طراحی ویلا مدرن، طراحي ويلا مدرن، طراحي ويلاي مدرن، طراحی خانه ویلایی مدرن

طراحی ویلا مدرن

نویسنده:

۱۴۰۱-۱۰-۱۳

طراحی ویلا مدرن

امروزه که دنیا در هر زمینه رو به مدرن شدن می‌رود، در دنیای معماری نیز طراحی‌های مدرن برای کارفرمایان و معماران اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

طراحی اصولی و قابلیت اجرا در کنار زیبایی و خلاقیت، معمولا از دغدغه‌های بزرگ کارفرمایان به شمار می‌روند. با توجه به استقبال فراوان از سبک مدرن، طراحی ویلا به این سبک نیز خواهان بسیاری پیدا کرده است. ازاین‌رو، در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به بیان موضوعاتی همچون آشنایی و معرفی طراحی ویلای مدرن، ویژگی‌های این سبک و... بپردازیم.

طراحی ویلا مدرن

انواع سبک طراحی ویلا

آشنایی با سبک‌های متفاوت ویلا، ما را در پیدا کردن نوع ویلای مورد نظر خود یاری می‌کند. سبک‌های اصلی طراحی ویلا شامل موارد زیر می‌شود:

  1. طراحی ویلا مدرن
  2. طراحی ویلا کلاسیک
  3. طراحی ویلا نئوکلاسیک

منظور از طراحی ویلا مدرن چیست

ویلای مدرن را با مینیمال بودن آن می‌شناسند که در ساخت آن، اثری از گچبری‌های متعدد و نقوش پیچیده، طراحی منظم و اشکال متقارن، تزئینات مجلل و... نیست و در عوض استفاده از احجام ساده و زوایا و خطوط، بیشتر به چشم می‌خورد.

در این شیوه از ساخت ویلا، اصول و ضوابط خاصی تعریف شده و بیشترین تلاش در جهت عدم شلوغی محیط و استفاده از المان‌های مدرن صورت می‌گیرد. چیزی که در این نوع از ویلاها بسیار اهمیت دارد، راحتی و بی‌آلایشی در عین لوکس و شیک بودن است.

در واقع آنچه به وفور در طراحی ویلا مدرن به چشم می‌خورد، چیزی جز تناسب و توازن بین اجزا، زیبایی و چشم‌نوازی در عین سادگی نیست.

 

طراحی ویلا مدرن در طرح تو طرح

برونگرایی در طراحی ویلای مدرن

ویژگی برونگرایی در ویلاهای مدرن کاملا نمایان است و باعث هویت بخشیدن به آن می‌شود. به همین منظور در طراحی ویلا مدرن، سعی می‌گردد از طریق به حداقل رساندن موانع دید، ارتباط بیشتر و بهتری با فضاهای خارجی ایجاد کرد.

هماهنگی بین فضاها در طراحی ویلا مدرن

چیزی که باید به آن توجه داشت این است که فضای داخلی و خارجی ویلاهای مدرن باید کاملا با هم هماهنگ باشند؛ باید دقت لازم در طراحی هر دو صورت بگیرد و هیچ کدام از این فضاها ارجحیتی به دیگری ندارد.

طراحی معماری ویلای مدرن، از کمترین پیچیدگی ظاهری برخوردار است و همین سادگی آن سبب شده تا این سبک، بین افراد با سلایق گوناگون طرفدار بسیاری داشته باشد و امروزه تعداد زیادی از کارفرمایان به ساخت و طراحي ويلاي مدرن علاقه‌مند باشند.

طراحی ویلا مدرن در مسابقات طرح تو طرح

قدمت طراحی مدرن ویلا

طراحي ويلاي مدرن سبک و سیاق متفاوتی با ویلای کلاسیک دارد و ریشه آن را می‌توان از انتهای قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم که شروع معماری مدرن بود، دانست. در واقع با ظهور سبک مدرن در دنیای معماری، این سبک از طراحی در انواع ساختما‌ن‌ها همچون آپارتمان، ویلا و... به اجرا درآمد و با استقبال خوبی مواجه شد و محبوبیت پیدا کرد.

