خدمات منتورینگ در طرح تو طرح

منتورینگ در طرح تو طرح

نویسنده:

محمدرضا لعلی مفرد

۱۴۰۲-۰۷-۲۹

در این مقاله قصد داریم به توضیح کامل منتورینگ در مسابقات معماری طرح تو طرح بپردازیم و با فرآیند کار منتورها آشنا شویم. همین طور به معرفی منتورهای حال حاضر طرح تو طرح خواهیم پرداخت.
اما در ابتدا لازم دانستیم تا توضیحی در رابطه با اصطلاحات منتور و منتورینگ در معماری ارائه دهیم.

منتورینگ چیست و منتور به چه کسی گفته می‌شود؟

به طور معمول منتور به شخصی گفته می‌شود که دارای تجربه و دانش در حوزه‌ای خاص است و توانایی آن را دارد که به افراد دیگر در همان زمینه راهنمایی کرده و در جهت پیشبرد اهداف آن‌ها کمک کند.
منتورینگ هم یک رابطه‌ی حرفه‌ای تلقی می‌شود که طی آن، منتور به دیگر افراد، کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانش خود را در زمینه‌ی حرفه‌ای مشخصی ارتقا دهد. به طور کل منتور نقش راهنما را ایفا خواهد کرد.
گفتنی است به فردی که از دانش منتور بهره مند می‌شود، مِنتی (mentee) نام دارد.
منتورینگ میتواند در زمینه‌های مختلفی صورت بگیرد و بسته به نیاز راهنمایی خواهد بود. اما در مجموع این امر یک‌سری اهداف مشخص را دنبال خواهد کرد.
از این اهداف می‌توان به رشد و توسعه، آموزش و انتقال دانش، راهنمایی و در نهایت حمایت و انگیزه بخشی اشاره کرد.

منتورینگ در معماری به چه معناست؟

منتورینگ در معماری به این معناست که شخص منتور که دانش خاصی در زمینه معماری و طراحی دارد و نسبت به این علم تسلط کافی دارد، منتی را راهنمایی کرده و اطلاعات خود را در اختیار او می‌گذارد.
معمولا در حوزه معماری به این صورت خواهد بود که منتور، کارفرمایان و صاحبان پروژه را راهنمایی خواهد کرد تا در رابطه با طرح‌ها بتوانند از تمامی جوانب نظیر اجرایی بودن طرح مورد نظر، مورد تایید بودن توسط کمیته‌ها و … طرح را مورد بررسی قرار دهند.

منتورینگ در مسابقات طرح تو طرح

حضور منتورینگ در مسابقات معماری می‌تواند کمک شایانی به صاحبان پروژه و کارفرمایان کند و همچنین موجب ارتقای سطح کیفی طرح‌های ارسالی برای پروژه شود. گفتنی است حضور منتور برای معماران و طراحان هم مفید خواهد بود که در ادامه به مزایای آن می‌پردازیم.

همان طور که می‌دانید طرح تو طرح برگزار کننده مسابقات معماری در کشور است که بر اساس موارد طراحی پروژه‌های واقعی کارفرمایان، در زمان مشخص شده طراحان و گروه‌های معماری، طرح‌های خود را ارسال خواهند کرد و به این طریق با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
به دلیل اینکه مسابقات برگزار شده بر اساس پروژه‌های واقعی است، طرح‌های ارسالی باید به نحوی طراحی شوند که اجرایی باشند.
در رابطه با منتورینگ در مسابقات طرح تو طرح باید گفت که برای کارفرمایان و صاحبان پروژه شرایطی فراهم شده تا بتوانند در طول مسابقه از حضور منتور‌های باتجربه بهره‌مند شوند.
نحوه کار به این صورت خواهد بود که قبل از شروع مسابقه، در صورت نیاز کارفرما به منتورینگ، لیستی از منتور‌های فعال در طرح تو طرح در اختیار کارفرمایان قرار می‌گیرد و پس از بررسی رزومه این عزیزان، می‌توانند برای پروژه یک گزینه را انتخاب نمایند.

