خواهران حریری معمار

خواهران حریری، پیشگامان معماری معاصر

نویسنده:

محمدرضا لعلی مفرد

۱۴۰۳-۰۱-۲۲

مژگان و گیسو حریری، دو خواهر ایرانی از مشهورترین معماران زن در جهان به شمار می‌روند که به خاطر طراحی‌های نوآورانه و خلاقانه به شهرت زیادی در حوزه فعالیت خود دست پیدا کردند. آنها در سال 1986 شرکت "حریری و حریری" را در نیویورک تأسیس کردند و از آن زمان تاکنون، پروژه‌های متعددی را در سراسر جهان به انجام رسانده‌اند.
آوازه هنر معماری خواهران حریری در عرصه جهانی زبانزد است و به واسطه دستاوردها و افتخارات ایشان در سطح بین‌المللی از پیشگامان معماری معاصر یاد می‌شوند.
در ادامه به شرح زندگی نامه این عزیزان خواهیم پرداخت.

خواهران حریری

بیوگرافی خواهران حریری 

مژگان حریری در سال 1955 در ایران متولد شد. او در سال 1981 لیسانس معماری خود را از دانشگاه کرنل دریافت کرد و سپس به تحصیلات خود در رشته طراحی شهری در همان دانشگاه ادامه داد و کارشناسی ارشد خود را در سال 1983 اخذ کرد. او به دلیل فعالیت درخشان خود در زمان تحصیل توانست جایزه اشوایلر را در تاریخ 1981 دریافت نماید.
گفتنی است قبل از تاسیس دفتر معماری به همراه خواهرش، در دفتر معماری استوارت پلشک مشغول به کار بود.

گیسو حریری، خواهر کوچکتر در سال 1956 در ایران متولد شد. او در سال 1980 لیسانس معماری خود را از همان دانشگاه کرنل دریافت کرد. هم‌چنین وی در دفتر معماری جنینگز و شتوت سابقه فعالیت دارد.
آرشیتکت گیسو حریری در جوایز بین المللی به نامی نظیر جایزه AIA و جایزه سالانه طراحی ID به عنوان عضو هیات داوران در مسابقه حضور پیدا کرده است.
تعریف معمار از زبان گیسو حریری: یک معمار زمانی می‌تواند خودش را معرفی کند که برای هدفی که داشته است سال‌ها تلاش کند و به آن دست پیدا کند.

دوران کودکی و تحصیلات

خواهران حریری در خانواده‌ای تحصیل‌کرده به دنیا آمدند. پدر آنها مهندس و مادرشان نقاش بود و به واسطه حرفه پدر خود در آن دوران در مناطق غیر شهری و کویری سکونت داشتند. آنها دوران کودکی خود را در ایران و سپس در آمریکا گذراندند.

هر دوی آنها از کودکی به نقاشی و طراحی علاقه داشتند. مژگان در دوران دبیرستان به عضویت باشگاه معماری درآمد و گیسو در المپیادهای ریاضی و فیزیک شرکت می‌کرد.

آغاز فعالیت حرفه‌ای

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، مژگان و گیسو در شرکت‌های معماری مختلفی در نیویورک در ابتدا به صورت کارآموزی و سپس به صورت حرفه‌ای کار کردند. آنها در سال 1986 شرکت "حریری و حریری" را تاسیس کردند که آغازگر رشد حرفه مورد نظر و فعالیت درخشان آن‌ها قلمداد می‌شد.
خواهران حریری در این رابطه گفتند علت نام گذاری شرکت حریری و حریری نشان دهنده این است که هر دو نفر با هم در این راستا تلاش کردیم و به صورت انفرادی شکل نگرفته است

مژگان حریری در مصاحبه‌ای در رابطه با اهمیت همکاری در معماری گفت: من و خواهرم با این وجود که در دفاتر معماری مختلف مشغول به کار بودیم، شب‌ها با یکدیگر همفکری می‌کردیم و پروژه‌ها و طراحی‌های مختلف را انجام می‌دادیم. همین امر خیلی به ما کمک کرد که زمانی که وقتش رسید و از ما کار خواستند، تقریبا اندازه یک کتاب کار داشتیم که ساخته نشده بود اما کارهایی بود که ماکت داشت و فلسفه پشت آن‌ها بود.
توصیه من به معماران جوان این است که با هم جمع شوید و همکاری کنید و به ایران و به دنیا نشان دهید که مهارت خودتان در چه حد است و به این طریق توانایی خود را به رخ بکشید.
در آمریکا هم به این صورت است که معماران تصور می کنند معماری کار انفرادی است اما من بر این باور هستم که معماری یک کار گروهی و تیمی است و به هیچ وجه انفرادی نیست بلکه نیاز به متخصصین مختلف خواهد بود که باید با هم کار کرد.

گیسو و مژگان حریری

اولین پروژه‌های معماری

اولین پروژه‌های شرکت حریری و حریری، طراحی خانه‌های مسکونی بود. آنها به خاطر طراحی‌های خلاقانه و نوآورانه خود، به سرعت مورد توجه قرار گرفتند و با پیشرفت چشمگیری که داشتند توانستند طراحی پروژه‌هایی با مقیاس بزرگتر را به دست بگیرند و ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف را طراحی نمایند.