توجه به ساخت محوطه در طراحی ویلا مدرن

اهمیت ساخت محوطه مناسب در اطراف ویلاها، موضوع غیرقابل انکاری است. با توجه به اینکه ویلاها، غالبا برای تفریح، استراحت و اوقات فراغت مورد استفاده قرار می‌گیرند، داشتن محوطه زیبا و کاربردی عموما مورد توجه سازندگان در طراحی خانه ویلایی مدرن بوده است.

تنوع محوطه 

در نظر گرفتن فضای سبز حرفه‌ای با کاشت گل و گیاه و تعبیه باغچه، فضای قرارگیری باربیکیو و کباب‌پز، نصب آبنما و آلاچیق، ساخت استخر و جکوزی، استفاده از نمادهای تزئینی و... معمولا در طراحي ويلا مدرن و محوطه‌سازی آن حائز اهمیت هستند.

در مسابقات برگزار شده در طرح تو طرح برای طراحی ویلا مدرن نیز، معمولا هم کارفرمایان و هم معماران به این موضوع توجه خاصی نشان می‌دهند. برای نمونه تعدادی از عکس‌های محوطه مربوط به طراحی‌های مسابقه ویلای زایگان را در ادامه قرار داده‌ایم:

طراحی محوطه زیبا در طراحی ویلا مدرن

طراحی ویلا مدرن مسابقه طرح تو طرح طراحی محوطه

طراحی ویلا مدرن و طراحی محوطه شیک و زیبا

مزایای طراحی ویلا مدرن

سهولت بازسازی

بازسازی این نوع ویلا به نسبت سایر ویلاها آسان‌تر و کم ‌هزینه‌تر است. یکی از موضوعات مهم در هنگام بازسازی، میزان انطباق تغییرات مورد نظر با محیط است که در ویلاهای مدرن به کمک پرهیز از تزئینات پیچیده و تجملاتی، امکان‌پذیر است.

سبک مدرن، دوستدار محیط زیست

سبک مدرن، به دلیل عدم آسیب‌رسانی به محیط زیست، صرفه‌جویی در میزان انرژی، استفاده از نور طبیعی، توجه به مصرف متریال غیرمضر و... سبکی دوستدار محیط زیست شناخته می‌شود.

صرفه اقتصادی در طراحی ویلا مدرن

ساخت و طراحي ويلا مدرن به نسبت سایر سبک‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و عدم وجود المان‌ها، تزئینات، ستون و گچبری‌های هزینه‌بر، ساخت این نوع ویلا را اقتصادی‌تر می‌کند.

عدم محدودیت زمان و مکان در طراحی ویلا مدرن

این سبک از معماری، به مکان یا زمانی محدود اختصاص ندارد و در طول زمان، جذابیت خود را از دست نخواهد داد. سادگی طراحی ویلای مدرن، باعث شده تا در گذر زمان به اصطلاح دمده نشود.

خلاقیت و ابتکار در طراحی ویلا مدرن

 سادگی و عدم پیچیدگی در طراحي ويلا مدرن، امکان طراحی خلاقانه و مبتکرانه را مقدورتر می‌کند. در طراحی‌های مدرن، فرصت چینش و ساخت محیط با ایده‌های جدید، بیشتر در دسترس هستند و نوآوری در طرح‌ها، بسیار به چشم می‌خورد.

طراحی ویلا مدرن زیبا و شیک

طراحی ویلاهای مدرن در طرح تو طرح

آشنایی با طرح تو طرح

پلتفرم طرح تو طرح، بستری برای ایجاد ارتباط میان کارفرمایان و معماران فراهم می‌کند. در طرح تو طرح، پروژه‌های متفاوتی اعم از طراحی ویلا، ساختمان مسکونی، ساختمان اداری یا تجاری و... به مسابقه گذاشته می‌شوند.

