اخذ دستور نقشه

اخذ دستور نقشه، خواندن آن و نحوه استعلام

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۳۹۶-۰۱-۰۲

مراحل اخذ دستور نقشه شهرداری

اگر در صنعت ساختمان فعالیت می‌کنید، خواه معمار باشید و خواه سازنده، عبارت "اخذ یا دریافت دستور نقشه" زیاد به گوشتان خورده است. دستور نقشه (یا در بعضی نواحی، دستور تهیه نقشه) یکی از اصلی‌ترین مدارک ساختمان هنگام تخریب و نوسازی است. در این مقاله می‌خواهیم به این بپردازیم که دستور نقشه چیست، نحوه خواندن آن را توضیح دهیم و همچنین مروری اجمالی بر نحوه دریافت دستور نقشه و مدت زمان صدور دستور نقشه داشته باشیم.


دستور نقشه چیست؟

اولین گام برای شروع ساخت‌وساز یک ساختمان، دریافت و تهیه دستور نقشه آن است. دستور نقشه در واقع نحوه تهیه نقشه‌های معماری یک ساختمان را تعیین می‌کند. شهرداری تهیه دستور نقشه را به این دلیل به یک قانون تبدیل کرده است که از ایجاد اغتشاش در شهر هنگام ساختمان‌سازی جلوگیری کند و موارد ساخت‌وساز ساختمان و محدوده ملک مشخص باشد. از موارد ذکر شده در دستور نقشه می‌توان به حجم تراکم، سطح اشغال، میزان اصلاحی، ملاک تراکم، نحوه تامین پارکینگ و ... اشاره کرد. در مقالات گذشته به بررسی برخی از این مفاهیم و نحوه استعلام یا محاسبه آن پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم در صورت عدم اطلاع از این مفاهیم با کلیک بر هر مورد، اطلاعات‌تان را تکمیل کنید تا در ادامه مقاله که به نحوه خواندن دستور نقشه می‌پردازیم، اطلاعات جدید را راحت‌تر متوجه شوید.

نحوه محاسبه تعداد پارکینگ

در نظر داشته باشید اگر قصد ورود به ساخت و یا مشارکت در ساخت دارید، اولین اقدام‌تان باید استعلام دستور نقشه باشد و یا قرارداد خود را منوط بر تهیه دستور نقشه مطلوب تنظیم کنید. همان طور که در مقالات گذشته که به خرید و فروش و در کل، فعالیت در صنعت ساختمان پرداخته‌ایم گفته شده است، یک مشاور مطمئن و باتجربه در این موقعیت می‌تواند نجات‌دهنده شما و سرمایه زندگی‌تان باشد. پیشنهاد می‌کنیم از خدمات متنوع شرکت مهندسی تُکا جهت سرمایه‌گذاری مطمئن و بی‌دردسر استفاده کنید.


نحوه خواندن دستور نقشه

مواردی که در دستور نقشه زیر با خط قرمز مشخص شده است، به صورت مجزا به شما توضیح داده خواهد شد؛

مثال دستور نقشه

  1. شماره پرونده:با وجود آنکه شهرداری در تمام بخش‌هایش همچون اداره نوسازی، اداره درآمد و ... از کد شناسایی ملک (همان کد ملک و بلوک) استفاده می‌کند اما در قسمت شهرسازی، ملک توسط شماره پرونده شناسایی می‌شود که در بالای دستور نقشه هم درج شده است.
  2. تاریخ صدور دستور نقشه: دستور نقشه اخذ شده از این تاریخ به مدت 6 ماه اعتبار خواهد داشت و در صورت تغییر قوانینی که مربوط به ساخت هستند، ساختمانی که دستور نقشه آن قبل از تغییر قانون اخذ شده باشد، شامل آن قانون نمی‌شود مگر آنکه اعتبار دستور نقشه منقضی شود و نیاز به اخذ یک دستور نقشه جدید باشد. البته در بعضی موارد هم تاریخ درخواست را ملاک عمل قرار می‌دهند که در مورد ششم توضیح خواهیم داد.
  3. کد شناسایی ملک: کد شناسایی ملک همان کد ملک و بلوک است که از طریق پلاک آبی ملک و یا مشخص کردن محدوده قرارگیری ملک در نقشه مشخص می‌شود و شهرداری نیز با استفاده از همین کد، املاک را شناسایی می‌کند.
  4. پلاک ثبتی ملک: این پلاک توسط اداره ثبت صادر می‌شود. این شماره روی سند نوشته می‌شود.
  5. نوع درخواست: انواع پروانه از قبیل تخریب و نوسازی، تغییر نقشه، توسعه بنا، تعمیرات اساسی و ... وجود دارد. قاعدتا نوع درخواست شما برای مشخص کردن اقداماتی که قصد انجام آن را دارید، باید مشخص شود.
  6. تاریخ درخواستی: تاریخی است که شما اقدام به درخواست دستور نقشه کرده‌اید و همان طور که بالاتر ذکر شد، گاهی برای بررسی مشمول بودن یا نبودن تغییرات قانون‌های ساخت‌و‌ساز، ملاک عمل قرار می‌گیرد.
  7. نام متقاضی: نام متقاضی، یا نام مالک آن ملک است و یا کسی که از مالک وکالت گرفتن دستور نقشه دارد. برای صدور پروانه نام تمامی مالکین به تفکیک ذکر می‌شود و رضایت همگی آن‌ها، هر چند سهم بسیار اندکی از ملک داشته باشند، الزامی است اما برای درخواست اخذ دستور نقشه ذکر تنها یک نام کافی است.
  8. ابعاد طبق سند: ابعاد ملک مطابق با سند آن.
  9. ابعاد طبق وضع موجود: ابعادی که مامور بازدید بعد از بررسی ملک ثبت می‌کند.
  10.  ابعاد گذر اصلاحی: ابعادی است که گذر بعد از اصلاحی خواهد داشت.
  11.  ابعاد باقی‌مانده پس از اصلاحی: ابعاد ملک پس از رعایت عقب‌نشینی‌های مندرج در دستور نقشه.
  12.  ابعاد دیگر: ابعادی که ملاک تراکم بر اساس آن تایید می‌شود.
  13.  عرض گذر اصلاحی
  14.  توضیحات طرح تفصیلی بر و کف: توضیحاتی است که کارشناس بر و کف برای نحوه تغییر اصلاحی و استعلاماتی که صورت گرفته است، می‌دهد.