سبک معماری خواهران حریری

سبک معماری خواهران حریری ترکیبی از عناصر مدرن و سنتی است. آنها از خطوط منحنی، هندسه پیچیده و نور طبیعی به طور خلاقانه‌ای در طراحی‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین، توجه به پایداری و حفظ محیط زیست از دیگر ویژگی‌های بارز آثار آنهاست.

خواهران حریری در رابطه با متریال به کار برده شده در طراحی‌ها بیش از همه از مواد طبیعی نظیر سنگ، چوب و آجر استفاده می‌کنند چرا که با طبیعت سازگاری خواهد داشت و آسیبی به آن وارد نخواهد کرد.
هم چنین اولویت اصلی آن‌ها در معماری مفهوم، احساس و شکل خواهد بود که تکمیل کننده معماری می‌باشد.

ایده‌های اصلی پروژه‌های طراحی شده توسط دفتر معماری آن‌ها شامل حس درک فضا، استفاده نوآورانه از مصالح و رعایت چارچوب‌های اجتماعی می‌شود.

آثار شاخص معماری خواهران حریری

  • ویلا لواسان: این پروژه یک ویلای خصوصی است که در شهر لواسان قرار دارد و به واسطه معماری منحصر به فرد صورت گرفته در آن چشم انداز بی نظیری را شامل می‌شود.

طراحی خواهران حریری

  • برج الوند: برج الوند با کاربری اداری و با مساحت زیربنا 750 متر مربع یکی از شاخص ترین آثار معماری خواهران حریری به شمار می‌رود که در سال 2016 ساخته شده است و فرآیند ساخت آن 5 سال زمان برده است.

برج الوند

  • ساختمان‌های "جواهرات سالزبورگ" در اتریش: این ساختمان با نمای شیشه‌ای و هندسه پیچیده، به عنوان یکی از زیباترین ساختمان‌های شهر سالزبورگ شناخته می‌شود. در رابطه با این اثر که در سال 2014 ساخته شد، با ظرافت خاصی نمایانگر هنر معماری است که از عناصر طبیعی استفاده شده و از محیط پیرامون آن الهام گرفته شده است.

ساختمان جواهرات سالزبورگ

  • خانه ساگاپوناک: خانه ساگاپوناک که در نیویورک واقع شده است از دو حجم چهارگوش ساده به شکل L تشکیل شده که در عین سادگی، زیبایی معماری آن کاملا مشهود است. ایجاد فضای مینیمال، ساده و شکیل در بخش بخش خانه حفظ شده و به مخاطب حس زندگی و آسودگی را القا خواهد کرد.

حریری معماری

  • طراحی داخلی پنت هاوس برج پارک میلنیم: طراحی داخلی پنت هاوس در طبقه 45 یکی از برج‌های سرشناس در نیویورک به عهده خواهران حریری صورت گرفته است که با الهام از معماری آرت دکو طراحی شده است.

برج پارک میلنیم

  • خانه ساتن پلیس: طراحی داخلی این خانه به نحوی است که مملو از آثار هنری به همراه نورپردازی استادانه است و در آن از مبلمان ساده و شیک استفاده شده است.

مژگان و گیسو حریری معمار

  • خانه استخر ویلتن: این خانه با مساحت 111 متر مربع برای یک زوج با دو فرزند طراحی شده است. گیسو حریری در رابطه با این پروژه گفت: اولویت کارفرما شفافیت بود که تمایل داشت آن سوی خانه دیده شود. هم‌چنین افزود: در این طراحی استخر و سازه با یکدیگر ادغام شده است.

طراحی حریری

جوایز و افتخارات خواهران حریری

خواهران حریری به خاطر آثار برجسته خود، جوایز و افتخارات متعددی را دریافت کرده‌اند. برخی از این جوایز عبارتند از:

  • جایزه "معماران برتر جهان" از موسسه AIA
  • برنده جایزه کنگره معماران جوان در سال 1990
  • برنده جایزه 40under40
  • برنده جایزه اسکار معماری در سال 2005
  • برنده جایزه معماری آمریکا در سال 2015 به خاطر طراحی خلاقانه در سالزبورگ

تاثیرگذاری خواهران حریری در معماری 

خواهران حریری به عنوان معماران زن موفق، الهام‌بخش بسیاری از زنان در سراسر جهان بوده‌اند. آنها نشان داده‌اند که زنان می‌توانند در رشته معماری به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنند.
هم‌چنین طراحی‌های صورت گرفته از جانب ایشان، به عنوان سرمشق و الگویی برای بسیاری از معماران جهان به شمار می‌رود به نحوی که تعداد زیادی از آرشیتکت‌ها از خط فکری آن‌ها تبعیت خواهند کرد.
خواهران حریری در مصاحبه‌ای اذعان کردند: ایرانی بودن ما شخصیت و هویت ما رو مشخص می‌کند و هیچ وقت خودمان را آمریکایی نمی‌دانیم چرا که فرهنگ ما برگرفته از ایران است. این امر به ما کمک کرد تا متوجه بشیم ایرانی بودن در معماری را به چه صورت می‌توانیم عرضه کنیم و بدانیم چه کیفیتی می‌توانیم ارائه کنیم.

برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)