مسابقه طراحی پلان و نما

گفت و گو با آرشیتکت مهدی کیانی | مقام سوم مسابقه طراحی پلان و نما

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۴-۲۶

  • لطفا خودتان را معرفی کنید؟

من مهدی کیانی هستم؛ مدرک کارشناسی مکانیک و فوق لیسانس معماری از دانشگاه علم و صنعت دارم. از سال 91 وارد حیطه کار معماری شدم؛ در ابتدا طبیعتا به صورت کارآموزی مشغول بودم سپس به مدت 6 سال به صورت حرفه‌ای کار می‌کردم و حدود 2 سال هم است که به‌صورت مستقل مشغول به کار هستم.

  • بین برند بودن نام معمار و ایده‌های جذاب‌تر کدام مهم تر است ؟

به‌صورت کلی در تمامی حیطه‌‌ها یک تقابلی بین سبک فاخر و سبک مبتذل وجود دارد و معماری مستثنا ازاین قضیه نیست.

با آمدن پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام و محتوا‌‌های بصری این قضیه پاپ‌آرت تشدید شده است.

برند بودن را باید نگاه کرد که به چه چیزی بر می‌گردد، شاید این برند بودن به یک رزومه قوی برمی‌گردد. به عنوان مثال در حال حاضر معمار‌هایی داریم که علاوه بر برند، معمار‌های بسیار خوبی هم هستند ؛ در عین حال یک‌سری هم همان‌طور که در همه حیطه‌ها مثل پزشکی هم وجود دارد اعتبارشان را از شوآف به‌دست می‌آورند.

تفکیک این 2 دسته می‌تواند خیلی به کارفرما‌ها کمک کند.

آدم‌‌ها تیپ‌های شخصیتی متفاوتی دارند و یک‌سری از آدم‌ها نمی‌توانند وارد بازار‌های کار شوند و خودشان را مطرح کنند و به‌صورت کم صدا‌تری کار خودشان را جلو می‌برند. خوبی پلتفرم طرح تو طرح این است که می‌تواند کمک زیادی به این دسته از آدم‌ها کند.

در حوزه دو میدانی بود بسیار واضح بود که چه کسی اول می‌شود ولی در حوزه هنر حقیقتا همه چیز انقدر شفاف نیست و این می‌تواند به معمار‌های جوان و کم حاشیه‌تر کمک کند تا مطرح شوند.

  • به نظر شما همه‌ی پروژه‌ها باید مسابقه شوند؟

از نظر من پروژه‌هایی باید وارد مسابقه شوند که کارفرما به چیزی که می‌خواهد آگاه باشد. اگرچه اگر تمامی پروژه‌ها به سمت مسابقه شدن بروند برای ساید طراحان بهتر است.

بنده حدود یک سالی هست که مسابقات متعددی شرکت کرده‌ام. در بعضی از مسابقات کارفرما دید درستی از چیزی که می‌خواهد ندارد و نتیجه مسابقه به صورت 100% باعث رضایت آنها نمی‌شود.

ولی کارفرماهایی که دید درستی از چیزی که مد نظرشان است دارند از این مسابقات خیلی راضی هستند و علاقه دارند باز هم در مسابقه شرکت داشته باشند.

  • در طول روند برگزاری مسابقه تعامل کارفرما با شما چگونه است؟

در خیلی از مسابقه‌هایی که شرکت می‌کنیم به این قضیه که خیلی از طراح‌های سرشناس در آن شرکت نمی‌کنند آگاه هستیم؛ اما در مسابقه الهیه معماران سرشناس و دفاتر مهندسی هم شرکت کردند که حس خوبی داشت.

بعد از گذشت 15 یا 20 روز از مسابقه کارفرما یک پارامتری را تغییر می‌دهد در حالی‌که یک‌سری از دوستان مقداری از کارشان را جلو برده بودند به‌همین خاطر کارفرما رضایت می‌دهد که یک و یا دو عدد از درختان حذف شود که این بسیار تأثیر‌گذار بود.

  • شرکت در مسابقات طرح تو طرح را به معماران جوان پیشنهاد می‌دهید؟

دانشجوهای معماری و یا کسانی که فارغ التحصیل شده‌اند و از این رشته فاصله گرفته‌اند به این علت که سن همیشه ملاک تجربه نیست و به شرایط محیطی بستگی دارد؛ می‌توانید در این مسابقه شرکت کنند ولی باید به این موضوع توجه داشته باشید که اگر تجربه کمی دارید، توقع برنده شدن در مسابقات را از خودتان نداشته باشید. این مسابقه دانشگاه بسیار خوبی می‌تواند باشد چون امکان مقایسه طرح خود با طرح‌های اول وجود دارد و می‌توانید نواقص کار خود را پیدا کنید.

  • جلسه دفاعیه که طرح تو طرح برای شما برگزار کرد چه کمکی در روند ارائه بهتر طرح خودتون و انتخاب شما به عنوان نفرات برتر این مسابقه کرد ؟

برای طراح خیلی خوب است چون حتی اگه در مسابقه هم برنده نشود حداقل این است که می‌تواند با آدم جدیدی معاشرت کند؛ این آدم جدید یک شخصیتی دارد که باعث می‌شود شما با روحیات کارفرماها بیشتر آشنا شوید.

 اینکه چطوری با این آدم‌ها بتوانید تعامل کنید که بهترین نتیجه را برای شما داشته باشد حداقل منفعتی است که برای شما دارد.

  • نظر خودتان را درباره طرح تو طرح و اگر حرف آخری دارید بفرمایید:

در نهایت می‌خواستم از همکار‌انم آقای مهندس شیرزاد و خانم مهندس اصفهانی تشکر کنم، بنده به نمایندگی از دوستان در اینجا حضور دارم.

برای شما هم امیدوارم که این مسیری که به‌خوبی تا به اینجا آمدید با همین روند ادامه بدهید و هر روز موفق‌تر شوید.

صفحه رزومه مهندس مهدی کیانی

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)