حسین امانت معمار

حسین امانت: معمار برج آزادی و اسطوره معماری ایران

نویسنده:

محمدرضا لعلی مفرد

۱۴۰۳-۰۱-۲۲

حسین امانت، معمار برجسته ایرانی، در ۲۸ شهریور ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. او در خانواده‌ای بهایی پرورش یافته بود و پدرش اهل کاشان و مادرش اصالتی کاشانی-همدانی داشت.
او از همان دوران کودکی علاقه و استعداد خود را در زمینه نقاشی و طراحی نشان داد. 

امانت پس از گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه در دبیرستان البرز، به توصیه پدرش رشته مکانیک دانشگاه فنی تهران را برگزید اما به دلیل خشک بودن رشته و سازگار نبودن آن با روحیات او علاقه چندانی نسبت به مکانیک پیدا نکرد.
در همان دوران تحصیل با دانشجویان معماری دانشگاه تهران آشنا شد و همین آشنایی منجر به تغییر مسیر زندگی‌اش گردید.در نهایت در سال ۱۳۴۱ وارد دانشکده هنرهای زیبا شد و در رشته معماری به تحصیل پرداخت.
مهندس حیدر قیایی و مهندس هوشنگ سیحون که جزو معماران به نام کشور به شمار می‌روند از اساتید حسین امانت بودند و تاثیر به سزایی در رشد هنر معماری ایشان ایفا کردند.
در همان زمان دانشجویی پس از مکاشفه زیاد و بررسی ساختمان‌ها و بناهای متفاوت، دید ایشان نسبت به بناهای ایرانی تغییر کرد و در این مسیر از معماران گذشته درس‌های بسیاری آموخت.

طراحی برج آزادی و سرگذشت حسین امانت پس از آن

حسین امانت در سال ۱۳۴۶، در حالی که تنها ۲۴ سال سن داشت و قصد مهاجرت به کشور آمریکا جهت ادامه تحصیل داشت، با آگهی طراحی برج شهیاد روبرو شد و به همراه هم دانشگاهیان خود تصمیم به مشارکت در مسابقه کرد.
از این رو در منزل پدری خود استودیوی کوچکی ایجاد کرد و شروع به کار بر روی پروژه کرد.
به گفته خود مهندس امانت چند هفته مشغول به کار بود و در روزهای آخر به صورت مداوم و شبانه روزی قبل از موعد تحویل، در حال نهایی کردن طرح خود بود.

سپس طرح مهندس امانت در حالی که اولین پروژه معماری ایشان بود از میان 26 طرح ارسالی، به عنوان طرح اول انتخاب شد.

این طرح که تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و عناصر مدرن بود، به سرعت به یکی از نمادهای مهم ایران تبدیل شد و تا به امروز نیز به عنوان یکی از شاخص‌ترین آثار معماری معاصر ایران شناخته می‌شود.

خود ایشان در رابطه با برج آزادی اذعان داشت که جوهر فرهنگ ایرانی در دل این بناست و همین امر باعث شده تا مردم این اثر را از خودشان بدانند.

گفتنی است طرح از لحاظ اجرایی پیچدگی‌های زیادی را شامل می‌شد. به فرض مثال مقرر شد تا در نمای پروژه برای اولین بار از سنگ مرمر سفید استفاده گردد که تا قبل از این سابقه اجرا نداشته است.
در نهایت مورخ بیست و چهارم مهرماه 1350 طی مراسمی از برج شهیاد (برج آزادی کنونی) رونمایی شد و مورد تمجید و ستایش زیادی قرار گرفت.
به حدی طراحی برج آزادی سمبل کشور ایران به شمار می‌رفت که تصویر آن بر روی اسکناس‌های 200 ریالی آن زمان چاپ شد.
بعد از طراحی پروژه موفقیت آمیز شهیاد پیشنهاد پروژه‌های بزرگی به استاد امانت داده شد که از جمله این پروژه‌ها می‌توان به طراحی بخشی از دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد.
در سال 1357 برج شهیاد به عنوان محلی برای تجمع انقلابیون انتخاب شد و همین امر دلیل اصلی تغییر نام برج شهیاد به برج آزادی پس از انقلاب بود.
پس از مهاجرت مهندس امانت پروژه‌های معماری مسکونی و تجاری متعددی در خارج از کشور را عهده‌دار شد و مجددا فرصت پیدا کرد تا هنر معماری خود را در مقیاس بزرگ‌تر، در دیگر کشورها به نمایش بگذارد.

