فروش ملک

جدال ساختمان‌ها؛ تاثیر فضای سبز در فروش

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۳۹۷-۱۱-۲۸

تاثیر فضای سبز در فروش آپارتمان

همگی ما از تاثیر مثبت فضای سبز بر زیبایی بصری فضا و حتی روح و روان کاربران آن فضا آگاهیم، اما چه می‌شود که وقتی تصمیم به ساخت یک مجتمع مسکونی می‌گیریم کمترین فضا را برای فضای سبز (حیاط، تراس، روف گاردن و ...) اختصاص می‌دهیم و سعی داریم بیشترین متراژ را در واحدهایمان بسازیم؟ آیا واقعا فضای سبز طراحی شده آنقدر قیمت یک واحد آپارتمان را پایین می‌آورد که ما همه‌ی نکات مثبت حضور سبزینگی در طراحی را بی‎اثر بشماریم؟ چرا وقتی که به ساخت یک ویلا برای زمان تفریح خود فکر می‌کنیم، دغدغه داریم که تمامی محدوده‌ی مجاز برای سطح اشغال را با سازه پر کنیم؟ مگر ساخت ویلا را جهت دوری از ساختمان‌ها و فضای شلوغ شهری و در عوض، نزدیکی به طبیعت و فضای باز انتخاب نکرده‌ایم؟

از زمان قرنطینه کرونا به بعد، همه متفق‌القول شده‌اند که سپری کردن چنین زمان طولانی و یکنواختی در خانه‌هایی که تراس داشته‌اند، از نورگیرهای مناسبی برخوردار بوده‌اند و حتی حیاط یا پشت‌بام مناسبی جهت استفاده ساکنین محدود مجتمع داشته‌اند، بسیار راحت‌تر از خانه‌هایی بوده که فاقد این موارد هستند. اما آیا حتما باید در قرنطینه باشیم تا به کیفیت مکان زندگی خود بیشتر فکر کنیم و به اهمیت آن در حفظ سلامت روحی و روانی خود پی ببریم؟

کانسپت فضای سبز

در این مقاله می‌خواهیم به تاثیر فضای سبز در کیفیت زندگی، میزان ارتباط آن با قیمت‌گذاری خانه و راهکارهای شهرداری تهران (چرا که تخریب فضای سبز در تهران از سال‌ها پیش به عنوان یک معضل وخیم مطرح شده است) جهت تشویق سازندگان به اختصاص متراژ به فضاهای باز و یا سبز بپردازیم و در انتها تصمیم بگیریم که ما چگونه کارفرما یا معماری خواهیم بود؛ هنگام انتخاب طرح پروژه و یا طراحی پروژه چه ملاک‌هایی را در اولویت قرار خواهیم داد.

فضای سبز و آرامش روان

هر فردی در دنیا به ۲ تا ۴ متر مربع فضای سبز نیاز دارد تا با کمبود اکسیژن و مشکلات جسمی و روانی روبرو نشود. در این میان مهندسی فضای سبز با ایجاد فضای سبز در سطح شهرها مانند کاشت درختان در حاشیه خیابان‌ها و ایجاد انواع پارک‌های جنگلی، کوهستانی و منطقه‌ای، فضاسازی و زیباسازی پارک‌ها، کاهش آلودگی‌های بصری و ایجاد مناظر زیبا، تقلیل صداهای آزار دهنده و تعدیل آلودگی‌های صوتی، حفاظت و صیانت از محیط طبیعی و منابع موجود در آن و حفاظت از تنوع حیاتی گیاهان، عامل حفظ فضای سبز و سلامت و زیبایی سکونت‌گاه‌های انسان می‌گردد و نیاز انسان‌ها را به فضای سبز موردنظر تأمین می‌کند. در واقع مهندسی فضای سبز با ایجاد و حفظ مناظر طبیعی در اطراف منازل و در سطوح وسیع‌تر؛ یعنی شهر و اطراف آن، کیفیت زندگی را در شهرها بالا می‌برد. زیرا فضای سبز شهر، دستگاه تنفس شهر است. از سوی دیگر ایجاد فضای سبز به سلامت جسم و روان ساکنین شهرها کمک می‌کند تا مردمی که امکان استفاده روزمره از طبیعت را در خود شهر ندارند ، این امر برای آنها ممکن شود. اما چرا باید به فضای سبز شهری که در حال تخریب است، بسنده کنیم؟ آیا بهتر نیست این فضای دو الی چهار متری سبز را در فضایی که قصد داریم آن را "خانه" خود انتخاب کنیم، به وجود بیاوریم؟

