طراحی سرویس بهداشتی | طرح تو طرح

سرویس بهداشتی | طراحی سرویس بهداشتی

نویسنده:

۱۳۹۷-۱۱-۲۸

سرویس بهداشتی یکی از مهم‌ترین فضاهای هر خانه‌ای است که علاوه بر اینکه باید بهداشت در آن رعایت شود باید این نکته را مورد توجه قرار داد که مهمان‌های ما از آن استفاده می‌کنند و بهتر است که به صورتی ساخته و طراحی شود که تمیز و زیبا به نظر آید.

سرویس‌های بهداشتی این روزها در هر خانه‌ای به شدت مورد توجه قرار می‌گیرند و شکل و طراحی آن‌ها از حالت سنتی به مدرن درآمده است. برای برخی افراد مهم است که سرویس‌بهداشتی زیبا و شیکی داشته‌باشند. سرویس‌بهداشتی ممکن است کوچک‌ترین فضا در خانه باشد، اما تأثیر دکوراسیون و طراحی سرویس‌بهداشتی می‌تواند بسیار شگفت‌ انگیز باشد. هیچ‌‌گاه اهمیت سرویس‌بهداشتی را کم از سایر فضاهای خانه در نظر نگیرید زیرا تاثیر مستقیم بر بهداشت فردی اعضای خانواده دارد و فضای همگانی محسوب می‌شود.

لوله‌کشی آب و فاضلاب در طراحی سرویس‌بهداشتی

قبل از برنامه‌ریزی برای طراحی سرویس‌بهداشتی به این نکته دقت داشته‌باشید که لوله‌های آب و فاضلاب از چه نقاطی عبور کرده‌اند. برای شروع لوله‌های اصلی فاضلاب را با دسته‌‌ای از خاک یا ماسه‌ی نرم بپوشانید. سرویس‌بهداشتی لازم است حداکثر ۶ متر و روشویی حداکثر ۴ متر از لوله فاضلاب اصلی فاصله داشته‌باشد تا زهکشی مناسبی برای خروج فاضلاب ایجاد شود. دقت داشته‌باشید که لوله‌های کوچک‌تر با چه زاویه‌ای به لوله‌ی اصلی فاضلاب متصل می‌شوند تا نشستی رخ ندهد. قوانین مربوط به عرض لوله‌‌ها، زاویه‌‌ها و شیب‌‌های زهکشی باید رعایت شود تا سیستم لوله‌کشی به درستی کار کند و مشکلی در سرویس‌بهداشتی به وجود نیاید.

اهمیت تهویه مناسب سرویس‌بهداشتی

سرویس‌بهداشتی یکی از مرطوب‌‌ترین فضاها در خانه است و رطوبت باعث ایجاد زمینه رشد برخی از میکروب‌‌ها و قارچ‌‌ها می‌شود. تعبیه یک فن (هواکش) قوی و تایمر‌دار که پس از ترک سرویس هم هوا را تعویض کند لازم است به‌ خصوص اگر سرویس شما بدون پنجره داخلی باشد.

درهای سرویس بهداشتی

شما برای انتخاب درب سرویس بهداشتی می‌توانید از بین انواع و ابعاد مختلفی انتخاب کنید. این درها می‌توانند سبکی شبیه دیگر درهای موجود در خانه شما داشته باشند. عرض متداول این درها ۷۱، ۷۶، یا ۸۱ سانتی‌متر است.

درهایی که صندلی چرخ‌دار را بتوان از آن‌ها عبور داد، باید حداقل ۹۱ سانتی‌متر عرض داشته‌باشند. البته اگر فضای خانه شما خیلی اجازه استفاده از درهایی با عرض‌های زیاد را نمی‌دهد، می‌توانید از دری با پهنای ۶۱ سانتی‌متر هم استفاده کنید؛ اما عرضی کمتر از این عدد موجب ناراحتی در عبور و مرور می‌شود و همچنین باید حتما آن را سفارش دهید، چون چنین عرضی در بازار وجود نخواهد داشت.

ارتفاع استاندارد درهای سرویس‌بهداشتی ۲۰۳ تا ۲۰۴ سانتی‌متر است و بهتر است ارتفاع این درها را با ارتفاع دیگر درهای موجود در خانه خود هماهنگ کنید. درهای دو‌لبه اگر به خوبی کار گذاشته شوند، برای سرویس بهداشتی کوچک بسیار کارآمد خواهند بود؛ به ویژه اینکه وقتی باز می‌شوند فضای کمتری از دیوار را اشغال می‌کنند. درهای خزینه‌رو (دری که به صورت کشویی وارد دیوار توخالی کنار درگاه می‌شود) و درهای کشویی، گزینه‌های مناسبی برای سرویس‌بهداشتی کوچک هستند.

