مصاحبه با فریلنسر آقای مهدی مرادی

مصاحبه با فریلنسرها| آقای مهدی مرادی

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۸-۲۴

مجموعه "طرح تو طرح" جهت هموارتر کردن مسیر فریلنسرها و جامعه معماری ایران، در بلاگ خود سری مقالات "کسب‌وکار در معماری" را تنظیم کرده است که هر هفته یک قسمت آن در سایت قرار می‌گیرد. همچنین، چند وقت پیش در اینستاگرام "طرح تو طرح" از فریلنسرهای حاضر در این بستر دعوت به مصاحبه کردیم و بسیاری از عزیزان به دعوت ما پاسخ مثبت دادند. در تماس تلفنی که با ایشان داشتیم، سوال‌هایی پرسیده شد و پاسخ‌های ارزشمندی دریافت کردیم که در ادامه می‌توانید بخوانید.


  1. خودتان را معرفی کنید.

مهدی مرادی هستم، فارغ‌التحصیل ارشد معماری از دانشگاه آزاد مشهد. چند سالی هست که دفتر شخصی خودم را اداره می‌کنم و در مسابقات خارجی و داخلی شرکت کرده‌ام.

  1. چرا تصمیم گرفتید معماری بخوانید؟

از زمان مدرسه علاقه‌مند به معماری شدم و دلیلش هم معلم هنرمان بود؛ آقای جوهری در شهر تربت حیدریه. ارتباط بسیار نزدیکی با ایشان داشتم و هنوز دارم، به شکلی که بیشتر از معلم، تبدیل به دوست من شدند و با ایشان بیرون می‌رفتیم، عکاسی می‌کردیم و ایشان بودند که من را در مسیر هنر راهنمایی کردند؛ نظر ایشان بود که گرافیک یا معماری بخوانم و بعد از تحقیقاتی متوجه شدم علاقه و استعدادم را در معماری می‌توانم پیدا کنم.

  1. آیا همیشه فریلنسر بوده‌اید و یا قبلا در شرکت معماری فعالیت کرده‌اید؟

تازگی تصمیم گرفتم برای پروژه‌های مدلینگ، رندرینگ و طراحی، با کارفرماهای بین‌المللی و به شکل فریلنسینگ کار کنم.

  1. چرا تصمیم گرفتید فریلنسر شوید؟

با توجه به درآمد بالای همکارانی که دارند با خارج از کشور همکاری می‌کنند و همچنین انعطاف برنامه‌های روزانه در فریلنسینگ به این فکر افتاده‌ام.

  1. کدام مهارت مهمترین نقطه قوت شما به عنوان یک فریلنسر است؟

فکر می‌کنم علاقه من به معماری و پشتکاری که در خودم می‌بینم، نقطه تمایز من با باقی عزیزان است. می‌دانم که نسبت به بقیه در مارکتینگ ضعیف عمل می‌کنم. همچنین الان کسانی را می‌بینم که از همان زمان دانشجویی رندرهایی ارائه می‌دهند و قدرتی در نرم‌افزارها دارند که باورنکردنی است. شاید مهارتم در این زمینه‌ها به اندازه بعضی همکاران نباشد اما با علاقه و پشتکار همیشه سعی کرده‌ام بهترین خودم را انجام دهم و در مسیر پیشرفت باشم.

نقل قول از مهدی مرادی


  1. یک خاطره از بزرگترین چالشی که به عنوان فریلنسر داشته‌اید تعریف کنید. چه راه‌حلی برای جلوگیری از بروز دوباره این مشکل پیدا کرده‌اید؟

هر روزی در معماری یک چالش است اما اگر بخواهم یک خاطره تعریف کنم باید خاطره آخرین پروژه مسکونی را تعریف کنم که کار طراحی و اجرا، هر دو با دفتر من بود. با وجود اینکه برآورد مالی پروژه انجام شده بود و مبلغ اعلامی به کارفرما 15درصد بالاتر از میزان برآورد شده بود، هزینه‌هایی که انجام شد نزدیک به دو برابر پیش‌بینی ما بود. البته با در نظر گرفتن اینکه قیمت‌ها در ایران ثابت نمی‌مانند و همچنین با توجه به کیفیت کار، کارفرما از ما ناراضی نیستند اما خودم فکر می‌کنم باید به بودجه کارفرما بیشتر توجه می‌کردم در حالی که برای من کیفیت مصالح، کار پیمانکاران پروژه و زیبایی طرح اجرا شده مهم‌تر بود.