آثار معماری حسین امانت

فعالیت معماری حسین امانت تنها به برج آزادی ختم نشد و در ادامه توانست آثار برجسته دیگری در ایران و خارج از کشور خلق نماید.
ساختمان ابن سینا در دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۵۴)، کتابخانه ملی ایران (۱۳۵۶)، ساختمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (۱۳۷۵)، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و شهرک تفریحی دریاکنار از آثار معماری مهندس امانت در داخل کشور بودند.
در سال 1376 به کانادا مهاجرت کرد و در شهر ونکوور مستقر شد. ایشان در خارج از کشور هم پروژه‌های مسکونی و تجاری متعددی را طراحی کرد.

کتابخانه مرکزی شهر سیچوان چین، کتابخانه مرکزی رادیو و تلویزیون چین در شهر پکن، ساختمان‌های مرکز جهانی بهایی در حیفا اسرائیل از جمله ساختمان بیت‌العدل، مرکز بهاییان در تگزاس آمریکا، ساختمان سفارت ایران در پکن، مشرق‌الاذکار در ساموا، آسمان خراش هاریزونس در سن دیگو، ساختمان لگاسی در برنابی کانادا و دفتر معماری شخصی خود در ونکوور از آثار معماری مهندس حسین امانت در خارج از کشور به شمار می‌روند.

سفارت ایران در پکن

سفارت ایران در پکن که توسط استاد امانت طراحی شده است در سال 1383 میلادی ساخته شده و جزو آثار منحصر به فرد در شهر پکن به دلیل تفاوت‌هایی که این بنا دارد به شمار می‌رود.
گفتنی است این بنا از سبک معماری سنتی ایران الهام گرفته شده و در نهایت منجر به خلق فضایی زیبا و خاص از حیث معماری گشته است.
محیط‌های مختلف این مکان تنها به ساختمان اصلی ختم نخواهد شد و شامل فضاهایی نظیر مدرسه، باشگاه و استخر هم خواهد بود.

ساختمان ابن سینا

ساختمان ابن سینا در دانشگاه صنعتی شریف دیگر آثار مهم معماری حسین امانت محسوب می‌شود که در سال 1354 ساخته شده است.
گفتنی است این محیط دارای بخش‌های متعددی نظیر کلاس‌های عمومی، کتابخانه، آمفی تئاتر و … است که به اقتصادی ترین شکل فضاهای مورد نیاز برای دانشگاه را تامین کرده است.
گفتنی است طرح ساختمان ابن سینا برگرفته از مدارس سنتی ایرانی است.

سبک معماری حسین امانت

سبک معماری حسین امانت تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و عناصر مدرن است. او در آثار خود از عناصر و مفاهیمی مانند طاق، ایوان، گنبد و هندسه اسلامی استفاده می‌کند و آن‌ها را با عناصر مدرن مانند بتن و فولاد ترکیب می‌کند. امانت معتقد است که معماری باید با فرهنگ و تاریخ هر کشور مرتبط باشد و هویت ملی را منعکس کند.

جوایز و افتخارات حسین امانت

حسین امانت در طول دوران حرفه‌ای خود جوایز و افتخارات متعددی را دریافت کرده است که در ادامه به بخشی از این دستاوردها اشاره خواهیم کرد.

  • دریافت مدال هنر از وزارت معارف ایران در سال 1971
  • دریافت مدال سلطنتی پهلوی برای طراحی برج شهیاد ( آزادی ) در سال 1975
  • دریافت جایزه تاکر برای تعالی معماری در سال 1985
  • برتری در طراحی ساختمان سنگ مرمر در مسابقات یونان در سال 1995
  • کسب جایزه موسسه بتن آمریکا در سال 2001

تاثیرات معماری حسین امانت

حسین امانت یکی از تاثیرگذارترین معماران معاصر ایران است. آثار او به عنوان نمادی از معماری ایرانی در سراسر جهان شناخته شده‌اند و الهام‌بخش بسیاری از معماران جوان بوده‌اند. امانت همچنین با تاسیس بنیاد Amanat Foundation در سال ۱۳۸۴، به دنبال ترویج فرهنگ و معماری ایرانی در سطح بین‌المللی است.

حسین امانت در سن ۸۱ سالگی همچنان به فعالیت‌های خود در زمینه معماری ادامه می‌دهد و به عنوان یکی از اسطوره‌های معماری ایران شناخته می‌شود.

برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)