معیارهای انتخاب یک طرح خوب معماری

معیارهای انتخاب بهترین طرح معماری برای پروژه

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۳۹۷-۱۱-۲۸

نحوه انتخاب بهترین طرح معماری برای پروژه خود 

در این مقاله به این می‌پردازیم که برای تشخیص طرح‌های خوب، چه معیار و ملاکی را باید در نظر بگیریم. قطعا هرکسی با توجه به سلیقه شخصی خود می‌تواند بین طرحی که زیبا در نظر می‌گیرد و باقی طرح‌ها تفاوت قائل شود؛ اما آیا همه‌ی طرح‌هایی که به نظرمان زیبا می‌آیند، طرح‌های خوب و معمارانه‌ای محسوب می‌شوند؟


یک طرح خوب همیشه با نوآوری همراه است.

با پیشرفت تکنولوزی، پتانسیل توسعه طرح‌ها به شکلی که تا دیروز ممکن نبود، فراهم شده است. مصالح جدید، درهای متفاوتی از طراحی پروژه‌ها را برای معماران باز کرده است. نرم‌افزارهای متفاوت، دید بسیار خوبی از انتهای پروژه به ما می‌دهند؛ پس دست طراح برای ایده‌های نو و خلاقانه باز است. شما باید بتوانید برای پروژه خود، طرحی را انتخاب کنید که با توجه به بودجه، نیازها و درخواست‌های شما خلاقانه‌ترین طرح ممکن باشد.

نوآوری در طراحی

در پروژه پکیج معماری ویلای هیربد، واقع در نور چلک چلندر با زیربنای 504 مترمربع، پس از اجرای اسکلت فلزی، مسابقه برگزار شد و با وجود محدودیت‌های طراحی، شاهد استفاده از متریال‌های گوناگون و نوآوری در طراحی هستید. در "طرح تو طرح" با راه‌اندازی مسابقه مخصوص پروژه‌تان می‌توانید هم‌زمان از میان ده‌ها طرح و ایده معماران متفاوت، طرح خود را انتخاب کنید؛ بیش از 6800 معمار خلاق و توانا در این بستر فعالیت می‌کنند.


یک طرح خوب همیشه مفید و نتیجه‌بخش است.

معمار همیشه باید طبق نیاز کاربران، پروژه را طراحی کند و اگر درست این کار را انجام دهد، طرح نهایی برای کاربر خود مفید خواهد بود یعنی؛ از تک‌تک فضاها به درستی استفاده خواهد شد، در پروژه فضای پرت نخواهیم داشت، تمامی نیازها و خواسته‌های کاربر پاسخ داده شده و تجربه حضور در فضا برای کاربر، تجربه‌ای نتیجه‌بخش و غنی خواهد بود.

در "طرح تو طرح" برای هر کارفرمایی که مسابقه‌ای راه‌اندازی می‌کند، پنل پرسش و پاسخی تشکیل می‌دهیم تا معماران بتوانند سوال‌های خود را از کارفرما بپرسند و هر چه بیشتر با نیازهای پروژه و درخواست‌های کارفرما آشنا شوند. همچنین تیم پشتیبانی "طرح تو طرح" در شروع مسابقه، تمامی اطلاعات مورد نیاز معماران را با جزییات در قالب متن، فایل صوتی و یا ویدئویی از کارفرما می‌گیرند و در اختیار معماران قرار می‌دهند تا با کمک این اطلاعات معماران به بهترین پاسخ ممکن در پروژه دست پیدا کنند. در تمامی مسابقات پایان‌یافته "طرح تو طرح" می‌توانید نمونه "اطلاعات پایه" و یا "پنل پرسش‌ و پاسخ" را مشاهده کنید. برای مثال، این عکس محل قرارگیری اطلاعات ذکر شده در مسابقه طراحی نما و پلان دلارا واقع در آجودانیه تهران است:


یک طرح خوب باید قابل فهم باشد.