در این مسابقات آرشیتکت‌ها و دفاتر معماری بسیاری از سراسر ایران، طرح و ایده‌های خود را برای هر پروژه ارسال می‌کنند. کارفرمایان می‌توانند از بین این طرح‌ها، مناسب‌ترین گزینه را با توجه به شرایط و سلیقه خود انتخاب کنند و تا ۲۰ درصد درخواست اصلاحات داشته باشند. به طور مثال، پروژه ویلای هیربد از جمله مسابقاتی بود که کارفرما، طرح نفر اول را با اعمال مقدار کمی تغییرات، برای اجرا انتخاب کرد.

طراحی انجام شده:

طراحی ویلا مدرن هیربد در نور

 

بعد از اجرا:

مسابقه طراحی ویلا مدرن هیربد در نور در طرح تو طرح

مزیت برگزاری مسابقه

وجود ایده‌های متنوع برای ساخت یک پروژه، نکته مثبتی برای کارفرمایان محسوب می‌شود. عموما معمارها یا دفاتر معماری برای هر پروژه، یک یا نهایتا دو طرح ارائه می‌کنند و همین موضوع، از انعطاف‌پذیری اجرای پروژه می‌کاهد. با برگزاری مسابقه در طرح تو طرح، طرح‌های متنوع و باکیفیتی برای هر پروژه ارسال می‌گردد که به کارفرما کمک می‌کند تا تمامی جوانب کار را از زاویه دید آرشیتکت‌های مختلف ببیند. برای آشنایی بیشتر با این مقوله، توصیه می‌کنیم مقاله "طراحی ویلای خود را به چه کسی بسپاریم" هم مطالعه فرمایید.

 

نمونه مسابقات طراحی ویلای مدرن در طرح تو طرح

مسابقات متعددی برای طراحی ویلا مدرن در طرح‌تو‌طرح برگزار شده که در سایت قابل مشاهده هستند. پروژه‌های نارنج، ترنج، هیربد، نمک آبرود، میگون، شهرک ویلایی بام مشا و... را می‌توان به عنوان مسابقات نمونه طراحی ویلای مدرن در طرح تو طرح نام برد. در ادامه، چند عکس ویلا مدرن ارسال شده در مسابقات را قرار داده‌ایم.

درخواست مشاوره

طراحی ویلا مدرن شیک در شهرک ویلایی در طرح تو طرح

شهرک ویلایی بام مشا طراحی ویلا مدرن

نکات مهم در طراحی ویلا به سبک مدرن

هر سبک از معماری ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارد که با شناخت آنها، به‌خوبی می‌توان سبک مورد علاقه خود را تشخیص داد. نکات زیادی وجود دارد که طراحی ویلاهای مدرن را از سایر سبک‌ها متمایز می‌سازد. برای شناخت بهتر بعضی از این ویژگی‌ها، هر کدام را جداگانه بررسی می‌کنیم.

نوع مصالح مورد مصرف در طراحی ویلا مدرن

سادگی متریال و مصالح مصرفی در طراحي ويلا مدرن به وضوح به چشم می‌خورد. نمای ویلاهای مدرن، عمدتا از سیمان سفید ساخته می‌شود و در ساخت نما و فضاهای داخلی، از شیشه به وفور استفاده می‌گردد. استفاده از شیشه در ساخت و طراحی ویلا مدرن، به ساکنین کمک می‌کند تا با محیط اطراف خود ارتباط موثرتری بگیرند. مصالح دیگری همچون چوب نیز در ساخت این سبک از ویلاها کاربرد بسیاری دارد.

انتخاب رنگبندی درست

در طراحي ويلاي مدرن، معمولا از رنگبندی‌های بسیار متنوع و رنگ‌های تند استفاده نمی‌شود. بیشترین رنگبندی مورد استفاده در این ویلاها، رنگ‌هایی مانند سفید، طوسی، مشکی و... است.

