فراخوان مسابقه معماری

گفت‌وگو با فینالیست‌های مسابقه معماری طراحی نمای شمیران

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۳۹۸-۱۱-۲۸

در روزهای پایانی سال 1400، جلسه‌ی دفاعیه مسابقه طراحی نمای ساختمان اداری شمیران برگزار شد. در این مسابقه، بیش از صد طرح متنوع از نمای این ساختمان توسط معماران و شرکت‌های معماری فعال در طرح تو طرح ارسال شد که دوازده طرح، به انتخاب داور این پروژه معماری، آقای مهندس حسن نیک افکار، مشاوران این پروژه آقای مهندس آریا عسکری و آقای مهندس علیرضا عسکری و همچنین، تیم کارفرمایان به جلسه دفاعیه این مسابقه معماری دعوت شده و فینالیست‌های این پروژه شدند.

به زودی جلسه نهایی انتخاب طرح‌های برتر این مسابقه نیز برگزار خواهد شد. برای اطلاع بیشتر در مورد این مسابقه معماری، پیشنهاد می‌کنیم مطالب بلاگ با برچسب "مسابقه شمیران" را مطالعه کنید. در این برچسب، به تفکیک به موضوعات زیر پرداخته‌ایم؛

تعیین موارد حائز اهمیت در داوری طرح‌های ارسال شده در مسابقه شمیران

تعیین نفرات فینالیست مسابقه معماری شمیران و دعوت به دفاعیه

دلایل رد و یا قبولی طرح‌ها در مرحله انتخاب فینالیست‌ها توسط داوران

هنگام برگزاری جلسات دفاعیه، در فرصت اندکی که دست داد توانستیم با فینالیست‌های محترم مسابقه طراحی نمای شمیران که حضوری به جلسه دفاعیه تشریف آورده بودند، گپ و گفتی داشته باشیم. در این فرصت از ایشان پرسیدیم چرا در مسابقه معماری شمیران شرکت کرده‌اند، از سابقه حضورشان در مسابقات طرح تو طرح جویا شدیم، با هم چالش‌های شرکت در این مسابقه را برشماردیم و نقاط ضعف و قوت هر طراح را از زبان خودش شنیدیم.

در ادامه این مقاله، بخشی از سخنان این همراهان طرح تو طرح را می‌خوانید که بسیار جالب و قابل توجه است.

دلایل شرکت در مسابقه طراحی نمای شمیران از نظر آرشیتکت سید میران عمرانی:

در این مسابقه، علاوه بر ایده‌پردازی، سر شاخه‌های تعیین‌کننده دیگری در طراحی بود که اهمیت آن‌ها در تعریف پروژه و مسابقه به درستی دیده می‌شد؛ یعنی جدای از ایده‌پردازی زیبا و صحیح، باید به مبانی شهری، محدودیت‌های ضوابط اجرایی و خواسته‌های کارفرما هم دقت می‌شد. همین مسائل سبب می‌شود این مسابقه، بهترین گزینه برای افرادی باشد که به دنبال ورود به چالش‌های اجرا و طراحی‌های اجرایی هستند. همچنین خود بنا ویژگی‌های شاخص زیادی داشت؛ سه بر نما، در این موقعیت شهری با تعداد طبقات بالا را کمتر پروژه‌ای دارد. همچنین، به دلیل همین ویژگی‌ها، ما انواع دید را به بنا در پایان کار خواهیم داشت؛ دید افقی، دید عمودی و همچنین دید ناظر تا دید ماتریس شهری. همه‌ی این ویژگی‌ها سبب جذابیت صورت مسئله این پروژه شد تا تصمیم بگیرم برای یافت راه حل معمارانه آن، تلاش کنم. 

