طرح تو طرح|طراحی|معماری|لوکوربوزیه|پنج اصل لوکوربوزیه

پنج اصل لوکوربوزیه | چگونه بالکن‌های عریض و روف گاردن وارد معماری شد؟

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۷-۰۲

لوکوربوزیه معمار سوئیسی یکی از پیشتازان معماری‌نوین است که به همراه فرانک لوید رایت، میس ون در روهه و چند تن دیگر از تاثیرگذارترین افراد حوزه‌ی معماری‌نوین هستند. تا قبل از آن‌ها معماری کلاسیک و گوتیک (یا گاتیک) رواج داشت یا اصول معماری و زیباسازی به خوبی رعایت نمی‌شد. لوکوربوزیه را بنیان‌گذار سبک معماری بین‌المللی و یکی از پایه‌گذاران سبک معماری مینیمال می‌دانند. از آثار معروف او می‌توان به ساختمان سازمان ملل متحد و ویلاساوا اشاره کرد. او پنج اصل را در معماری خود گنجاند و آن‌را به طور کامل در ویلاساوا پیاده کرد. در این مقاله می‌خواهیم به پنج اصل لوکوربوزیه بپردازیم.

شاید برای شما سوال باشد که چگونه ساختمان‌ها از حالت سنتی به مدرن تغییر شکل پیدا کردند؟ این سوال را می‌توان به روش‌های مختلف جواب داد اما یکی از جواب‌های درست این است؛ پنج اصل لوکوربوزیه. او به پله که تا قبل از آن در معماری هیچ جایگاهی نداشت و معمولا در گوشه‌ای از خانه قرارمی‌گرفت هویت بخشید و آن‌را در وسط شاهکار خود یعنی ویلاساوا جانمایی کرد. به‌جای بالکن‌های گرد به بالکن‌های عریض روی کنسول بها داد، همچنین روف‌گاردن یا فضای‌سبز روی پشت‌بام از ابتکارات اوست. جالب است بدانید لوکوربوزیه حتی مدرک مهندسی معماری نداشت و همه‌ی این‌ها از خلاقیت سرشار او نشأت می‌گرفت. در واقع بسیاری از اصولی که برای یک خانه مزیت محصوب می‌شود از 5 اصل لوکوربوزیه به دانش‌معماری اضافه شده‌اند. اگر میخواهید کامل‌تر درمورد پنج اصل او بخوانید، مجله ی L'Esprit Nouveau و کتاب verse une نوشته‌ی خود او را مطالعه کنید.

پنج اصل لوکوربوزیه

 

  1. ستون‌ها، ساختمان‌ها را از روی زمین بلند می‌کنند.
  2. پشت بام می‌تواند به فضای خانگی و باغ تبدیل شود.
  3. پنجره‌های طویل و سراسری می‌توانند فضای‌خانه را در بربگیرند.
  4. ساختمان می‌تواند دارای پلان آزاد باشد.
  5. نمای آزاد، کف‌ها و و دیوارها می‌توانند به‌صورت کنسول طراحی شوند.


اصل اول لوکوربوزیه | استفاده از ستون‌ها


لوکوربوزیه استفاده از ستون‌های بلند را به جای استفاده از دیوارباربر پیشنهاد داد. دلیل این‌کار روح بخشیدن به فضای‌خالی ایجاد شده بود. همان‌طور که می‌توانید مشاهده کنید در ویلاساوا ستون‌ها و فضای خالی بین آن‌ها یکی از ویژگی‌های اصلی این ساختمان است.

اصل دوم لوکوربوزیه | تبدیل پشت‌بام‌ها به فضای قابل استفاده


تا قبل از لوکوربوزیه و اصول پنج‌گانه‌اش از پشت بام‌ها عملا هیچ استفاده‌ای نمی‌شد، اما به پیشنهاد او ایجاد آشپزخانه یا یک باربیکیوی روی‌بام و همچنین به کارگیری فضای‌سبز در این مکان رواج پیدا کرد. این ایده از عصر خود واقعا چندین دهه جلوتر بود و هنوز وقتی به ویلاساوا نگاه می‌کنیم انگار این ساختمان زیبا به تازگی ساخته‌ شده است.

اصل سوم لوکوربوزیه | همکف آزاد


وقتی دیوارهای‌باربر و ستون‌های قطور داخلی از ساختمان حذف شوند، می‌توان از همکف برای طراحی معماری بیشترین بهره را برد. این فضا می‌تواند یک مکان بزرگ برای نشستن در کنار باغ یا یک اتاق بزرگ از خانه باشد.

اصل چهارم لوکوربوزیه | پنجره‌های طویل و افقی


پنجره‌ها تا قبل از او معمولا پنجره‌هایی گرد یا عمودی بود اما او برای نورگیری بهتر خانه این اصل را در طراحی خود به‌کار برد همچنین پنجره‌هایی به این شکل باعث می‌شود تا دید بهتری نسبت به فضای بیرون خانه داشت و از مناظر اطراف لذت برد.

اصل پنجم لوکوربوزیه | پلان باز


پلان باز، بخش‌های باز و بسته روی نما، جداسازی و اتصال طراحی بیرونی از ساختمان را امکان پذیر می‌کند. لوکوربوزیه در ویلاساوا یک مکعب طراحی کرده‌است، اما دو وجه دیگر به گونه‌ای است که برای نورگیری بهتر برداشته شده است. همین‌طور پله عنصر رابطی میان بیرون و داخل بناست. آشپزخانه، پذیرایی و نشیمن محصور و محدود نشده‌اند و فضاها درهم آمیخته شده‌اند.

اگر فکر می‌کنید شما هم می‌توانید یک شاهکار مانند ویلاساوا طراحی کنید به صفحه اصلی طرح تو طرح |‌ پلتفرم مسابقات معماری سر بزنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

برای خواندن مطالب بیشتر:

معماری فولدینگ | تفسیر و تفکرات انسان

ملکه‌ی انحناها

درآمد مهندسین معماری در کشورهای مختلف| معماران چقدر درآمد دارند؟

 

نویسنده: میرکیارش خمسی

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)