اهمیت رنگبندی در طراحی ویلا مدرن

دقت در انتخاب نوع رنگبندی، کاربرد صحیح رنگ‌ها و نحوه ترکیب آنها با هم، در بخش‌های مختلف ویلای مدرن از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چرا که این رنگ‌ها باید باعث ایجاد ظاهر جذاب و حس آرامش در ساکنین شود و جزئیات ساده اما مهم ویلا را به نمایش بگذارد.

طراحی داخلی در طراحی ویلا مدرن

نورپردازی و جایگذاری صحیح پنجره‌ها

یکی از ویژگی‌های پررنگ در طراحي ويلا مدرن، تعبیه نورگیرهای مناسب و استفاده از نور طبیعی در فضای ویلا است. همچنین منابع نوری در ویلا باید با دقتی بالا انتخاب شوند تا فضای مدرن ویلا را دچار چالش نکنند. استفاده از پنجره‌های متعدد در زوایای متفاوت، به روشنایی و نور بیشتر در فضای کلی ویلا کمک شایانی می‌کند. از این رو، اکثر پنجره‌های ویلاهای مدرن، ابعاد نسبتا بزرگی دارند و محل قرارگیری آنها باید به درستی بررسی و انتخاب شوند. وجود نور طبیعی فراوان در فضای داخلی، حس قرارگیری در طبیعت را به ساکنین القا می‌کند و نشاط و سرزندگی محیط را قوت می‌بخشد. بهره‌گیری صحیح از منابع نور، به کاهش مصرف انرژی هم منجر خواهد شد.

نما در طراحی ویلا مدرن

نما در طراحی خانه‌های ویلایی مدرن اهمیت بسیاری دارد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، شیشه در طراحی نمای این ویلاها پرکاربرد است و ممکن است بخش زیادی از نما را شامل شود. همچنین خطوط صاف و تیز در شکل دادن ظاهر کلی ویلاهای مدرن، تاثیر بسزایی دارند اما در عین حال باید به سادگی نما توجه ویژه‌ای شود. منظور از ساده بودن نما، استفاده از یک نوع متریال نیست؛ بلکه می‌توان از چندین نوع متریال در ساخت نما استفاده کرد اما طراحی آن باید خارج از پیچیدگی و تجملات باشد.

نکته مهم در طراحی نمای ویلای مدرن، توجه به ارتباط و هماهنگی میان اجزا، مصالح، نوع طراحی فضاهای داخلی و خارجی و... با هم است که منجر به ایجاد پیوستگی و هارمونی بصری در دید افراد شود.

انباری و فضای ذخیره‌سازی

همانطور که گفتیم، باید از شلوغ بودن فضای داخلی در ویلاهای مدرن جلوگیری کرد؛ همین موضوع، اهمیت در نظر گرفتن فضای مناسبی به عنوان انباری را در طراحی ویلا مدرن، نشان می‌دهد. فضای ذخیره‌سازی، عموما در اکثر ویلاهای مدرن تعبیه می‌شود تا وسایل کم‌کاربرد و اضافی در آن قرار داده شود.

طراحی براساس پلان آزاد

پلان آزاد به معنای طراحی فضا با ابعاد بزرگ و کمترین محدودیت است و در این طراحی، تلاش می‌شود تا تعداد دیوارها به حداقل رسانده شود. این نوع طراحی که معمولا در طراحي ويلا مدرن شاهد آن هستیم، کمک می‌کند تا دکوراسیون ساده و راحت‌تری برای فضای داخلی درنظر گرفته شود. همچنین امکان تغییر چیدمان از طریق جابه‌جایی مبلمان، وسایل دکوری و... برای جلوگیری از یکنواختی محیط در مرور زمان به سهولت قابل انجام خواهد بود.

نکات قابل ذکر دیگری نیز در طراحي ويلاي مدرن، اثرگذارند که توجه به اهمیت محیط زیست، ارتباط بین فضاهای داخلی و خارجی با هم، امکان گسترش فضاها، درنظر گرفتن بلندی سقف و... از مهم‌ترین آنهاست.

