به شما در پیدا کردن پروژه‌های جدید کمک کند. بسترهای متفاوت و گسترده‌ای در فضای مجازی و دیگر بخش‌های مرتبط وجود دارد که این شرایط را برای شما فراهم خواهد کرد. به فرض مثال لینکدین یکی از شبکه‌های اجتماعی است که می‌توانید شبکه‌سازی کرده و افراد مختلف آشنا شوید.
  • بازاریابی خود: برای اینکه به عنوان یک معمار فریلنسر شناخته شوید، باید خودتان را به مشتریان بالقوه معرفی کنید. روش‌های متفاوت سنتی و امروزی زیادی برای این امر وجود دارد.
  • ارائه ی خدمات با کیفیت: ارائه خدمات با کیفیت و به موقع، رمز موفقیت در هر کسب و کاری از جمله فریلنسری معماری است. رضایت کارفرمایان از نحوه ارائه و کیفیت کار شما در معرفی شما به دیگر افراد تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در این بخش به معرفی بسترهای موجود برای معماران برای کار به صورت فریلنسری و برخی از محبوب‌ترین سایت‌ها می پردازیم:

سایت های داخلی

این دسته از سایت‌ها قشر زیادی از فعالیت‌ها و پروژه‌ها را در برمی‌گیرد و تنها به صورت تخصصی در حوزه معماری فعالیت ندارند. اما پروژه‌هایی در رابطه با معماری وجود دارند که معماران می‌توانند با پیشنهاد قیمت رقابتی، پروژه را بگیرند و کسب درآمد کنند.
این سایت‌ها مزایا و معایب مختلفی را شامل می‌شود اما یک چالش بزرگی که در آن مطرح است این است که قیمت پیشنهادی معماران بازه زیادی شامل خواهد شد و افراد زیادی به عنوان داوطلب برای پروژه وجود خواهد داشت.
در صورتی که رزومه کاری شما پربار باشد و فعالیت بیشتری نسبت به رقبا در حوزه تخصصیتان داشته باشید و پیشنهاد شما از لحاظ قیمتی برای کارفرما به صرفه باشد، شانس به دست گرفتن پروژه بیشتر خواهد شد.

  • کارلنسر
  • پونیشا
  • انجام میدم
  • دیوار
  • جابینجا

مسابقات معماری داخلی و خارجی

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد برای آرشیتکت‌ها شرکت در مسابقات معماری مختلف است که در خارج از کشور و داخل برگزار می‌شوند.
این دسته از مسابقات طیف گسترده‌ای را از حیث برگزارکننده آن، نوع مسابقه و افراد شرکت کننده شامل خواهد شد.
مسابقات معماری داخلی تعدادشان محدود است و معمولا پروژه محور خواهد بود. به این ترتیب که فراخوان‌هایی از جانب مراکز دولتی اعلام شده و از معماران دعوت می‌شود تا طرح ارسال نمایند.
از این رو به صورت مستمر پروژه وجود نخواهد داشت.
اما مسابقات معماری خارج از کشور، گستردگی بیشتری دارند و از لحاظ قیمتی می‌تواند برای معماران کشور به صرفه باشد چرا که به صورت دلاری درآمد خواهند داشت.
بزرگترین چالشی که معماران ایرانی در این مسابقات با آن طرف هستند نحوه دریافت جوایز است که فرآیند پیچیده‌ای شامل می‌شود.
در صورت حل این مشکل، گزینه مناسبی برای معماران است چرا که در عرصه جهانی مهارت تخصصی خود را به نمایش گذاشته می‌شود و در صورت برنده شدن نمونه کار قابل استناد بزرگی به شمار خواهد رفت.
در خصوص کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با جوایز بین المللی معماری مقاله مربوطه را مطالعه بفرمایید.

پلتفرم طرح تو طرح ( برگزاری مسابقه به صورت جمع سپاری )

پلتفرم طرح تو طرح اولین برگزار کننده مسابقات معماری به صورت جمع‌سپاری و بر اساس پروژه‌های واقعی کارفرمایان در کشور است که امکان همکاری و ارتباط میان کارفرما و معمار را تا حد زیادی آسان کرده است.
در طرح تو طرح تاکنون بیش از 10500 معمار عضو هستند و بالغ بر 118 مسابقه معماری در آن برگزار شده است.
روش کار در این پلتفرم به این ترتیب است که پروژه معماری کارفرما در سایت تعریف می‌شود و معماران می‌توانند در آن ثبت نام و شرکت نمایند. سپس طی زمان مقرر طرح‌های خود را ارسال کرده و پس از بررسی صورت گرفته توسط کارفرما، چند طرح به عنوان فینالیست انتخاب می‌شود.
معماران طرح‌های منتخب در جلسه دفاعیه نهایی شرکت می‌کنند و از طرح‌های خود دفاع خواهند کرد.

پس از این جلسه نفرات برتر مسابقه توسط کارفرما مشخص شده و جوایز طراحی در نظر گرفته شده به آن‌ها اهدا خواهد شد.

شما عزیزان به عنوان آرشیتکتی که تمایل دارید به صورت فریلنسری فعالیت داشته باشید، می‌توانید بدون محدودیت در این مسابقات شرکت کرده و جدا از کسب درآمد چشمگیر، مهارت معماری خود را به چالش بکشید.