در طراحی معماری، قابل فهم بودن طرح به معنای طراحی صحیح سیرکولاسیون‌ها و جانمایی فضاهاست یعنی؛ کاربر بدون سردرگمی بتواند از فضاهای مختلف عبور کند و به مقصد برسد، مثلا میهمانان یک خانه بتوانند به راحتی از خارج ساختمان مسکونی وارد لابی شوند، آسانسور یا راه‌پله را ببینند و به واحد مورد نظر بروند. همین طور با در نظر گرفتن فعالیت‌های کاربر در فضا، ریزفضاهای مختلف به درستی در طرح چیدمان شوند، مثلا ساکنین خانه بتوانند بدون پیمودن مسیر طولانی از اتاق‌خواب‌ها به سرویس‌بهداشتی بروند، فاصله آشپزخانه با فاصله مکانی که به عنوان غذاخوری تعبیه شده است، دور نباشد و ... مثال‌هایی از این قبیل بسیار زیاد است و هنگام انتخاب طرح و نقشه‌های پروژه‌تان باید همگی این موارد را در نظر بگیرید.

سیرکولاسیون های متفاوت و جانمایی های متنوعدو پلان بالا برای پروژه طراحی پلان و نمای نیکا فرمانیه با زیربنای 2200 مترمربع ارسال شده است. با وجود سازه مشابه، شاهد تفاوت در چینش ریز فضاها و ایجاد کیفیت‌های گوناگون در پروژه هستید. با راه‌اندازی مسابقه در "طرح تو طرح"، ده‌ها طرح مخصوص پروژه شما ارسال می‌شود که از این طریق می‌توانید انواع جانمایی‌ها و سیرکولاسیون پروژه‌تان را در طرح‌ها ببینید و بهترین را انتخاب کنید.


یک طرح خوب باید بی‌نظیر باشد.

پروژه‌های مختلف همه در تقسیم‌بندی خاصی قرار می‌گیرند، طبق کاربری می‌توانند مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، درمانی و ... باشند. در مثال مسکونی، می‌توانند آپارتمانی، ویلایی، شهرک، مجتمع و ... باشند. در نهایت هر ساختمان در یک بخش به خصوص و از پیش‌تعیین‌شده جای می‌گیرد؛ پس بی‌نظیر بودن در طراحی پروژه یعنی چه؟ پاسخ ما به این سوال این است که با توجه به نوع پروژه شما، مثلا مسکونی آپارتمانی، اهداف طرح تا حد زیادی مشخص هستند، این نحوه رسیدن به اهداف پروژه است که معمولی بودن یا خاص و بی‌نظیر بودن طرح را مشخص می‌کند.

هر معمار، رویه متفاوتی در پاسخ به چالش‌های پروژه و رسیدن به اهداف آن دارد. برای پیدا کردن معماری که بهترین رویه را در پیش می‌گیرد زمانی طولانی و پروژه‌های متعدد نیاز است. شما با راه‌اندازی مسابقه در "طرح تو طرح" می‌توانید در یک زمان رویه‌ی ده‌ها معمار در یک پروژه را مشاهده و بررسی کنید. برای اطلاع از تجربیات و نمونه‌کارهای معماران این بستر، صفحه رزومه طراحان را بررسی کنید.

یک طرح خوب باید عمری طولانی داشته باشد.

هر ساختمان طول عمر مخصوص خود را دارد. این بازه زمانی طبق معیارهای مختلف همچون سبک طراحی، مصالح استفاده شده، میزان مراقبت و نگهداری از ساختمان، میزان سازگاری با شرایط اقلیمی و ... مشخص می‌شود. یک معمار خوب با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، آب‌وهوا و کلا جغرافیای محیط طرح پروژه را ارائه می‌دهد. همچنین، می‌داند که سبک طراحی "مد روز" ماندگار نیست و با مد بعدی، طرح از ارزش میفتد. یک معمار خوب می‌تواند تعادل صحیحی بین استفاده از المان‌های بصری روز دنیا و ارزش‌های زیبایی‌شناختی پایدار ایجاد کند. علاوه بر این، وی با استفاده از مصالح مقاوم در برابر شرایط آب‌وهوایی منطقه در طرح خود، عمر مفید ساختمان را افزایش داده و سبب افزایش سودآوری پروژه برای سازنده یا مالک می‌شود. شما نیز، به عنوان کارفرما، باید بتوانید طرح‌های خوبی را که طول عمر بالایی دارند، تشخیص دهید و برای اجرا انتخاب کنید.

