مصاحبه با معماران  فریلنسر

مصاحبه با فریلنسرها| آقای اسماعیل برزگر

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۸-۱۷

مجموعه "طرح تو طرح" جهت هموارتر کردن مسیر فریلنسرها و جامعه معماری ایران، در بلاگ خود سری مقالات "کسب‌وکار در معماری" را تنظیم کرده است که هر هفته یک قسمت آن در سایت قرار می‌گیرد. همچنین، چند وقت پیش در اینستاگرام "طرح تو طرح" از فریلنسرهای حاضر در این بستر دعوت به مصاحبه کردیم و بسیاری از عزیزان به دعوت ما پاسخ مثبت دادند. در تماس تلفنی که با ایشان داشتیم، سوال‌هایی پرسیده شد و پاسخ‌های ارزشمندی دریافت کردیم که در ادامه می‌توانید بخوانید.


  1. خودتان را معرفی کنید.

فوق لیسانس مدیریت پروژه و ساخت از دانشگاه تهران دارم و در سال 92 فارغ التحصیل شده‌ام. در دانشگاه و دوره‌های خصوصی تدریس می‌کنم و همچنین در حوزه طراحی و گاهی اجرا فعالیت می‌کنم.  

  1. چرا تصمیم گرفتید معماری بخوانید؟

در سال کنکور با توجه به علاقه‌ای که به معماری داشتم ، در اولین دانشگاهی که در رشته معماری قبول شده بودم ثبت نام کردم و درسم را شروع کردم.

  1. آیا همیشه فریلنسر بوده‌اید و یا قبلا در شرکت‌های معماری فعالیت کرده‌اید؟

کوتاه مدت در شرکت‌های مختلف کار کرده‌ام اما فقط برای دو ماه یا نهایتا چهار ماه و تنها به دلیل کسب تجربه در بعضی شرکت‌ها وارد شده‌ام.

  1. چرا تصمیم گرفتید فریلنسر شوید؟

شخصیتم به شکلی است که نمی‌توانم برای کسی کار کنم، به کم قانع نیستم و به دنبال پیدا کردن جایگاه و همچنین اسم و رسم برای خودم هستم. فریلنسرینگ را انتخاب کرده‌ام تا اتفاق‌های بزرگی را در زندگی حرفه‌ایم رقم بزنم.

نقل قول از اسماعیل برزگر


  1. کدام مهارت مهمترین نقطه قوت شما به عنوان یک فریلنسر است؟

جنگجو بودن! فریلنسر بودن یعنی به شکلی کارآفرین بودن. کسی که تصمیم می‌گیرد برای خودش کار کند و حقوق‌بگیر کسی نباشد باید با انواع توانایی‌ها، مهارت‌ها و ابزارهای جنگ خود را تجهیز کند. در واقع باید مانند فرمانده ارتش یک نفره‌ای رفتار کند که خودش برای خودش کار می‌کند، خودش باید مسیر را تشخیص دهد و موانع راه را بردارد و همچنین باید خطا کند تا تجربه کسب کند. در کنار همه این چالش‌ها، چالش‌های نو بودن فریلنسینگ هم مزید بر علت است تا این حوزه را شبیه به یک میدان جنگ کند؛ قبلا برای فعالیت در معماری باید در یک دفتر یا شرکت ساختمانی کار می‌کردید اما الان با وجود شبکه‌های مجازی این فرصت میسر شده تا خودتان را معرفی کنید و با کارفرماهای مختلف ارتباط برقرار کنید. نو بودن این مسیر، گرفتن پروژه و بعد گرفتن دستمزد چالش‌های مخصوص خود را دارد که باعث می‌شود برای دوام آوردن در این مسیر، ملزم به داشتن روحیه جنگجویانه باشید.