مشاعات ارزنده به طور کلی تاثیر بسزایی در افزایش تقاضای مردم و به تبع آن، قیمت خانه می‌گذارند. همان‌طور که در شهرهای شلوغ تاثیر پارکینگ در قیمت خانه و یا محبوبیت واحد با پارکینگ را در مقابل واحدهای بدون پارکینگ مشاهده کرده‌ایم، مشاعات هم روز به روز در افزایش تقاضای مردم، در نتیجه افزایش قیمت خانه، تاثیرگذارتر می‌شود. حال اگر مشاعات و یا حتی فضاهای داخلی هر واحد، مانند بالکن، با فضای سبز تلفیق شده باشند، با توجه به تاثیری که این مسئله در سلامت روانی ساکنین می‌گذارد، سبب زیبایی بصری مجتمع می‌شود و در همه ابعاد کیفیت زندگی ساکنین را ارتقا می‌بخشد، چرا سبزینگی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین المان‌های طراحی و یا انتخاب طرح پروژه خود قرار ندهیم؟

فضاهای داخلی سبز

یکی از راه‌های تشویق سازندگان توسط شهرداری به جهت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، تفاوت ضوابط محاسبه متراژ بالکن در زیربنای واحدهای ساختمان می‌باشد. در مورد نحوه محاسبه زیربنا، به تفصیل در مقاله‌های گذشته، توضیح داده‌ایم اما جا دارد تکرار کنیم در صورتی که بالکنی با عمق حداکثر سه متر در بنا طراحی کنیم، اگر سه طرف باز باشد نصف مساحت آن و اگر سه طرف بسته باشد، دو سوم مساحت بالکن در زیربنا که مستقیما در قیمت‌گذاری قرارداد ملک منظور می‌گردد، محاسبه می‌شود اما در صورتی که عمق بالکن بیشتر از سه متر باشد، تمامی مساحت آن در زیربنا اعمال می‌شود.

هرچند اثربخشی مثبت فضای سبز در افزایش تقاضای خریداران و بالا رفتن قیمت ملک بر کسی پوشیده نیست اما هنوز در ایران تحقیقی که مستقیما این تاثیر را در قیمت خانه محاسبه کرده باشد، صورت نگرفته است. بنابراین توجه شما را به آمار استخراج شده در مقاله‌ای راجع به شهر آدانا، ششمین شهر بزرگ ترکیه که در جنوب این کشور واقع شده جلب می‌کنم. در این مقاله، معضل تخریب فضاهای سبز شهری و تغییر آن به فضاهای ساخت و ساز به عنوان دغدغه تحریر این مقاله مطرح شده و داده‌های استفاده شده در آن جهت پیدا کردن ارتباط فضای سبز در مجتمع و قیمت خانه از طریق مقایسه قیمت‌های معامله شده‌ی خانه‌های مشابه با سطح فضای سبز متفاوت به دست آمده است. طبق این آمار، قیمت خانه‌های بدون فضای سبز با درصد 20.7%، 29.9% و 33.7% پس از اختصاص 7، 10 و 14 متر مربع از فضا به فضای سبز افزایش یافته است. برای خواندن مقاله کامل می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

تراس و بالکن سبز

درست است که مقاله بالا در مورد کشور ترکیه است، اما آیا نمیتوان نه به تاثیر درصدی آن، اما به تاثیر مثبت استفاده از فضای سبز در طراحی پروژه‌های خود ایمان آورد؟ آیا استفاده زیبا و صحیح از فضای سبز، هویت بصری شاخصی به پروژه‌ی ما نمی‌بخشد تا مجتمعی که ساخته یا طراحی کرده‌ایم در زمره بهترین‌های منطقه خود شناخته شود؟

حال فرصت تصمیم‌گیری است. شما چگونه کارفرما یا معماری خواهید بود؟

اگر تجربه مثبت و یا منفی از حضور فضای سبز در خانه خود دارید، دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)