توجه به شرایط اقلیمی پروژهتوجه به شرایط اقلیمی سایت

در پروژه طراحی پکیج شهرک بام مشا، واقع در دماوند و با متراژ 7800 مترمربع، با در نظر گرفتن اقلیم خاص منطقه و شرایط جوی آن، طرح‌های ارزنده‌ای ارائه شد که همگی علاوه بر در نظر گرفتن موارد بالا، از متریال سازگار با محیط و همچنین المان‌های زیبایی روز برخوردار بودند.


در یک طرح خوب، به جزییات همان‌قدر توجه می‌شود که به کلیات طرح.

جزییات در طراحی معماری در ابعاد مختلف معنا می‌شود؛ این جزییات می‌تواند در خصوص تجربه حضور کاربران در فضا باشد، مثلا معمار دقت کند که در ساختمان مد نظر، اکثر ساکنین از چه قشر اجتماعی هستند؟ معمولا چه سن‌وسالی دارند؟ علاوه بر فضاهای معمول یک ساختمان مسکونی، چه نیازهای دیگری دارند؟ جزییات می‌تواند از جنس طراحی المان‌های معماری باشد، مثلا درهای پروژه، پنجره‌ها، نرده‌ی بالکن و ... مدلی موجود در بازار باشد و یا معمار، مخصوص پروژه آن را طراحی کرده و نقشه ساخت داده باشد. جزییات می‌تواند در خصوص فضای سبز پروژه باشد یعنی معمار با مشخص کردن درخت و درختچه‌ای که باید در پروژه کاشته شود، طراحی خود را اعم از فضای خالی اطراف درخت، عمق باغچه‌ای که برای کاشت در نظر می‌گیرد و ... انجام می‌دهد.

توجه به جزییات در طراحی

در پروژه طراحی نما و پلان دلارا، واقع در آجودانیه و با زیربنای 2200 مترمربع، معماران با طراحی جزییات و ایجاد کیفیت‌های فضایی مختلف سبب افزایش بهره‌وری ساختمان و بهبود تجربه حضور در این فضا شده‌اند.


اگر در حال حاضر، می‌خواهید پروژه‌ی ساخت‌و‌سازی را شروع کنید و هنوز مدارک معماری آن را تکمیل نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان "طرح تو طرح" با شماره 22826318-021  تماس بگیرید و یا جهت اطلاع از هزینه حدودی راه‌اندازی پروژه خود در "طرح تو طرح" از بخش تعیین قیمت طراحی استفاده کنید. "طرح تو طرح" با ارائه چندین طرح مخصوص پروژه‌تان، به شما امکان انتخاب طرح برتر از میان ده‌ها طرح و ایده می‌دهد. همچنین، برای انتخاب حرفه‌ای‌تر از میان طرح‌ها، "طرح تو طرح" به کارفرمایان خود خدمات متعددی ارائه می‌دهد که می‌توانید در مقاله انتخاب طرح برتر مطالعه کنید.

اگر؛

برای انتخاب طرح پروژه خود نیاز به مشاوره دارید

هنوز معمار مورد نظر خودتان را پیدا نکرده‌اید

مایل هستید تا حضوری و یا تلفنی، توضیحات بیشتری از روند کاری "طرح تو طرح" کسب کنید

با ما به شماره 22826318-021 تماس بگیرید و یا اطلاعات تماس خود را در بخش دیدگاه‌های همین مقاله درج کنید. بدون اشتراک اطلاعات‌تان، با شما تماس خواهیم گرفت.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)