طراحی ویلا مدرن با توجه به نیازهای ساکنین 

معمولا در آغاز طراحی ویلاهای مدرن، تعیین نوع فضاهای مورد نیاز ساکنین با توجه به عملکرد آنها در اولویت است. سوال مهمی که باید در ابتدای طراحی پاسخ داده شود، تعداد نفرات ساکن در ویلا یا در واقع تعداد افرادی است که باید فضاها با توجه به آنها طراحی شود. پس از پاسخگویی به این سوال، لازم است که نوع کاربری و نیاز افراد مشخص شود تا چینش فضایی کاملا منطبق بر عملکرد آنها باشد. یکی از اهداف اساسی طراحی ویلاهای مدرن جدا از راحتی و آسایش، تهیه نقشه اصولی با بهترین دسترسی و مطابق با سبک زندگی افراد ساکن است.

به عنوان مثال در مسابقه طراحی ويلا دهکده شیرین که در طرح‌توطرح برگزار شد، کارفرما تمایل داشت که در صورت امکان برای فرزند پسر مجرد ۱۸ ساله خود، ورودی مجزا در فضای بالا از پایین وجود داشته باشد. کارفرمای این پروژه نهایتا ۴۳ طرح متفاوت دریافت کرد و امکان انتخاب از بین این طرح‌های متنوع باعث شد تا بتواند دقیقا طرح مورد علاقه خود را بدست آورد.

طراحی ویلا مدرن و شیک با ورودی مجزا

اهمیت به طراحی داخلی ویلای مدرن

با توجه به کاربری ویلاهای مدرن و نقش آن در ایجاد آرامش روانی ساکنین، نوع طراحی و دیزاین داخلی ویلا اهمیت بسیاری دارد. طراحی و جانمایی فضاها باید کاملا اصولی انجام شوند تا حس راحتی و امنیت را فراهم کنند و برای انجام فعالیت‌های افراد، چالشی ایجاد نکند.

نکته مهم این است که طراحی داخلی از طراحی خارجی بنا جدا نیست و باید هر سبکی که در اجرای کلی پروژه لحاظ شده است، در فضای داخلی نیز اجرا شود.

عناصر اثرگذار در طراحی داخلی ویلای مدرن

در طراحی داخلی، عوامل و عناصر متعددی تاثیرگذارند که از جمله آن می‌توان به شرایط و ویژگی‌های رفتاری ساکنین، رنگ، نور، بافت، تجهیزات و... اشاره داشت. امروزه طراحی ویلا مدرن دوبلکس، بیشتر از ویلاهای فلت و... انجام می‌شود و همین موضوع باعث شده تا فضاهای مجزا و تفکیک شده‌ای برای ویلا در نظر گرفته شود.

طراحی ویلا مدرن و جانمایی اتاق خواب

 در تعبیه اتاق خواب و استراحت باید نوع رنگ و نور و هماهنگی آنها مدنظر قرار گیرد تا حس راحتی و امنیت را ایجاد کند. داشتن ویو و چشم‌انداز زیبا نیز معمولا برای اتاق‌ها مزیت بزرگی است و به انتقال حال خوب به افراد کمک می‌کند.

طراحی داخلی اتاق خواب در طراحی ویلا مدرن

طراحی اتاق خواب در طراحی داخلی در طراحی ویلا مدرن

آشپزخانه در طراحی ویلا مدرن

آشپزخانه ویلای مدرن، باید به محل نشیمن دسترسی مناسبی داشته باشد و برای جلوگیری از شلوغی محیط، عمده تجهیزات و وسایل آن در کابینت، کمد و قفسه‌ها جای داده شوند. همچنین برای سهولت در کاربری، معمولا میز یا کانتر کوچکی برای صرف وعده‌های غذایی در آشپزخانه‌های مدرن قرار داده می‌شود.

طراحی آشپزخانه در طراحی ویلا مدرن

طراحی فضای نشیمن

فضای نشیمن و پذیرایی که از مهم‌ترین فضاهای عمومی ویلاها هستند، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند. این فضاها عموما برای دورهم‌ نشینی، استراحت، پر کردن اوقات فراغت، صرف غذا و... استفاده می‌شوند و طراحی داخلی آن در حس آرامش افراد تاثیرگذار خواهد بود. به همین جهت این فضاها اغلب به صورت بزرگ و دلباز طراحی می‌گردند.