دکتر کوروش فتحی و مهندس شیخ الاسلام منتورهای مسابقه طراحی مسکونی پلازو

6 مزیت حضور منتور در مسابقات معماری

حضور منتور در مسابقات معماری طرح تو طرح موجب می‌شود تا پروژه در مسیر درست پیش رود و طرح‌ها از منظر تخصصی مورد بررسی قرار بگیرند.
همچنین منتور به دلیل اینکه به قوانین و ضوابط تسلط دارد، از جوانب مختلفی نظیر اجرایی بودن طرح‌ها، آن ها را بررسی کرده و در صورت عدم تطابق با مجوزات لازمه این موضوع را با کارفرما در میان می‌گذارد تا در آینده برای اخذ مجوزات مشکلی پیش نیاید.
از دیگر مزایای حضور ایشان این است که تا حد زیادی از انتخاب سلیقه‌ای طرح ها به عنوان برندگان مسابقه جلوگیری شده و موجب می‌شود تا بر اساس معیارهای حائز اهمیت در حوزه معماری، طرح‌های ارسالی سنجیده شود.
به دلیل دید معماری منتورهای مسابقه به طرح ها باعث می‌شود تا طراحانی به عنوان برنده مسابقه مشخص شوند که نهایت تلاش خود را کرده اند و تمامی اصول معماری را رعایت نمودند. همین امر بیانگر لزوم حضور آن‌ها در پروژه‌های مختلف برای طراحان خواهد بود.
در ضمن با حضور منتور، امکان برگزاری جلسات جهت راهنمایی کارفرمایان برای انتخاب نفرات برتر وجود دارد.
همچنین منتورها در جلسات دفاعیه، کارفرمای پروژه را همراهی کرده و نقطه نظرات خود را با ایشان به اشتراک خواهند گذاشت.

منتور های طرح تو طرح

اکنون می‌خواهیم به معرفی برخی از منتورهای حال حاضر طرح تو طرح بپردازیم و با هر کدام از آن‌ها به صورت مختصر آشنا شویم. با مطالعه این بخش می‌توانید برای پروژه‌های معماری خود بهترین گزینه را انتخاب کرده و از راهنمایی‌های ایشان بهره مند شوید.
شما می‌توانید پس از بررسی رزومه‌ها، از میان آن‌ها منتور مدنظر خود را جهت همراهی شما در طول مسابقه انتخاب کنید.
منتورهای تیم طرح تو طرح عبارتند از:

دکتر کوروش فتحی

دکتر کوروش فتحی در مسابقات زیادی به عنوان منتور حضور پیدا کرده و دانش خود را با کارفرمایان به اشتراک گذاشته است. ایشان تاکنون در 9 مسابقه برگزار شده، به عنوان منتور حضور داشته است.
دکتر فتحی کارشناس ارشد معماری در سال 1376 و کارشناس ارشد طراحی شهری در سال 1380 دارند و همچنین مدرک دکتری خود را در سال 1395 در رشته مدیریت اخذ کردند.
اکنون به برخی از افتخارات و دستاورد های دکتر کوروش فتحی اشاره خواهیم کرد.
طرح برگزیده سینمای آزادی سال 1376
برنده جایزه کیفیت طراحی واحدهای مسکونی بم
برنده جایزه بعد چهارم معماری نمای شهری شهرداری تهران
مقام اول طراحی نماد شهری میدان ورودی شهر قزوین
از 9 مسابقه ای که دکتر فتحی به عنوان منتور در آن حضور داشته 4 مسابقه با همراهی مهندس شیخ الاسلام بوده است که مسابقات رویال، پلازو، گلستان شمالی و تنیا تاون را شامل می‌شود.
5 مسابقه دیگر طراحی ویلا ترنج، طراحی نما تجاری اصطلک ، طراحی نما الهیه ، طراحی ویلا نارنج و طراحی پلان و نما خانه خوب می‌باشد که دکتر کوروش فتحی به عنوان منتورینگ حضور پیدا کرده بود.

 

میتوانید وبسایت رسمی دکتر کوروش فتحی را مشاهده کنید.

دکتر کوروش فتحی

 

مهندس علی شیخ الاسلام

دیگر معماری که تجربه زیادی در حوزه معماری دارد و افتخارات ارزنده‌ای در زمینه طراحی کسب کرده، مهندس علی شیخ الاسلام است که تاکنون منتور 4 مسابقه طرح تو طرح بوده است.
مهندس شیخ الاسلام کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی در سال 1377 دارد که در ادامه به دستاوردها و فعالیت ایشان می‌پردازیم.

سال ۱۳۸۱ کسب رتبه‌ی اول در بخش مسکونی مسابقه‌ی معمار با حضور در تیم مهندسان مشاور پلشیر
سال ۱۳۹۵ کسب رتبه‌ی اول درمسابقه‌ی تقاطع گلشهر و زنجان 
سال ۱۳۹۷ کسب رتبه اول در بخش بازسازی در جایزه‌ی معماری و معماری داخلی ایران 
سال ۱۳۹۷ کسب رتبه اول در مسابقه‌ی ساختمان تحقیقاتی مپنا
سال ۱۳۹۷ جایزه‌ی نامزد آقاخان در رقابت برای عبادتگاه زواره
مهندس علی شیخ الاسلام در هر 4 مسابقه همراه با دکتر کوروش فتحی به عنوان منتور حضور داشته است.
این مسابقات شامل توده گذاری ویلاهای شهرک تنیاتاون، طراحی مجتمع مسکونی رویال، طراحی مجتمع مسکونی palazzo و طراحی پلان و نما پروژه گلستان شمالی بوده است.

