شیت‌بندی در معماری

شیت‌بندی در معماری

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۳۹۹-۱۰-۰۶

بعد از اتمام مراحل طراحی ساختمان نوبت به ارائه‌ی طرح شما به کارفرما می‌رسد، در طی جلسه‌ی ارائه، کارفرما نیاز دارد تا تمام نقاط قوت وضعف پروژه شما را ببیند و درباره‌ی آن‌ها تصمیم بگیرد. پس شما می‌توانید با نشان دادن عکس‌های سه بعدی مناسب و دیاگرام‌های تصویری در قالب یک یا چند شیت، جزئیات طرح ساختمان را به آن‌ها شرح دهید. در واقع وظیفه‌ی اصلی شیت، پرزانته‌ی طرح به صورت گویا به کارفرما است. به صورتی که کارفرما قادر به درک وتجسم طرح در ذهن خود باشد.

 

هدف از شیت‌بندی

کلمه sheet   در زبان انگلیسی به معنای کاغذ است و در معماری و گرافیک به هر کاغذی که طرحی روی آن چاپ یا ترسیم شده باشد شیت گفته می شود. شیت‌بندی در معماری به دو نوع دستی وکامپیوتری تقسیم می شود. البته گاهی اوقات هم این دو شیوه در کنار هم استفاده می‌شوند، دسته‌ی اول همان طور که از اسمش پیداست با دست انسان و با وسایل طراحی و ماژیک و آبرنگ مستقیم روی مقوا وکاغذ اجرا می‌شود وکاربردش بیشتر در دانشکده‌های معماری و فضای آکادمیک است. این نوع از شیت بندی هرچند بسیار زیباست وگاهی اندازه‌ی یک تابلوی نقاشی آبرنگ ظرافت دارد اما نکات منفی هم زیاد دارد.

شیت بندی دستی به علت وقت‌گیر بودن و درصد بالا لغزش و خطا دست، محدودیت در تعداد و  scale در فضای حرفه‌ای مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما نوع دوم یعنی شیت کامپیوتری بیشترین مورد استفاده در فضای حرفه‌ای را دارد که ازدلایل آن هم می‌توان به سرعت اجرا، دقت فوق العاده، امکان ایجاد تغییر و زیاد وکم کردن المان‌ها ودقیق‌تر بودن اندازه‌ها اشاره کرد.

اما برای شیت‌بندی کامپیوتری مهم‌ترین نرم افزار فتوشاپ است که برای قرار دادن عناصر گرافیکی در کنار هم مناسب‌ترین گزینه است. علاوه برآن افکت‌های جذابی دارد که در هنگام شیت بستن به کارمی آیند. برای طراحی دیاگرام‌های گرافیکی مناسب‌ترین گزینه Corel Draw و illustrator هستند. از دیگر گزینه‌های مناسب برای طراحی شیت می توان به In Design اشاره کرد که البته کاربرد اصلی آن در طراحی جلد و برشور است. اما فرمت‌های آماده‌اش به کار شیت‌بندی هم می‌خورد.

نکاتی برای شیت‌بندی حرفه‌ای

یک شیت مناسب با بیان گرافیکی عالی وگویا، تاثیر‌گذارتر از چندین ساعت سخنرانی و نوشته برای قانع کردن کارفرماست. پس نکاتی را برای داشتن یک شیت و ارائه خوب با هم مرور کنیم.

در یک شیت باید تمامی اطلاعات خوانا و مفهوم باشند و این‌طور نباشد که افزودن جلوه‌های گرافیکی مانع نشان دادن دقیق اطلاعات شیت شود .

کلاژ کردن اجزای شیت بدون هدفمند بودن گرافیک کار نادرستی است. در مواردی که مجبور شویم اجزای شیت را به‌صورت جدا کنار هم بگذاریم باید به‌طور حرفه‌ای و گرافیکی این کار انجام شود و نباید هیچ‌کدام از اجزای چسبانده شده  کنارهم موجب نامناسب به‌نظر رسیدن شیت شود و یا کنده شود .

حدالامکان در تهیه شیت معماری در کادربندی نباید از دور شیت استفاده کرد .

در شیت بندی‌ها نباید از نوشته‌های زیاد استفاده کرد و باید با بیان گرافیکی و ارائه طرح زیبا سخنان خود را در شیت قرار دهیم .

اطراف پرسپکتیوها نباید خالی باشند، اطراف پرسپکتیوهای شیت باید در حد مسیر پیاده و سواره و چگونگی دسترسی‌ها طراحی شوند .

در شیت‌بندی نباید اجزای تکراری استفاده شود مگر در مواردی که روی یک قسمت بخواهیم چند تحلیل و طرح متفاوت داشته باشیم .

اگر در شیت چندین پلان وجود داشته باشد نباید آن‌ها را نزدیک هم رسم نمود، باید فاصله میان آن‌ها وجود داشته باشد جوری که بتوان آن‌ها را از هم تفکیک نمود .

یک پس‌ زمینه‌ی خوب باید عاری از هرگونه زوائد و عوامل مخل حواس و تمرکز بر عناصر اصلی شیت باشد. بعضی‌ها اشتباها رندرهای خود را با شفافیت کم در پس زمینه می‌گذارند. این کار توجه به رندرهای اصلی را کاملاً تهدید می‌کند. بهترین پس‌زمینه‌ها، معمولا پس زمینه‌های روشن هستند. چراکه رنگ‌های کار شما به‌طور واقعی نشان می‌دهند. پس زمینه‌های تیره معمولاً توصیه نمی‌شوند؛ چراکه برای چشم‌های حساس معمولاً باعث ایجاد هاله و خستگی می‌شود.

در ارائه نهایی شیت که با استفاده از فتوشاپ کامل می‌شود، می‌توان از عکس ماکت‌ها برای ارائه بهتر استفاده کرد .

باید از فونت مناسب و زیبا برای ارائه اطلاعات شیت استفاده کرد .

ترکیب رنگی شیت و نوع رنگ‌ها و افکت‌های بکار رفته در آن کار سلیقه‌ای است و می‌تواند بنا به سلیقه طراحان متفاوت باشد. استفاده ی بیش از حد از رنگ ها هم می تواند آثار مخربی به همراه داشته باشد. لذا توصیه می کنیم به منظور جلوگیری از اختلال حواس و توجه از اصل طرح و مدارک فنی، رنگ های زیادی در شیت به کار نبرید. همچنین استفاده ی کم از رنگ هم کارآمد نخواهد بود.

سعی نکنید در جای جای شیت خود نوشته و مدارک فنی قرار دهید. فضایی را نیز برای نفس کشیدن همیشه خالی بگذارید. البته این مقدار نباید بیش از حد باشد. در واقع حد متعادلی از فضای اشغال شده و خالی می‌بایست در شیت وجود داشته باشد. در حالت عکس قضیه اگر فضای خالی بیش از حد در کار وجود داشته باشد نشانگر این است که یا کار به اتمام نرسیده، یا برنامه‌ای برای شیت‌بندی معمارانه نداشته‌اید و یا به اندازه‌ی کافی کار نکرده و برای پروژه‌تان وقت نگذاشته‌اید.

پس شیت‌بندی مناسب را دست کم نگیریم و حتما از طرح مناسب برای انجام دادن شیت‌بندی استفاده کنیم.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)