طراحی داخلی فضای نشیمن در طراحی ویلا مدرن

نگاه مختصر به تفاوت‌های طراحی ویلا مدرن و کلاسیک

در توضیحات بالا به بررسی مفصل ویلاهای مدرن پرداختیم. اما در این بخش به طور مختصر به بعضی از تفاوت‌های ویلای کلاسیک و ویلای مدرن اشاره می‌کنیم.

ظاهر و تزئینات بنا

ویلاهای کلاسیک عموما دارای ظاهری با تزئینات فراوان و پیچیده، گچبری و نقش‌های سنتی، ستون‌بندی‌های متعدد و مجلل هستند. همچنین در این سبک از ویلاها، مجسمه‌های بزرگ و نمادهای زینتی متنوعی برای نشان دادن شکوه بنا به کار برده می‌شوند. در مقابل، ویلاهای مدرن ظاهری ساده و بی‌آلایش و با کمترین پیچیدگی دارند. به عبارتی، در نمای ویلاهای مدرن، از کمترین عناصر تزئینی استفاده می‌شود.

میزان هزینه

ساخت ویلا کلاسیک در برابر ساخت ویلا مدرن، به دلیل داشتن جزئیات و تزئینات بیشتر، هزینه بالاتری خواهد داشت.

نوع نما

در طراحی نمای ویلاهای کلاسیک، بیشتر شاهد اشکال منحنی و متقارن هستیم؛ در صورتیکه ویلاهای مدرن، نمایی با اشکال گوشه‌دار و خطوط تیز دارند. عدم تقارن در نمای مدرن به وضوح دیده می‌شود.

نوع متریال کاربردی

استفاده از برخی متریال‌ها مانند سنگ در طراحی ویلای کلاسیک بیشتر به چشم‌ می‌خورند تا نمادی از شکوه، جلال و ابهت ساختمان باشد اما در طراحی خانه های ویلایی مدرن معمولا سیمان سفید، چوب و شیشه پرکاربردترند تا حس سادگی و راحتی را به خوبی القا کنند. مصالح مصرفی در سبک کلاسیک، تنوع کمتری نسبت به متریال مورد مصرف در سبک مدرن دارند.

به طور کلی امروزه ویلاهای کلاسیک نه‌تنها از محبوبیت کمتری برخوردارند بلکه در روال‌های اجرایی و مجوزی نیز با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند. این موضوع نیز به فراگیرتر شدن ویلاهای مدرن کمک شایانی کرده است.

سخن پایانی

به هر شکل، سبک‌های متفاوت ویلا و ساختمان‌سازی طرفداران خاص خود را داشته و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند. بیشترین عامل موثر در ساخت بنا با هر سبکی از معماری، سلیقه کارفرما و معماران است. برای هر زمین، می‌توان طرح‌های متعدد و متنوعی را طراحی کرد تا بهترین گزینه برای اجرا انتخاب گردد.

طرح تو طرح با برگزاری مسابقات، به دسترسی کارفرمایان به طراحی‌های گوناگون معماران کمک می‌کند و فرصت پیدا کردن بهترین طرح برای اجرا را در اختیار کارفرمایان محترم قرار می‌دهد. با ورود به قسمت مسابقات در سایت، می‌توانید مسابقات برگزار شده طرح تو طرح برای طراحی ویلا را ببینید. همچنین برای ثبت مسابقه جدید طراحي ويلاي مدرن مانند طراحی ویلای مدرن فلت، طراحی ویلا مدرن دوبلکس و... با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

دریافت فایل مجله

همچنین جهت ارتباط با مجموعه طرح تو طرح در خصوص کسب اطلاعات بیشتر، رفع ابهامات خود یا انتقادات و پیشنهادات می‌توانید نسبت به تکمیل فرم تماس با ما اقدام نمایید.

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)