مهندس علی شیخ الاسلام

 

مهندس بابک یزدان

مهندس بابک یزدان، یکی دیگر از منتورهای طرح تو طرح به شمار می‌رود که تجربه بالایی در حوزه معماری دارد و فعالیت اجرایی زیادی داشته است و سابقه فعالیت در کشورهای آمریکا و امارات را در رزومه خود دارد.
تحصیلات مهندس یزدان کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی است.
همچنین موسس دفتر معماری اهورا است که از این طریق طراح، مجری و سازنده پروژه‌های مختلف صنعتی، اداری و مسکونی متعددی بودند.
ایشان تاکنون منتور 3 مسابقه برگزار شده در پلتفرم طرح تو طرح بوده است.
مسابقاتی که مهندس بابک یزدان به عنوان منتور در آن حضور داشته اند شامل: طراحی نما آتریسا ، طراحی ساختمان مسکونی MG و طراحی ویلا نارنج بوده است.
گفتنی است پروژه طراحی ویلا نارنج دارای دو منتور بود که دکتر کوروش فتحی هم حضور داشت.

مهندس بابک یزدان

 

مهندس حسن نیک افکار

مهندس حسن نیک افکار دیگر منتور طرح تو طرح است که تجارب زیادی در حوزه طراحی پروژه‌های مختلف را دارد.
ایشان کارشناسی معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال 1385 دارد و از سال 1382 در دفاتر مختلف معماری مشغول به کار شده است.
همچنین در پروژه‌های مختلفی در زمینه‌های مسکونی، اداری، تجاری، درمانی و آموزشی فعالیت داشته است و در اقسا نقاط کشور سابقه طراحی، نظارت و اجرا داشته است.
مهندس نیک افکار تاکنون در مسابقه طراحی نما ساختمان اداری شمیران حضور داشته و در مسابقه طراحی پلان آجودانیه حضور خواهد داشت.
 

مهندس حسن نیک افکار

 

دکتر شهاب میرزاییان مهابادی

دکتر شهاب میرزاییان مهابادی دارای دکتری معماری سال 1392 است و از منتورهای جدید پلتفرم طرح تو طرح می‌باشد.
دکتر میرزاییان موسس شرکت مهندسین مشاور منظر بوم نقش است.
ایشان پروژه‌های اجرایی متعددی در رزومه خود دارد و در طول سال‌های فعالیت به دستاوردهای داخلی و بین المللی حائز اهمیتی دست پیدا کرده است.
از برخی دستاوردهای داخلی او میتوان به کسب رتبه اول در دوازدهمین دوره جایزه معمار در سال 1391، مقام سوم جایزه معمار سال 1393، برنده مسابقه معماری داخلی سال 1394 و کسب مقام دوم معماری داخلی در سال های 1395 و 1396 اشاره کرد.
در رابطه با جوایز بین المللی ایشان می‌توان از نامزد دریافت جایزه فستیوال جهانی WAF 2017، نامزد دریافت جایزه معمار آسیا در سال‌های 2015 و 2017، نامزد 11 رشته جایزه معمار خاورمیانه از 2012 تا 2017 و … نام برد.
همچنین دکتر میرزاییان به عنوان منتور مسابقه جدید طراحی نما ساختمان تجاری لنا حضور خواهند داشت.
میتوانید از اینجا، سایت دکتر شهاب میرزاییان را مشاهده کنید.

دکتر شهاب میرزاییان

 

مهندس یاسمن کاوه

مهندس یاسمن کاوه به عنوان منتور جدید در پلتفرم طرح تو طرح حضور خواهند داشت.
تحصیلات خانم کاوه کارشناسی ارشد معماری است.
همچنین سهامدار و طراح ارشد شرکت مهندسین مشاور نوی می‌باشد و طراح پروژه‌های متعددی در اقصی نقاط کشور بودند.
خانم مهندس از سال 1385 با دفاتر معماری زیادی همکاری داشته و تجارب ارزنده‌ای در این زمینه کسب کرده است.
از جوایز کسب شده ایشان می‌توان به کسب رتبه سوم مسابقه معمار در سال 1383 و کسب لوح تقدیر مسابقه معماری در سال 1385 برای طراحی مجموعه مسکونی اسپیناس اشاره کرد.

مهندس یاسمن کاوه

 

مهندس جعفر امینی

مهندس جعفر امینی یکی دیگر از منتورهای جدید طرح تو طرح به شمار می‌رود.
ایشان بیش از 20 سال تجربه مشاوره و طراحی در حوزه معماری را دارد که به عنوان مدیر دفتر مهندس افشین حجت مشغول به کار بوده است.
گفتنی است طراحی پروژه‌های مسکونی، اداری، تجاری،صنعتی، فروشگاهی، هتل آپارتمان، رستوران‌های سنتی و … را در رزومه خود دارد.
مهندس افشین حجت یکی از معماران نام آشنا کشور به شمار میرود که طراحی پروژه‌های بزرگی را برعهده داشته است.