  1. چگونه برای کار خود بازاریابی می‌کنید و پروژه جذب می‌کنید؟

من فکر می‌کنم در این زمینه تا به حال قوی عمل نکرده‌ام. البته که در اینستاگرام فعال هستم و با پست و استوری از نمونه‌کارهایم، سعی می‌کنم توانایی‌هایم را نشان بدهم اما هنوز ارتباط موفقی با کارفرمایان در این بستر ایجاد نکرده‌ام. پروژه‌هایی که تا به الان داشته‌ام توسط دوستان و آشنایان معرفی شده‌اند.

  1. اگر می‌خواستید یک تغییر در فرهنگ برون‌سپاری و کار با فریلنسرهای معمار ایجاد شود، آن چه بود؟

کاش مانند همه‌ی کارهای دیگر، معماری و فریلنسینگ در معماری هم صنف یا مرجع مشخص و قابل اطمینانی داشت که تبدیل به مرجع قیمت‌گذاری پروژه‌ها میشد، یا حتی با توجه به توانایی‌ها و خدمات معمار، این مرجع مبلغی را برای کار ایشان تعیین می‌کرد که ارتباط کارفرما و معمار با یک میزان مشخص و از پیش تعیین‌شده‌ای شکل می‌گرفت. چون متاسفانه در ایران همه‌ی قدرت دست کارفرماست و معماران برای کارفرمایان پول‌دار با دستمزد پایین هر کاری باید انجام دهند تا بتوانند پروژه را بگیرند و تجربه‌کاری‌شان را بلا ببرند.

  1. به نظر شما "طرح تو طرح" چه کاری می‌تواند در راستای خواسته شما انجام دهد؟

به نظر من "طرح تو طرح" هر چه بزرگ‌تر شود به نفع معماران است چرا که با وجود مسابقه‌ها و اعلام شفاف هزینه مسابقه، ما هم می‌توانیم با شرکت در مسابقه‌ها تجربه خود را بالا ببریم و همچنین از بخش قیمت‌های سایت تخمینی از دستمزد خود داشته باشیم.

  1. از چه نرم افزارهایی استفاده می‌کنید؟

من قبلا با اتوکد کار می‌کردم اما الان اکثر کارهای دوبعدی و حتی سه‌بعدی خود را با رویت انجام می‌دهم و با وارد کردن مدل در لومیون، از آن خروجی می‌گیرم. البته اگر در مدل‌سازی به احجام پیچیده بربخورم در تری‌دی‌مکس مدل می‌کنم.

  1. آیا تا به حال در مسابقات "طرح تو طرح" شرکت کرده‌اید؟

علاقه شدید دارم اما تا به حال به خاطر شرایط کاری قسمت نشده است. اما دنبال‌کننده اینستاگرام و سایت "طرح تو طرح" هستم و هم کیفیت شرکت‌کنندگان بالا به نظر می‌رسد و هم داوری صحیح انجام می‌شود. واقعا امیدوارم در این مسیر موفق باشید و روز به روز این بستر بزرگ‌تر شود.


با تشکر از آقای مرادی که این وقت را در اختیار ما قرار دادند و تجارب خود را به اشتراک گذاشتند. برای مشاهده نمونه کارهای ایشان می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

نمونه کارها

اگر؛

  • سابقه همکاری و یا آشنایی با این معمار عزیز را دارید،
  • در مورد پاسخ‌های ایشان، دوست دارید نکته‌ای را اضافه کنید،
  • از ما و یا این معمار سوالی دارید،
  • فریلنسر هستید و تمایل به مصاحبه با ما دارید،

در بخش دیدگاه‌های همین مقاله با ما در میان بگذارید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)