چالش‌های مسابقه از نظر آرشیتکت آقای حامد علی‌آبادی، یکی از نمایندگان شرکت معماری توسعه پایدار هزاره سوم:

به نظر من در مسابقه، چالش به معنی سختی و یا مشکل نیست بلکه مسائلی حل‌شدنی تعریف می‌شوند که نحوه پاسخ معمار به آن‌ها، مسابقه را شکل می‌دهد. در این مسابقه ما در نحوه شرکت در مسابقات طرح تو طرح تفاوتی ایجاد کردیم که بزرگترین چالش شرکت ما، مدیریت و برنامه‌ریزی داخلی با توجه به همین تغییرات بود. در گذشته یک یا چند طراح شرکتمان بر روی یک آلترناتیو در مسابقات شرکت می‌کردند. در این مسابقه چهار طراح با چهار آلترناتیو کار کردند که برای مثال یک نفر ایده‌پردازی می‌کرد، نفر دیگری طرح را توسعه می‌داد و یک نفر دیگر رندر یا خروجی نهایی را می‌گرفت. چالش ما مدیریت و ایجاد هماهنگی بین کارهای مختلف چهار طرح بود اما با توجه به قبولی هر چهار طرح در مرحله فینال، فکر می‌کنیم این مسیر را بسیار خوب طی کرده‌ایم.

بسیاری از دوستان نیز، حضور داور را یکی از اصلی‌ترین دلایل ورود به مسابقه اعلام کردند. طرح تو طرح مفتخر است اعلام کند که در مسیر حضور دائمی داور یا مشاور در کنار کارفرما جهت داوری عادلانه و معمارانه در مسابقات، قدم‌های بزرگی برداشته است و امیدواریم از این طریق بتوانیم بهتر و حرفه‌ای‌تر پاسخگوی زحمات شما در هنگام شرکت در مسابقات و ارسال آثار باشیم.

نقاط قوت طرح ارسال شده در مسابقه طراحی نمای شمیران توسط آرشیتکت خانم فاطمه عزیز زاده:

خواسته‌های کارفرما و محدودیت‌هایی که این خواسته‌ها در طراحی به وجود می‌آورد، اولویت طراحی ما بود و به همین دلیل، نقطه قوت طرح خود را، احترام به خواسته‌های کارفرما می‌دانم. برای مثال در شرایط و خواسته های کارفرما ذکر شده بود؛ عدم طراحی تراس یا بالکن، استفاده محدود از سبزینگی، اهمیت نور و دسترسی بالا به بازشو و نور مستقیم جهت طراحی داخلی اپن، ترجیح به نمای خشک و ... . پاسخ به خواسته‌های کارفرما را در اولویت کار خود گذاشتیم و سپس، سعی کردیم بهترین پاسخ موجود را پیدا کنیم و طرح را طبق آن پیش ببریم.

سابقه حضور فعال در طرح تو طرح:

چندین تن از طراحان مسابقه شمیران از همراهان قدیمی و معماران فعال طرح تو طرح بودند؛ شرکت توسعه پایدار هزاره سوم، خانم مهندس فاطمه عزیززاده و آقای مهندس اشکان دلاورنژاد، آقای مهندس امیرسعید ایصالی، آقای مهندس محمودرضا عمرانی و گروه معماری آرکسل از این گروه هستند اما باعث خوشحالی و مسرت اعضای تیم طرح تو طرح است که معمارانی که تازه به این جمع اضافه شده و یا طرح ارسال کرده‌اند نیز توانسته‌اند در این مسابقه درخشیده شده و در شمار فینالیست‌های مسابقه طراحی نمای شمیران قرار گیرند؛ آقای مهندس رضا کاکاوند برای اولین بار در مسابقات طرح تو طرح شرکت کرده بودند و یا آقای مهندس سید میران عمرانی از سال 97 با سایت آشنایی داشته اما بار اولی بود که به صورت کامل در مسابقات ما طرح خود را ارسال می‌کردند.

 

همچنین از آقای مهندس مهدی دانشور، آقای مهندس محمودرضا عمرانی، آقای مهندس علیخانی از گروه معماری آرکسل و آقای مهندس کاکاوند برای نظرات و پیشنهادهای سازنده‌شان در مورد آپدیت‌های سایت کمال تشکر را داریم.

امیدواریم همواره شاهد درخشیدن مهارت‌ها و توانایی‌های معماران این بستر باشیم.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)