نورپردازی مناسب سرویس‌بهداشتی

ترکیبی از نورپردازی عمومی و روشنایی کار (برای آرایش و غیره) در سرویس بهداشتی ایجاد نمایید. اگر از سیستم روشنایی لوستر سقفی یا دیواری استفاده می‌کنید دقت داشته‌باشید که جنس لامپ با امتیاز محافظت‌ شده (IP) را انتخاب کنید که برای استفاده در مناطق مرطوب ایمنی باشد. برای روشنایی و جذابیت ست سرویس بهداشتی از نوارهای لامپ LED در زیر آینه استفاده کنید.

انتخاب کاشی مناسب برای سرویس‌بهداشتی

انتخاب کاشی و سرامیک تأثیر به سزایی در دکوراسیون سرویس‌بهداشتی دارد. از آنجایی‌ که طرح‌‌های کاشی بسیار متنوع هستند و قابلیت شست‌وشوی مداوم دارند و محیط سرویس‌بهداشتی مرطوب است کاشی‌ کاری بهترین گزینه برای پوشش سطوح دیوار سرویس بهداشتی است. جنس، رنگ٬ مقاومت، دوام و طرح و چیدمان از عوامل مهم در انتخاب نوع کاشی است. دقت داشته‌باشید که جنس کاشی یا سرامیک کف لیز نباشد.

از کاشی‌‌ها با تایل بزرگ در سرویس بهداشتی با فضای کوچک استفاده کنید تا فضا بزرگ‌‌تر به نظر برسد، اگر از کاشی‌های سایز کوچک استفاده کنید سرویس بسیار شلوغ و کوچک به نظر می‌رسد. کاشی‌‌های کف در ابعاد متوسط حدود ۴۵ × ۴۵ سانتی‌متر، اغلب بهترین انتخاب در یک فضای کوچک است. می‌توانید برای پوشش دیوارها تایل‌های کمی کوچک‌‌تر انتخاب کنید تا زمانی که پالت رنگ و الگو هماهنگ شود.

نکات مهم طراحی سرویس‌بهداشتی منزل

برای حفظ بهداشت فردی و عمومی سرویس بهداشتی بسیار مهم است، برای انجام طراحی داخلی سرویس‌بهداشتی باید زیبایی و رعایت اصول بهداشتی و چیدمان در نظر گرفت. فضای‌های بهداشتی منازل شامل دستشویی، روشویی، و حمام است که در ادامه‌ی این مطلب به آن می‌پردازیم.

 بهترین محل قرارگیری سرویس‌بهداشتی کجاست؟

بهتر و مناسب‌تر است که دستشویی به در ورودی منزل ارتباط مستقیم داشته‌باشد و با بقیه فضاهای منزل غیرمستقیم مرتبط باشد. ولی اگر توسط یک دیوار کاذب از در ورودی جدا شود و با دیگر فضاهای خانه نیز غیر‌مستقیم مرتبط باشد.

چه اصولی را برای کف سرویس‌بهداشتی باید رعایت کرد؟

برای کف سرویس‌بهداشتی حتما دقت کافی داشته‌باشد و از نکات مهم اجرایی است، حتما باید به نحوی ایزوله و عایق باشد که آب از آن رد نشود همچنین باید شیب کف دستشویی به صورتی باشد که به سمت کاسه توالت یا سرویس‌فرنگی باشد و آب به مرکز بیاید و در اطراف دیوار آب جمع نشود. حتما هنگام کاشی‌کاری و سرامیک کاری کف دستشویی، درزها را تا حد امکان باریک‌تر بگیرید تا آلودگی کم‌تری در درزها جمع شود و فاصله درزها که با سیمان پوشانده شده به راحتی شسته نشود تا آب در کف و دیوار نفوذ نکند.

سقف سرویس‌بهداشتی چگونه باید باشد؟

به طور معمول و نسبت به سایر فضاهای دیگر ساختمان، سقف دستشویی ارتفاع کمتری دارد و کوتاه‌تر است که یکی از دلایل این کار به‌خاطر عبور تاسیسات لوله کشی از آن است که با مصالح پوشانده شده‌اند و برای زیبایی کار روی آن را بوسیله سقف کاذب پوشانده‌اند. و کوتاه بودن سقف دستشویی باعث حس بهتر و راحت‌تری در دستشویی می‌گردد، همچنین برای نقاشی سقف بهتر است که از رنگ روغن و رنگ‌های ضد آب استفاده گردد.

 برای دیوارهای سرویس‌بهداشتی چه نکاتی باید رعایت گردد؟

برای دیوار سرویس‌بهداشتی هم باید ایزوله شدن انجام گیرد زیرا به‌دلیل استفاده زیاد از آب در دستشویی باید ایزوله باشد تا نشتی به دیوار‌های خارج سرویس نداشته‌باشیم و از لحاظ بهداشتی هم باید جنس آن‌ها کاشی لعاب‌دار روشن باشد تا کثیفی به خوبی نمایان باشد و همچنین به‌راحتی تمیز گردد.

اگر این مطلب برای شما مفید بود، میتوانید از دیگر مطالب طرح تو طرح | پلتفرم معماری استفاده کنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

نویسنده: سارا صادق‌زاده


 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)