کمیته نما تهران و ضوابط آن

بخش چهارم کمتیه نما| مدارک و نقشه‌های الزامی در تکمیل آلبوم نما

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۳۹۸-۱۱-۲۸

نحوه تکمیل آلبوم نما جهت ارائه به کمیته نما شهرداری

در مقالات گذشته‌ی سری کمیته نما، به موارد حائز اهمیت نما، تعاریف عناصر پر اهمیت و باید و نبایدهای آن هنگام طراحی نما پرداختیم. حال وقت آن است که بررسی کنیم برای نمایی که با رعایت احکام کمیته نما طراحی شده، چه اتفاقی میفتد. در ابتدا، شما باید تمامی مدارک الزامی کمیته‌ی فنی کنترل‌کننده‌ی نما را به مسئولان منطقه مربوطه تحویل دهید. اصطلاحاً به مجموعه‌ی این مدارک، آلبوم نما گفته می‌شود.

لیست مدارک مورد نیاز جهت تکمیل آلبوم نما

  1. نقشه‌های معماری مرحله اول ساختمان در مقیاس 1:100 شامل؛ پلان همکف، پلان تیپ یا یکایک طبقات در صورت عدم تشابه پلان‌ها، پلان بام، سایت پلان، مقاطع طولی و عرضی بیان‌کننده موقعیت قرارگیری فضاهای اصلی و همچنین، وضعیت ارتباطات عمودی.
  2. نقشه‌های نماهای اصلی در مقیاس 1:50 و نماهای فرعی در مقیاس 1:100 که در آن مشخصات مصالح ذکر شده باشد.
  3. نقشه موقعیت استقرار ساختمان در محدوده زمین (سایت پلان).
  4. جزییات اتصالات نما به اسکلت ساختمان در مقیاس 1:20 شامل نقشه سازه نگهدارنده نما.
  5. نقشه‌ها و تصاویر سه بعدی از حجم کلی ساختمان که مبین وضعیت استقرار بازشوها، ورودی، بالکن‌ها و سایر احجام شاخص بنا بوده و ضمنا مصالح، بافت کلی نما و رنگ واقعی ساختمان را در آینده در جوار پلاک‌های ساخته شده پیرامونی مشخص سازد. (شامل برش عمودی و افقی از نحوه تعبیه بازشوها در دیوار).
  6. نقشه جزییات اجرایی پیش‌بینی شده برای نما در مقیاس 1:50 شامل کلیه عناصر موجود در نما نظیر؛ فضای ورودی، خط آسمان، بازشوها، بالکن‌ها، احجام عقب‌نشسته و یا برجسته (کنسول)، نرده و جان پناه، سایبان همراه با اندازه‌گذاری کامل.
  7. نقشه چگونگی انطباق و اتصال جزییات اجرایی (قید شده در بند شش) با سازه بنا، نقشه مقطع اجرایی نما همراه با اندازه‌گذاری کامل.
  8. جدول کامل نازک کاری با قید مصالح و مواد و رنگ های مصرفی در هر بخش از نما.
  9. ارائه برنامه و شیوه نورپردازی نما و تصاویری از نورپردازی شبانه ساختمان.
  10. ارائه تصاویری از موقعیت دسترسی ساختمان در حال طراحی و همچنین واحدهای ساختمانی همجوار پلاک متقاضی (2 پلاک از هر طرف) و همچنین ارائه تصاویر سه‌بعدی از طرح پیشهادی، در کنار پلاک‌های همجوار.
  11.  تکمیل و تایید چک لیست طراحی توسط مهندس معمار.

همگی این موارد در فرمت مشخصی قرار می‌گیرند و بعضا به تایید طراح معمار می‌رسند تا کارشناسان در کمیته نما، آن را بررسی کرده و در صورت تایید، مجوزات لازمه صادر شود.

مدارک ذکر شده به شکل زیر در آلبوم نما قرار می‌گیرند. با کلیک بر دکمه پایین می‌توانید نمونه یک آلبوم کامل نما را دانلود کنید.

فرمت ارائه آلبوم نما

توجه کنید که فایل بالا 22 صفحه است اما ممکن است هنگام پر کردن تمامی موارد بالا، تعداد صفحات به 60، 70 یا در کل، تعدادی بالاتر از این فایل مرجع برسد.

همان‌طور که در صفحه سوم آلبوم نمای بالا مشاهده کردید، چک‌لیستی هنگام تهیه و بررسی مدارک بالا وجود دارد که هم باید به تایید معمار و هم به تایید مامور شهرداری مربوطه برسد؛

چک‌لیست بررسی نقشه‌های نما.  

