طرح تو طرح|مینیمال|معماری|طراحی|مینیمالیسم

سبک معماری مینیمالیسم | شکوهِ سادگی

نویسنده:

۱۳۹۹-۱۰-۰۱

 

ساده‌گرایی، مینیمالیسم یا «هنر کمینه» یک مکتب‌هنری است، که بر اساس سادگی و بدون هیچ پیچیدگی است.

تاریخچه سبک مینیمالیسم

 

سبک معماری مینیمالیسم در سال 1920 با پیشگامی چند تن از معماران آغاز شد. لودویگ میس ون در روهه Ludwig Mies van der rohe |  از اولین معمارانی بود که از اصول مینیمالیسم در طراحی‌های خود استفاده کرد. طراحی مینیمال به شدت تحت تاثیر معماری سنتی ژاپن قرار دارد. طراحی‌های او عمدتاً شامل سقف‌های مستطیلی ساده، پلان‌های بدون پیچیدگی و بدون تجملات است.

مفاهیم معماری مینیمال

 

از اصول معماری مینیمال می‌توان سادگی در عملکرد و فرم، فضاهای تمیز و پرنور، پوشش ساده دیوارها و استفاده از حداقل امکانات را نام برد. هدف در مینیمالیسم خلق فضاهای جذاب و پر مفهوم در عین سادگی با استفاده از حداقل امکانات می‌باشد. هنرمند مینیمال با حذف چیزهای اضافه و غیرضروری به خلق فضا می‌پردازد.

« آنچه به آن می‌نگرید، همان چیزی است که روبروی شما قرار دارد. »

از ویژگی‌های این سبک از معماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اشکال خالص هندسی.
  • مصالح محدود و ساده.
  • اجزای مرتب و صریح.
  • تکرار برای دادن حس نظم و اتحاد.
  • فضاهای ساده و باز.
  • خطوط تمیز.

 

معماران این سبک بر نورپردازی باشکوه و خالی‌کردن فضا از اشکال سه‌بعدی، متمرکز شده‌اند.

ناظران، ظهور مینیمالیسم را پاسخی به بی‌رحمی و هرج و مرج زندگی شهری توصیف می‌کنند. به عنوان مثال، در ژاپن معماری مینیمالیستی در دهه 80 هنگامی که شهرهای آن گسترش و رشد سریع جمعیت را تجربه کردند، توسعه پیدا کرد. این سبک یک پادزهر برای ترافیک، تبلیغات و ساختمان‌های بدقواره محسوب می‌شود.

معماری مینیمالیستی در اواخر دهه 80 در لندن و نیویورک نیز رواج پیدا کرد، زمانی که معماران و طراحان مد برای دست‌یابی به سادگی، با استفاده از عناصر سفید، روشنایی سرد، فضای بزرگ با حداقل اشیاء و مبلمان در بوتیک‌ها با هم کار کردند.

هنرمندان و پیشگامان سبک مینیمال

 

از شاخص‌ترین هنرمندان این سبک می‌توان به لوکوربوزیه، تادائو آندو و لودویگ میس ون در روهه اشاره کرد.

تادائو آندو و معماری مینیمال

 

معمار ژاپنی تادائو آندو، روح سنتی ژاپن و درک خودش از طبیعت را در آثار خود منتقل می‌کند. مفاهیم طراحی وی مواد، هندسه خالص و طبیعت است. او به طور معمول برای دریافت پرتوهای نور در فضا از بتن یا چوب‌طبیعی و فرم اصلی ساختاری استفاده می‌کند. وی همچنین برای ایجاد هارمونی، گفت‌وگو بین سایت و طبیعت را توصیه می‌کند.

لوکوربوزیه و سبک مینیمال

 

معمار، شهرساز، نویسنده و نقاش سوئدی از پیشگامان معماری مدرن می‌باشد. 17 اثر او به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. یکی از آثار معروف او، ویلا ساوا، سبک مینیمال و همچنین سبک بین‌المللی را نشان می‌دهد.

 

جان پاوسون

 

جان پاوسون معمار مینیمالیست انگلیس است. زمینه طراحی وی روح، نور و نظم است. او به استفاده از مصالح طبیعی علاقه‌مند می‌باشد. وی همچنین تحت تأثیر تأثیرات فلسفی ذن ژاپنی قرار گرفته است.

 

آثار معماری مینیمال

 

از سازه‌های شاخص این سبک می‌توان به خانه ساگاپوناک در آمریکا، خانه اوکیناوا در ایرلند و دوپلی کاسا در آلمان اشاره کرد.

خانه ساگاپوناک

 

دونالد جود مجسمه‌ساز و منتقد هنری آمریکایی یک کارخانه پوشاک را به گالری و خانه‌ی خود تبدیل کرد. همچنین اتاق‌خواب او ترکیبی بی‌نظیر از بلوط و گچ سفید است که بسیار خیره کننده است.

خانه اوکیناوا

 

این خانه در جزیره اوکیناوا بر روی صخره‌ای قرارگرفته است که منظره‌ای باشکوه از اقیانوس دارد. این خانه برای افرادی که بیشتر اوقات خود را در آپارتمان‌های کوچک می‌گذرانند، به عنوان یک امدادگر عمل می‌کند.

دوپلی کاسا

 

معماران این خانه را در لودویگسبورگ آلمان طراحی کردند. در طراحی آن به هارمونی محیط و بنا توجه شده‌است. استفاده از رنگ‌های سیاه و سفید، پنجره‌های بلند مربعی و مستطیلی و اشکال ساده هندسی از ویژگی‌های این بنای خیره‌کننده هستند.

بسیاری از پایه‌های معماری مینیمال هم‌اکنون در اکثر طراحی خانه‌ها به چشم می‌خورد، و اگر به تنهایی استفاده نشود اما، در کنار دیگر سبک‌های معماری به صورت ترکیبی استفاده می‌شود. اگر فکر می‌کنید شما یک طراح معمار مینیمالیست حرفه‌ای هستید، می‌توانید در یکی از مسابقات معماری طرح تو طرح شرکت کنید و شانس خود را امتحان کنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

برای خواندن مطالب بیشتر:

معماری پست مدرن

بروتالیسم در معماری | سازه عریان

معماری دیکانستراکشن | فلسفه در معماری

نویسنده: علی نظری

 

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)