    نحوه درخواست صدور نقشه

برای درخواست صدور دستور نقشه، مالکین و یا کسی که از آن‌ها وکالت دارد می‌تواند به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کند و برای اخذ دستور نقشه خود درخواست بدهد. همچنین اگر شخص گفته شده، حساب کاربری فعالی در پنل "تهران من" داشته باشد، می‌تواند درخواست صدور دستور نقشه را غیرحضوری و آنلاین نیز بدهد.

درخواست مشاوره


مدت زمان صدور دستور نقشه

با توجه به فاکتورهای متفاوت همانند استعلام از اداره‌های مختلف برای صدور دستور نقشه و یا عدم تطابق ابعاد ملک ذکر شده با واقعیت و مشکلاتی از این قبیل، امکان دارد از زمان درخواست صدور دستور نقشه تا اخذ آن، مدت زمانی طولانی سپری شود. معمولا این مدت در ملک‌های بدون اشکال، سه هفته است که گاه در دو هفته هم مالک توانسته است دستور نقشه خود را اخذ کند اما درخواست‌کننده بعضی پرونده‌های پر چالش، با یک سال تاخیر موفق به اخذ دستور نقشه شده‌اند.

مدت زمان صدور دسته نقشه


نحوه استعلام وضعیت دستور نقشه

برای اطلاع از اینکه دستور نقشه ملک شما در کدام مرحله است، می‌توانید با شماره گیری #3*1*137* در گوشی موبایل خود و سپس وارد کردن شماره پرونده (که در بالاتر توضیح دادیم ملاک کار شهرسازی می‌باشد) اطلاعات لازم را دریافت کنید.


مراحل بعد از اخذ دستور نقشه

مراحل پس از اخذ دستور نقشه

شما پس از دریافت دستور نقشه باید وارد فاز اول طراحی معماری بشوید. همان طور که گفته شد، دستور نقشه، اطلاعات ساختمانی که می‌توانید بسازید را به شما خواهد داد. مثلا شما خواهید دانست که اجازه دارید در ملک خود، یک ساختمان 5 طبقه روی همکف با سه عدد زیرزمین بسازید. با تصمیم بر اینکه چند واحد در این مجتمع خواهد بود، پهنه وقوع ملک و کاربری آن، حداقل تعداد پارکینگ مورد نیاز نیز مشخص خواهد شد. در این مرحله شما باید به دنبال یک معمار خوش‌ذوق باشید تا با طراحی پلان و نمای مناسبی که مرحله کنترل نقشه و تاییدیه کمیته نما را پشت سر بگذارد، مراحل بعدی کار را جلو ببرید. اما چرا دنبال یک معمار باشید؟ شما می‌توانید با وارد کردن پروژه خود در سایت طرح تو طرح، با یکبار هزینه، ده‌ها طرح و ایده برای نما و پلان خود از چندین طراح و شرکت معماری توانا در سرتاسر کشور دریافت کنید. نمونه‌های مسکونی، ویلایی یا اداری این سایت را با کلیک بر هر دسته‌بندی ذکر شده می‌توانید مشاهده کنید.

همچنین طرح تو طرح به شما این امکان را می‌دهد تا آنلاین و فوری، هزینه‌های معماری پروژه خود را برآورد کنید؛ یعنی با استفاده از قابلیت قیمت طراحی آنلاین طرح تو طرح، اطلاعات پروژه خود را وارد می‌کنید و نیازهای معماری خود را درخواست می‌کنید؛ مخصوص پروژه شما و مدارک مورد نیازتان، حدود قیمت و دستمزد مدارک معماری پروژه مشخص خواهد شد.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

 

فراخوان مسابقات معماری

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)