چک لیست بررسی نقشه

در این بخش، هر جا که از کلمات احکام و یا پیشنهادهای کمیته نما استفاده شده، منظور احکام سلبی، ایجابی و پیشنهادهای کمیته نما می‌باشد که به طور کامل در مقاله پیشین، باید و نبایدهای کمیته نما، ذکر شده است.

نتیجه ارزیابی آلبوم نما توسط کمیته نما شهرداری

نتیجه ارزیابی نهایی آلبوم نمای شما، طبق چک‌لیست گفته شده، یکی از چهار مورد زیر می‌باشد؛

  • تایید کامل نقشه‌ها و مدارک
  • تایید نقشه‌ها به شرط انجام اصلاحات مورد نیاز
  • عدم تایید نقشه‌ها به علت وجود ایرادات اساسی
  • ارجاع به کمیته ویژه به دلیل کاربری یا ویژگی خاص بنا

نشست اعضای کمیته نما هر هفته برگزار می‌شود. پس از تحویل آلبوم نما به کمیته نما، به جز در ایام نزدیک به عید که معمولا زمان شلوغی برای انجام کارهای ساختمانی است و ممکن است دریافت تاییدیه دو تا سه هفته به طول بیانجامد، در طول هفته‌ای که کمیته نما تشکیل می‌شود، تاییدیه هم اخذ می‌گردد.

پس از تحویل مدارک نما، همچین فرمی دریافت خواهید کرد:

فرمت نهایی

تنها پس از تایید نهایی کمیته نماست که به پروژه شما، پروانه ساخت خواهند داد. همچنین، شما در حین کار باید به نقشه‌های تایید شده اولیه متعهد باشید و در صورت تغییر در طرح هنگام اجرا، طرح نمای جدید را به تایید دوباره کمیته نما برسانید. در غیر این صورت، دریافت گواهی پایان‌کار مقدور نخواهد بود.

هنگامی که در بستر "طرح تو طرح" برای طراحی نمای پروژه خود مسابقه‌ای راه‌اندازی می‌کنید، می‌توانید ذکر کنید که نفر اول ملزم به تکمیل مدارک جهت دریافت تایید کمیته نما می‌باشد. مثال‌های آن را مشاهده کنید؛

مسابقه بالا، مسابقه نمای اداری شمیران، هنوز پایان نیافته است اما مشاهده می‌کنید که در توضیحات مسابقه ذکر شده؛ نفر برتر براساس انتخاب کارفرما ملزم به ارائه آلبوم نما و اخذ تاییدیه کمیته نما منطقه ۱ شهرداری تهران می‌باشد. بدین منظور مبلغ ۲۰ میلیون تومان در صورت صلاحدید کارفرما به طراح منتخب جهت تهیه آلبوم نما و اخذ تاییدیه از کمیته نما منطقه ۱ نما تعلق می‌گیرد.

در مسابقه پلان و نمای دلارا نیز کارفرمای محترم همین خواسته را داشتند و پرداخت مبلغی از جایزه مسابقه را منوط بر ارسال آلبوم نما و اخذ تاییده کمیته نما توسط معمار طرح برتر دانستند. این مسابقه پایان‎‌یافته است و می‌توانید نتایج مسابقه دلارا را مشاهده کنید.

همین اتفاق در مسابقه طراحی نمای کاشانک هم افتاده است، با این تفاوت که ساختمان مد نظر مراحل اجرایی را نیز کاملا پشت سر گذاشته است. با مطالعه مقاله "اجرای نمای کاشانک" از طرح برتر، طرح اجرا شده و همکاری ایشان با کارفرمای مسابقه جهت تکمیل آلبوم نما و اجرای آن مطلع شوید.

پیشنهاد می‌کنیم شما نیز طراحی نمای خود را به طرح تو طرح بسپارید. با حضور بیش از هفت هزار معمار در این مجموعه، تیم‌های معماری و طراحان خلاق، مخصوص پروژه شما طرح ارسال خواهند کرد تا با دیدن انواع پلان و نما، تنوع در طرح و مصالح و ایجاد کیفیت فضایی‌های مختلف، طرح مطلوب خود را انتخاب کنید. برای اطلاع از قیمت این خدمات، می‌توانید با استفاده از بخش تعیین قیمت طراحی در طرح تو طرح، فوری و رایگان حدود هزینه طراحی پروژه خود را استخراج کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و شما را بیشتر با خدمات "طرح تو طرح" آشنا کنند.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

امیدواریم با خواندن این مقاله، شناخت بیشتری نسبت به نحوه تصمیم‌گیری کمیته نما و دلایل تایید یا عدم تایید طرح نمای پروژه‌ها پیدا کرده باشید. برای باقی اطلاعات مربوطه، بلاگ را پیگیری کنید.

اگر؛

سوالی راجع به این موضوع دارید،

برای طرح نمای خود، دنبال معمار می‌گردید،

در بخش دیدگاه‌های همین مقاله با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)