  1. یک خاطره از بزرگترین چالشی که به عنوان فریلنسر داشته‌اید تعریف کنید. چه راه‌حلی برای جلوگیری از بروز دوباره این مشکل پیدا کرده‌اید؟

مهم‌ترین بخش کار آزاد از نظر من، گرفتن پول از کارفرماست. کمبود اعتماد به نفس در این زمینه باعث بروز شدیدترین مشکل‌ها و بزرگترین چالش‌ها می‌شود. من چندین و چند خاطره دارم از اعتماد نابجا، کار فراوان و بعد نگرفتن دستمزد! در نتیجه من همواره در کلاس‌هایم به دانشجویان می‌گویم که باید این مهارت بسیار مهم را داشته باشند که بتوانند دستمزد خود را در همان ابتدای پروژه مشخص کرده و از کارفرما درخواست بکنند. شخص شاغل هر چند ناچیز باید درخواست دستمزد کند، روش پرداخت مورد نظر خود را به شکل شفاف با کارفرما در میان بگذارد و سپس پروژه را شروع کند. در غیر این صورت فریلنسرها در این جنگ می‌بازند.

  1. چگونه برای کار خود بازاریابی می‌کنید و پروژه جذب می‌کنید؟

اینستاگرام برای شناخته‌تر شدن من بزرگ‌ترین بستر بوده است. من چندین سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و الان آشنایان، پروژه‌های مختلفی به من معرفی می‌کنند اما همان آشنایان را هم از اینستاگرام پیدا کرده‌ام.

  1. آیا فریلنسینگ آینده کاری شما را هم شامل می‌شود یا قصد تغییر در مدل کسب و کار خود دارید؟

صد در صد فریلنسینگ انتخاب من است، بسیار بیشتر و بسیار جدی‌تر از الان به خصوص در حوزه آموزش فعالیت خواهم کرد. با ابزارهای جدید و امکانات فضای مجازی، واقعا نیازی به یک مجموعه بزرگ برای فعالیت ارزنده نیست، با یک تیم کوچک یا حتی یک نفره، می‌توان کارهای شاخص و تاثیرگذار زیادی انجام داد.

  1. اگر می‌خواستید یک تغییر در فرهنگ برون‌سپاری و کار با فریلنسرهای معمار ایجاد شود، آن چه بود؟

من همیشه کاری که شما کرده‌اید را در نظر داشتم که انجام دهم؛ یعنی پیجم را در اینستاگرام گسترده‌تر می‌کردم و سپس به عنوان واسطه شروع به فعالیت می‌کردم تا پروژه‌هایی را که بعد از سال‌ها فعالیت به من سپرده می‌شود، در پیجم به مسابقه بگذارم و سبب ارتباط معماران تازه‌کار با کارفرمایان پروژه شوم. به نظر من این بهترین روش اشتغال‌زایی برای نیروهای جدید است.

  1. از چه نرم‌افزارهایی برای کار و مدل‌سازی استفاده می‌کنید؟

من از نرم‌افزار اسکچاپ برای مدل‌سازی و لومیون برای رندر گرفتن استفاده می‌کنم.


با تشکر از آقای برزگر که این وقت را در اختیار ما قرار دادند و تجارب خود را به اشتراک گذاشتند. برای مشاهده نمونه کارهای ایشان می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

نمونه کار ها

اگر؛

  • سابقه همکاری و یا آشنایی با این معمار عزیز را دارید،
  • در مورد پاسخ‌های ایشان، دوست دارید نکته‌ای را اضافه کنید،
  • از ما و یا این معمار سوالی دارید،
  • فریلنسر هستید و تمایل به مصاحبه با ما دارید،

در بخش دیدگاه‌های همین مقاله با ما در میان بگذارید.

 

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

تعداد 1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  • وحیده
    ۱۴۰۰-۰۸-۱۸

    بسیار عالی بود . موفق باشی عزیزم

    • طرح تو طرح

      ۱۴۰۱-۰۳-۱۸
      پاسخ

      با تشکر از نظر لطف شما ما نیز آرزوی موفقیت برای ایشان و همگی معماران عزیز را داریم.

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)