با توجه به این که نتایج مسابقه در شبکه‌های اجتماعی و سایت طرح تو طرح و دیگر رسانه‌های معتبر معماری و ساختمان بازنشر می‌شود، به شناخت و معرفی شما کمک شایانی خواهد کرد.

هم‌چنین پروژه‌های متفاوتی نظیر طراحی نما، پلان، داخلی و یا پکیج طراحی داخل سایت قرار می‌گیرد و دست معماران را باز خواهد گذاشت که با توجه به زمینه فعالیت و تواناییشان در هر کدام از این مسابقات شرکت کنند.

اکثر پروژه‌هایی که به مسابقه گذاشته می‌شوند به صورت عمومی بوده و هیچ گونه محدودیتی برای شرکت در آن وجود نخواهد داشت.
برای مشاهده نمونه مسابقات برگزار شده می‌توانید به بخش مسابقات طرح تو طرح مراجعه نمایید.

سایت طرح تو طرح
وبسایت طرح تو طرح

 

سایت های کاریابی خارجی

دیگر روشی که آرشیتکت‌های داخل کشور می‌توانند به صورت ریموت و فریلنسری کسب درآمد نمایند، اخذ پروژه‌هایی است که در سراسر کشور داخل سایت‌های خارجی قرار می‌گیرد. از آن جایی که کارفرمایان از اقسا نقاط جهان می‌توانند پروژه خود را تعریف نمایند، تعدد و گستردگی آن‌ها بسیار زیاد خواهد بود.
گفتنی است برای دریافت پروژه و ارتباط با کارفرما نیاز به فراگیری زبان انگلیسی به میزان لازمه خواهد بود.
دیگر چالشی که معماران مقیم کشور با آن طرف هستند دریافت هزینه طراحی است که نیاز به ایجاد حساب بین‌المللی دارد.
با گذراندن چالش‌های این چنینی و هموار شدن راه گرفتن پروژه در خارج از کشور به این طریق، می‌توانید ارتباطات خود را در سطح بین‌المللی گسترش داده و درآمد قابل توجهی کسب نمایید.
در این بخش به معرفی برخی از سایت‌های کاریابی جهانی اشاره کردیم.

نمونه سایت های خارجی:

  • آپ ورک
  • Peopleperhour
  • فایور
  • گورو
  • 99 دیزاین

سایت فریلنسری معماری

سایت houzz

وبسایت Houzz به صورت تخصصی در زمینه معماری مشغول به فعالیت است که خدمات مختلفی را به قشر علاقه‌مند در حوزه معماری و طراحی ارائه می‌دهد. یکی دیگر از کاربردهای این وبسایت امکان ارتباط با کارفرمایان و طراحی پروژه‌های آنان است.
هم‌چنین به واسطه این سایت می‌توانید برای تمامی بخش‌های خانه نمونه‌های معماری مختلف را رصد کرده و به راحتی از پروژه‌های دیگر آرشیتکت‌ها ایده‌برداری کنید.
رابط کاربری بسیار روان و ساده سایت houzz این امکان را برای شما فراهم کرده تا بتوانید به راحتی به تمامی بخش‌ها دسترسی پیدا کنید و از محیط آن لذت ببرید.

شما در این سایت پس از ایجاد حساب کاربری می‌توانید سوابق کاری و رزومه خود را بارگذاری کنید و راه‌های ارتباطی خود را داخل آن درج نمایید.
کارفرمایانی که نیاز به طراحی برای پروژه خود دارند با شما ارتباط برقرار خواهند کرد.

در رابطه با کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این وبسایت، به مقاله معرفی houzz مراجعه نمایید.

سایت معماری houzz
سایت houzz

 

سایت Architizer

یکی دیگر از سایت‌های کاربردی برای فریلنسرهایی که در زمینه معماری مشغول به فعالیت هستند، Architizer است.
در این سایت پروژه‌های معماری مختلفی توسط کارفرمایان قرار داده شده است که معماران و آرشیتکت‌ها می‌توانند بر اساس شرایط مشخص شده و میزان تطابق آن با مهارت فردی پیشنهاد خود را ثبت نمایند و به این طریق کسب درآمد کنند.
هم‌چنین این سایت به دلیل این که به صورت تخصصی در حوزه معماری فعالیت دارد، خدمات مختلف و جذابی را به معماران ارائه خواهد داد که می‌تواند برای شما مفید واقع شود.
به فرض مثال شما می‌توانید پروژه‌های مختلف معماری را مشاهده کرده و با ایده‌های متفاوت آشنا شوید.

سایت معماری architizer
سایت architizer

 

نتیجه گیری

علاوه بر سایت‌های ذکر شده، انجمن‌ها و گروه‌های آنلاین نیز وجود دارند که می توانید در آنها به دنبال پروژه‌های فریلنسری باشید.
در مجموع برای کار به صورت فریلنسری راه و روش‌های زیادی وجود دارد اما نیاز به فعالیت و برندسازی حوزه تخصصی شماست تا بتوانید اعتماد کارفرمایان و سازندگان را جلب نمایید و به این طریق بتوانید به درآمد قابل قبولی دست پیدا کنید.

در این راستا طرح تو طرح به شما کمک خواهد کرد تا بدون محدودیت خاصی، طراح پروژه‌های معماری شاخص در کشور باشید و بتوانید به صورت مستمر در این راستا گام بردارید.

برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)