مهندس جعفر امینی

 

گروه مهندسی سازه رنگین

گروه مهندسی سازه رنگین هم از منتورهای جدید طرح تو طرح به شمار می‌رود.
این مجموعه توسط جمعی از مدیران شرکت‌های مطرح در سال 1390 تشکیل شد.
شرکت سازه رنگین در زمینه طراحی، تولید و پشتیبانی فنی و مهندسی نمای ساختمان مشغول به فعالیت است که تاکنون پروژه‌های مختلفی را عهده دار بوده است.
برخی از پروژه‌های بزرگ که گروه مهندسی سازه رنگین طراحی نمای آن‌ها را انجام داده است عبارتند از: مگامال، برج ایران زمین، پارکینگ مهرآباد، ساختمان کارشو، مجتمع الماس، هتل میزبان و …
گروه مهندسی سازه رنگین به عنوان منتور پروژه در مسابقه جدید طراحی نما کوهک حضور خواهد داشت.
وبسایت گروه مهندسی سازه رنگین را میتوانید مشاهده کنید.

وب‌سایت گروه مهندسی سازه رنگین

 

مهندس آریا عسکری

مهندس آریا عسکری دیگر منتور مجموعه طرح تو طرح است که تاکنون مدیریت طرح و اجرای ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری زیادی را عهده دار بوده است.
تحصیلات مهندس عسکری کارشناسی ارشد عمران است.
ایشان بیش از 10 سال است که به عنوان مجری و مدیر پیمان گروه ساختمانی عسکری مشغول به کار است.
در ضمن به همین عنوان در پروژه‌های مختلفی نظیر کافه گالری هنر، شعبات شیرینی ناتلی و … سابقه فعالیت داشته است.
مهندس آریا عسکری در مسابقه طراحی نما شمیران به عنوان منتور مسابقه حضور داشته است.

مهندس آریا عسکری

 

مهندس حمید کشاورزی پناهی

مهندس حمید کشاورزی پناهی از منتورهای جدید طرح تو طرح است که سابقه زیادی در زمینه ساخت و ساز پروژه‌های مسکونی، تجاری و اداری داشته است.
ایشان مجری پایه یک نظام مهندسی است و مدیر عامل شرکت مهندسی پناهی می‌باشد.

مهندس حمید کشاورزی پناهی

انواع منتورینگ در طرح تو طرح

دو دسته منتور در طرح تو طرح در حال فعالیت هستند. دسته اول منتورهایی را شامل می‌شود که دید معماری بالایی داشته و در این حوزه تحصیلات بالایی داشته و بعضا توانستند جوایز ارزنده متعدد معماری کسب نمایند. این دسته از منتورها می‌توانند کارفرمایان را از منظر طراحی راهنمایی کرده و در انتخاب طرح های منحصر به فرد و خاص کمک کنند.
دسته دوم منتورهای طرح تو طرح افرادی هستند که سابقه اجرایی زیادی داشته‌اند. این دسته از افراد می‌توانند به خوبی طرح ها را از لحاظ اجرایی بودن و اخذ مجوزات لازم بررسی کنند و در این زمینه دانش خود را با کارفرمایان پروژه به اشتراک بگذارند.

جمع بندی

گفتنی است لیست منتورینگ پلتفرم طرح تو طرح در حال گسترش است و در آینده تعدد منتورها بیشتر خواهد شد.
سعی کردیم تا در این مقاله به طور کامل در رابطه با منتورینگ در معماری توضیحات لازمه را ارائه دهیم و کمک کنیم تا کارفرمایان و معماران بتوانند در رابطه این افراد آشنایی نسبی کسب نمایند.
همچنین صاحبان پروژه میتوانند با بررسی این لیست، منتور مدنظر خود را انتخاب کرده تا در طول فرآیند پروژه‌ها در قالب مسابقه از دانش و راهنمایی‌های این افراد بهره مند شوند.
در صورتی که تمایل دارید به عنوان منتور در مسابقات طرح تو طرح شرکت کنید با شماره تماس ۰۲۱۲۲۸۲۶۳۱۸ ارتباط برقرار کرده و در این رابطه اطلاعات لازمه را کسب کنید یا در صورت نیاز فرم تماس با ما را تکمیل نمایید.
اگر فردی را می‌شناسید که علاقه مند به منتورینگ در حوزه معماری است و در این زمینه تخصص دارد، فرم تماس با ما را با ایشان به اشتراک بگذارید تا امکان برقراری ارتباط میسر شود.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)